مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بانک‌های کشور‌های بحرین و قطر به سامانه شتاب متصل شده‌اند و مذاکرات در این خصوص با چند کشور دیگر نیز ادامه دارد.

مهران شریفی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا»، اظهار داشت: تراکنش ناموفق خودپرداز سیستم‌های بانکی از مواردی است که از آنها به‌ عنوان مغایرت نام برده می‌شود. وی افزود: موارد فوق در سیستم‌های خودپرداز تعریف شده است و در مواردی که مشتریان تقاضای پول کرده و آن میزان از حساب آنها کسر شده ولی چیزی دریافت نکرده باشند، سیستم آن را تشخیص و ظرف ۴۸ ساعت پول را به حساب مشتری برگشت می‌دهد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی برای اشخاصی که احتمالا از هر ۱۰ هزار نفر، پول آنها به حساب برگشت داده نشده، دستورالعملی به بانک‌ها ابلاغ کرده که فرم‌هایی مبنی بر اینکه تراکنش انجام شده در چه خودپردازی و با چه کارتی بوده را در اختیار مشتریان قرار دهند و پس از تکمیل فرم‌ها، بانک مرکزی اطلاعات را کنترل و در صورت صحت پول را به مشتری بر می‌گرداند.

وی در خصوص توزیع و گسترش ATM ایرانی در کشور بیان کرد: بانک‌ها باید از این خودپردازها استقبال و به صورت فعال خرید کنند و این گستردگی بستگی به تصمیم هیات مدیره بانک‌ها برای خرید ATM ایرانی دارد. وی با اظهار بی‌اطلاعی از اعطای تسهیلات به بانک‌ها جهت خرید ATM‌های ایرانی افزود: در این زمینه باید تولید افزایش پیدا کرده و زمینه استقبال بانک‌ها فراهم شود تا شاهد استفاده گسترده ATM ایرانی باشیم. شریفی در خصوص دستورالعمل پرداخت ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی توسط دستگاه‌های خودپرداز، گفت: میزان پرداخت ایران چک در خودپردازها طوری تنظیم شده که بنا به درخواست مشتری به میزان مساوی ایران چک و اسکناس داده شود. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهار داشت: هنوز تصمیمی مبنی بر افزایش یا کاهش کارمزد خدمات بانکی سال آینده گرفته نشده است.