طلای قاچاق از گردونه بازار خارج می‌شود

عکس: آکو سالمی

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت‌:با اجرای طرح رهگیری طلا از طریق «کد گذاری مصنوعات»، طلای وارداتی قاچاق از گردونه بازار داخلی خارج می‌شود.

«محمد کشتی آرای»‌ در گفت‌وگو با ایرنا‌، از استقبال فعالان صنف طلا و جواهر از این طرح خبر داد و گفت‌:‌اشتغالزایی عمده‌ترین هدفی است که در طرح کدگذاری مصنوعات طلا دنبال می‌شود‌.

وی در ادامه تصریح کرد‌، ‌‌از این طریق می‌توان مانع از خروج ارز شد و به پویایی اقتصاد صنعت طلا در کشور کمک کرد‌.

یادآور می‌شود‌: ‌آخرین مهلت اجرای طرح «کد رهگیری طلا»‌،‌ ۳۱ شهریور ماه سال جاری بود که با توافق انجام شده میان اتحادیه طلا و جواهر و موسسه استاندارد برای اجرای این مهم‌، این تاریخ تا اول آذر ماه امسال تمدید شده است‌.

کشتی آرای سپس حک کردن شماره واحد تولیدی را برای تعیین کیفیت و استاندارد در زمینه مصنوعات طلا یکی از مهم‌ترین راه‌های ردیابی‌، ‌تشخیص کارگاه تولید کننده و عیار طلای داخلی عنوان کرد و افزود‌: به طور طبیعی از طریق اجرای این طرح‌، طلای خارجی و قاچاق از طلای داخلی متمایز می‌شود‌.

این مقام مسوول سپس ضمن تاکید برممنوعیت قانونی واردات طلا به کشور گفت:‌ ارائه مصنوعات مدرن و امروزی با در نظر گرفتن کیفیت و عیار طلا در داخل مانع از اهتمام مصرف‌کننده ایرانی به استفاده جنس خارجی خواهد شد‌.

وی در پاسخ به این پرسش که طلاهای قاچاق از چه کشورهایی وارد می‌شوند‌،‌ گفت‌:‌ چین‌، ‌هند‌، ایتالیا و‌... کشورهای مهم طرف معامله قاچاقچیان طلا در کشور هستند‌.

۱۰۰ واحد طلا فروشی کدرهگیری دریافت کردند

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت‌: از مجموع ۶۰۰ واحد فعال طلا و جواهرفروشی در تهران ۱۰۰واحد تاکنون کد رهگیری طلا دریافت کرده‌اند‌.

وی عمده‌ترین مشکلات فراروی تولیدکنندگان را مسکونی بودن محل تولید واحدهای طلا عنوان کرد و گفت‌:‌با تدابیر صورت گرفته قرار است زمینه تجاری شدن بخشی از این مکان‌ها فراهم شود تا آنها نیز بتوانند از کد رهگیری استفاده کنند‌.

کشتی آرای در ادامه تعداد واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک طلا و جواهر در سراسر کشور را بیش از شش هزار واحد عنوان کرد و گفت‌: ‌کد رهگیری وضعیت بازار طلا در کشور را سامان می‌دهد.

وی تاکید کرد‌: ‌با تعامل و اجرای این طرح به صورت پلکانی تمامی واحدهای فعال در این بخش صاحب کد رهگیری می‌شوند‌.

فرسودگی ماشین‌آلات داخلی و صادرات طلا وی در مورد صادرات طلای کشور گفت‌: سال ۸۵ اوج صادرات طلای ایران بود که این موجب ورود ۱۶۰میلیون دلار ارز به کشور شد‌.

کشتی آرای افزود:‌ از آن سال به بعد صادرات طلا توسط فعالان این بخش روند نزولی داشته که فرسودگی ماشین‌آلات داخلی و عدم استفاده از فناوری‌های جدید برای تولید محصولات جدید و به روز از عوامل مهم کاهش صادرات طلا بوده است‌.

آماری از میزان قاچاق طلا وجود ندارد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص میزان دقیق قاچاق طلا به کشور گفت‌: ممکن است طلای قاچاق در ویترین‌ها دیده نشود‌، اما در معاملات به کار گرفته می‌شود.

وی در خاتمه افزود: ‌‌به دلیل نحوه ورود اجناس قاچاق هنوز نمی‌توان آماری در خصوص میزان طلای قاچاق در کشور ارائه داد.