مدیرعامل بانک صنعت‌ومعدن گفت: با امضای توافقنامه سه‌جانبه بین بانک صنعت‌ومعدن، وزارت صنایع‌ومعادن و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدنی امکان دریافت تسهیلات با ترهین معدن و تجهیزات معدنی فراهم شد.

محمدرضا پیشرو در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا» در رابطه بافعالیت‌های اجرایی بانک صنعت‌ومعدن، اظهار داشت: موضوع اجرایی شدن تعرفه‌‌های طرح آمایش از نیمه دوم سال ۸۷ شروع شد و در همان زمان تامین مالی هزار و ۱۰۰ طرح نیمه تمام، ایجادی و سرمایه در گردش را تکمیل کردیم.

وی افزود: عمده این هزار و ۱۰۰ مورد از طرح‌های دایر و در حال تولید بودند که نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش داشته‌اند.

مدیرعامل بانک صنعت‌ومعدن در ادامه تصریح کرد: محور اصلی فعالیت‌های این بانک در سال جاری در قالب حمایت از واحدهای تولیدی دایر برای تامین سرمایه در گردش و همچنین واحدهای ایجادی که در قالب طرح آمایش در سفرهای استانی هیات‌وزیران مصوب شده‌اند، قرار گرفته است.

پیشرو اضافه کرد: علاوه‌بر موارد فوق از محل حساب ذخیره ارزی برای سرمایه در گردش، از ۵‌میلیارد دلاری که به کل بانک‌ها اختصاص داده شده نیز برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از این تسهیلات مربوط به بخش معادن می‌شود، اظهار داشت: در این زمینه هیچ تفکیک و محدودیتی صورت نگرفته است.

پیشرو افزود: اگر طرح معدنی معرفی بشود و جزو طرح‌های مصوب آمایش دولت باشد، به شرط داشتن توجیه مناسب آن‌ را تامین مالی می‌کنیم.

مدیرعامل بانک صنعت‌ومعدن با تاکید بر اینکه طرح‌های صنعتی نیز شامل تسهیلات فوق می‌شوند، ادامه داد: عمده طرح‌های دایر در بخش سرمایه در گردش به طرح‌های صنعتی اختصاص دارد.

وی افزود: سال گذشته عمده تسهیلات در راستای موارد فوق پرداخت شد که این روند در سال جاری نیز تصویب شده و در آستانه انعقاد قرارداد است.

پیشرو در پاسخ به این سوال که چه میزان تسهیلات به بخش صنعت، نفت و گاز اختصاص داده شده است؟ گفت: عمده آنچه به این بخش تعلق گرفته، تسهیلات ارزی از محل صندوق ذخیره ارزی بوده است.

مدیرعامل بانک صنعت‌ومعدن در خصوص تاثیر امضای توافقنامه سه‌جانبه با وزارت صنایع و معادن و صندوق بیمه، به فعالیت‌های این بانک، بیان کرد: سال گذشته نیز مشابه این توافقنامه با رقم کمتر منعقد شده بود، اما مهم‌ترین رهاورد و ارمغان این امر این است که از این پس معدن یا تجهیزات معدنی نیز می‌توانند به عنوان اسناد ترهینی و قابل‌وثیقه به بانک سپرده شوند و یکی از معضلات معدنکاران در زمینه دریافت تسهیلات مرتفع خواهد شد.

وی افزود: بنابراین و مطابق مفاد توافق‌نامه دیگر بانک از معدن‌کاران وثیقه مضاعف نمی‌خواهد و از این پس خود صندوق است که سفته یا محل معدن را در رهن خود می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل بانک صنعت‌ومعدن، مهم‌ترین ارمغان توافقنامه سه‌جانبه این بود که معدنکاران بهتر از تسهیلات این بانک استفاده کنند.

وی در خصوص تعداد شعب فعال بانک صنعت‌ومعدن در کشور گفت: ۴۶ شعبه در تمام استان‌ها و مناطق آزاد وجود دارد که ۶ شعبه به صورت مستقل در تهران به فعالیت می‌پردازند.

پیشرو اضافه کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که با بانک ملی موسوم به «طرح خدمت» امضا شده در واقع شعب بانک صنعت‌ومعدن به ۳‌هزار و ۲۰۰ شعبه رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح خدمت با سایر بانک‌ها نیز انجام خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: برخی از بانک‌ها درخواست کردند که به طرح خدمت ملحق شوند و از جمله آنها بانک توسعه صادرات است که در حال حاضر در حال مطالعه درخواست این بانک هستیم.

پیشرو در خصوص افزایش شعب بانک صنعت‌ومعدن در کشور گفت: در سال گذشته تعداد محدودی شعب و آن هم در قطب‌های صنعتی و مولد مانند آبادان، خرمشهر، آمل، بروجرد و ساوه داشته‌ایم.

مدیرعامل بانک صنعت‌ومعدن با اشاره به این موضوع که شعب فعلی در مراکز استان‌ها نیستند، ولی جزو شهرهای صنعتی و قطب صنعتی به حساب می‌آیند، ادامه داد: عدالت این است برای اینکه مردم به زحمت نیفتند و صنعت کاران برای فعالیت‌های بانک خود به مراکز استان مراجعه نکنند، شعب این بانک در شهرهای بزرگ گسترش یابد.

پیشرو با تاکید بر این مطلب که بانک صنعت‌ومعدن مشابه سایر بانک‌ها به صورت گسترده و فراگیر شعبه ندارد، بیان کرد: در حد محدود و مکان‌هایی که قطب‌های مولد صنعتی هستند شعبه افتتاح می‌کنیم و اینها جزو اولویت‌های افتتاح شعبه هستند.