مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه سکه‌هایی که موعد سررسید آنها فرارسیده است تا حدود دو ماه در بانک نگهداری می شود تا افراد برای دریافت آن مراجعه کنند، اظهار کرد: بعد از این مدت این سکه‌ها به سرپرستی شعب‌ بانک ملی در استان مربوطه ارجاع داده می شود. دکتر پیمان قربانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: کسانی که بعد از گذشت مدت زمان فوق، تصمیم به دریافت سکه‌های خود بگیرند، باید با مراجعه به سرپرستی امور شعب بانک ملی در استان، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و هزینه نگهداری اشیای گرانبهای امانی، مبادرت به دریافت سکه‌های خود کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد بانک مرکزی در پیش فروش سکه بسیار مطلوب بوده است، گفت: بخش عمده‌ای از تعهدات بانک مرکزی درخصوص سکه‌های پیش فروش به انجام رسیده و عملکرد بانک‌ در این بخش، بسیار مطلوب بوده است.

قربانی با بیان اینکه در سال گذشته ۶/۹ میلیون سکه پیش فروش شد، افزود: این پیش‌فروش در ۵ مرحله و به صورت دو مرحله ‌۴ ماهه، یک مرحله ۶ ماهه، یک مرحله ۸ ماهه و یک مرحله ۹ ماهه انجام شد.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی ایفای تعهدات این بانک در بخش پیش فروش سکه و تحویل آن به خریداران را مطلوب ارزیابی کرد و از افرادی که موعد سررسید دریافت سکه‌هایشان فرارسیده یا از زمان آن گذشته است، درخواست کرد هرچه زودتر نسبت به مراجعه به بانک مربوطه و دریافت سکه‌هایشان اقدام کنند.

نگاهی به گذشته

نزدیک به سه ماه پیش، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفته بود که «بخش عمده افرادی که در طرح بانک مرکزی برای پیش فروش سکه شرکت کرده‌اند، افرادی هستند که سعی بر آن داشته‌اند ارزش حداقل اندوخته خود را از این طریق حفظ کنند، زیرا بیش از ۴۶ درصد از افرادی که در این طرح مشارکت کرده‌اند، حداکثر ۱۰ سکه پیش خرید داشته‌اند و حدود ۸۰ درصد از آنها حداکثر ۳۰ سکه ثبت نام کرده‌اند و متوسط سکه‌های پیش خرید شده توسط این افراد نیز کمتر از ۱۰ سکه بوده‌است.» او همچنین پیش‌فروش سکه را «اقدام مناسبی» توصیف کرده بود که از طریق آن «بیش از ۵۶ هزار میلیارد ریال از نقدینگی سیال موجود در دست مردم جمع‌آوری و جذب سیستم بانکی شد.»