ایلنا- مردم نسبت به بازپرداخت طلب بانک‌‏ها تعلل می‌‏کنند، یعنی مطالبات بانک به حیطه وصول در نمی‌‏آید، وقتی این امر اتفاق می‌‏افتد، منابع جدید به وجود نمی‌‏آید تا بتوان به صورت وام در اختیار مردم قرار داد. سید بهاء‌‏الدین حسینی هاشمی، مدیرعامل بانک سرمایه، گفت: نقدینگی میزان سپرده‌های بانکی اعم از دیداری و غیردیداری شامل جاری، پس‌‏انداز، بلندمدت، اسکناس و مسکوکات در دست مردم است.

وی میزان مسکوکات و اسکناس در دست مردم را تنها ۵‌درصد کل نقدینگی عنوان کرد و افزود: ۹۵‌درصد نقدینگی موجود در جامعه در اختیار بانک‌‏ها و به صورت سپرده بانکی است، بنابراین زمانی که صحبت از افزایش نقدینگی در جامعه به میان می‌‏آید، لزوما به معنای افزایش پول در جامعه نبوده، بلکه به این معنا است که سپرده‌‏ها در بانک زیاد است.

حسینی هاشمی گفت: نقدینگی در دست مردم به معنای نقدینگی در بانک‌‏ها است. این درحالی است که افزایش نقدینگی به چند دلیل رخ می‌‏دهد. به نحوی که افزایش پایه پولی منجر به افزایش نقدینگی می‌‏شود.

وی تصریح‌‏کرد: کسری بودجه دولت، درآمدهای دولتی و درآمد بانک مرکزی از بانک‌‏ها، باعث افزایش پایه پولی می‌‏شود، بنابراین پول جدیدی که از طریق دستگاه‌های مربوطه دولتی در نظام بانکی وارد می‌‏شود، به صورت وام در اختیار مردم قرار می‌‏گیرد. ضمن این که قدرت ایجاد نقدینگی از محل وام‌دهی یا ضریب فزآینده پولی بالا می‌‏رود.

مدیرعامل بانک سرمایه، گفت: با ازدیاد نقدینگی، تقاضا ایجاد شده و اگر در مقابل، عرضه کم باشد، سرمایه‌‏گذاری از طریق تولید و واردات منجر به تورم می‌‏شود. این در حالی است که دولت می‌‏خواهد درصد معینی تورم داشته باشد، بنابراین برای کنترل آن، نقدینگی را کنترل می‌‏کند.

حسینی هاشمی، گفت: برای این امر نیز، نرخ سپرده بانکی را بالا برده و یا اوراق مشارکت منتشر می‌‏شود. ضمن این که دولت روی نرخ‌‏های سود بانکی نیز دست می‌‏گذارد و بالاخره کاری می‌‏کند که قدرت وام‌‏دهی بانک‌‏ها را محدود کرده و قدرت گردش پول را کاهش می‌‏دهد که این امر باعث رسیدن به تعادل می‌‏شود.