مسعود رضا طاهری- قیمت سکه دیروز به دنبال افت شدید بهای جهانی طلا ۹ هزار تومان ارزان شد. همان‌طور که روز گذشته پیش‌بینی شد، قیمت سکه بهار آزادی در آغاز هفته با افت شدید قیمت مواجه بود، آنچنان که چسبندگی قیمت نیز نتوانست از سقوط قابل توجه ۹ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز جلوگیری کند.

دیروز سکه بهار آزادی تا ۳۰۳ هزار تومان کاهش یافت. سکه طرح قدیم نیز با ۴ هزار تومان کاهش به قیمت ۳۱۸ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه با ۳ هزار تومان افت و ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۱۵۴ هزار تومان و ۷۸ هزار تومان به متقاضیان عرضه شد.

دیروز هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز ۲۷۰۰ تومان ارزان شد و نرخ بدون اجرت آن ۱۳۲ هزار تومان فروخته شد. در بازار ارز نیز روز گذشته یورو در یک جهش کم سابقه ۲۲ تومان گران شد و پس از تقریبا ۵۰ روز از مرز ۱۳۰۰ تومان بالاتر آمد و به نرخ ۱۳۱۰ تومان در ستون فروش جدول معاملات نرخ ارز بازار جا گرفت. در مقابل دلار آمریکا با ۱۱ تومان افت قیمت تا ۱۰۴۵ تومان پایین آمد.

بازارهای جهانی همچنان از سیاست‌های چین در کنترل صادرات مواد اولیه، تورم انتظاری در این کشور و آمار مبهم اعلام شده بیکاری در آمریکا و به تبع آن افت ارزش دلار و رشد برابری یورو فراتر از ۲۵/۱ در مقابل دلار تاثیر می‌پذیرند. قیمت هر اونس طلا پس از سقوط تا ۱۲۰۰ دلار در آستانه روز استقلال آمریکا تا دوشنبه شب در محدوده ۱۲۱۰ دلار ایستاده است.