رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: نرخ سود بانکی در عقود مبادله‌ای باید بر مبنای تحولات اقتصادی مانند تورم تعیین شود.

احمد مجتهد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص الزامات تعیین نرخ سود بانکی در بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی برای سال آینده خاطر نشان کرد: ما در سال‌های گذشته تغییر و تحولاتی را در زمینه نرخ سود بانکی تجربه کرده‌ایم، این تجربیات بسیار ارزشمند است و باید آنها را مد نظر قرار داد.

مجتهد گفت: به نظر می‌رسد مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند موضوع منطقی کردن نرخ سود بانکی طرح چندان موفقی نبود، زیرا توجه اصلی آن صرفا معطوف به کاهش نرخ سود بود، بدون اینکه عواملی چون نرخ تورم، مسایل مربوط به بازدهی بانک‌ها و سود و زیان آنها را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان این که تعیین نرخ سود بانکی باید جنبه راهنمایی داشته باشد، افزود: همانگونه که در قانون بانکداری اسلامی آمده، نرخ سود در بخش‌های مشارکتی تعیین نمی‌شود، بلکه در بازار تعیین خواهد شد، مبنای تعیین نرخ سود در عقود مبادله‌ای نیز تحولات اقتصادی مانند نرخ تورم است. خبرنگار فارس پرسید: منطقی کردن نرخ سود بانکی و تک رقمی شدن نرخ تا سال ۸۸ هم اکنون در کشور قانون است و قانون باید اجرا شود، چالش قانون و واقعیتهای اقتصاد را چگونه باید حل کرد؟

مجتهد پاسخ داد: باید تعاملی در این رابطه بین دولت و مجلس انجام شود، چرا که دیدگاه‌ها در این رابطه مختلف است.

وی ادامه داد: احساس من این است که در نهایت سازشی بین دولت و مجلس انجام خواهد شد، با توجه به اینکه کمیسیون‌های مجلس نیز در این رابطه اختلاف نظر دارند، این مسئله قبل از عید با تعامل مجلس و دولت حل خواهد شد.

احمد مجتهد در پایان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نظام بانکی کشور برای صدور کارت‌های الکترونیکی و واریز وجوه نقدی یارانه‌ها کارایی و تحرک لازم را ندارد، اظهار داشت: توسعه بانکداری الکترونیک پاسخ بسیاری از مسایل و مشکلات را خواهد داد، اگر بتوانیم بانکداری الکترونیک را به معنی واقعی و با زیرساخت‌های لازم مانند شبکه اینترنت، دستگاه‌های خودکار و دستگاه‌های فروش فراهم کنیم، پرداخت نقدی یارانه‌ها از طریق سیستم بانکی امکان‌پذیر خواهد بود.