سومین بانک بزرگ آلمان هم ارتباط خود با ایران را قطع کرد

در اقدام جدیدی در راستای فشارهای خصمانه آمریکا «درزدنر بانک» آلمان هم ارتباط خود با ایران را قطع کرد. به گزارش ایسنا، به‌دنبال دویچه‌بانک و کامرز‌بانک، درزدنر بانک هم روابط مالی و تجاری خود را با ایران قطع کرد.

دلایل این تصمیم افزایش هزینه‌های اداری این مراودات، به‌دلیل شرایط خاص سیاسی ایران اعلام شده است. این تصمیم روز سه‌شنبه در نشست هیات‌مدیره‌ درزدنر بانک گرفته شده است.

این در حالی است که زمان مشخصی برای پایان تعلیق مراودات تجاری این بانک با ایران اعلام نشده است.

سخنگوی درزدنر گفت: ما فعالیت خود با ایران را قطع می‌کنیم زیرا هزینه‌های فعالیت در ایران بسیار افزایش یافته است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اوایل ماه جاری بزرگترین بانک آلمان تحت فشارهای آمریکا تصمیم گرفت تا تمامی فعالیت‌های بازرگانی خود را با ایران متوقف کند.

تنها چند هفته پس از سفر استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی به آلمان با هدف متقاعد کردن بانک‌ها و موسسات این کشور برای قطع فعالیت‌های خود با ایران، دویچه بانک آلمان در اقدامی هم راستا با سیاست‌های آمریکا تصمیم به قطع تمامی فعالیت‌های خود با ایران گرفته است.

یک بانکدار آلمانی در این زمینه گفت: موسسات و شرکت‌های آلمانی در حقیقت برای انجام فعالیت‌های بازرگانی با ایران تحت فشار زیاد قرار دارند.

تاکنون دولت آلمان با فشارهای آمریکا برای ممنوعیت فعالیت بازرگانی با ایران مخالفت کرده است، زیرا هزاران شغل در این کشور به صادرات کالا به ایران وابسته است.

در همین راستا روزنامه گاردین چندی پیش در گزارشی اعلام کرد: در حالی که آمریکا فشارهای خود برای توقف فعالیت موسسات تجاری و بانکی‌ با ایران را افزایش داده است مخالفت‌ها با این اقدام در اروپا به ویژه انگلیس افزایش یافته و دیپلمات‌ها معتقدند که این اقدام می‌تواند به جنگ تجاری بیانجامد.

این روزنامه نوشت، کنگره آمریکا از تمامی‌ شرکت‌های بین‌الملل می‌خواهد تا به سرمایه‌گذاری خود در ایران خاتمه دهند و در این راستا در حال تصویب قانونی است که تنبیه شرکت‌های خاطی را هدف قرار داده است. این در حالی است که انگلیس به همراه دیگر دولت‌های اروپایی اقدام آمریکا را بسیار شدید و سخت می‌دانند و بر خلاف آن در حال مذاکره هستند.

گاردین افزود: اقدام آمریکا نشان دهنده شکست آمریکا و دیپلماسی غربی برای متقاعد کردن ایران به توقف برنامه‌های هسته‌ای‌اش بوده است.

یک منبع بانکی انگلیسی نیز اعلام کرد: مخالفت‌های زیادی با شیوه آمریکایی در قبال ایران وجود دارد اما با این حال دو بانک HSBC و استاندارد چارترد فعالیت خود در ایران را کاهش داده‌اند و حضور کم رنگی در تهران دارند.

گاردین تصریح کرد که فعالیت بانک‌های فرانسوی و آلمانی با ایران افزایش داشته است و دولت‌هایشان در مقابل فشارهای واشنگتن مقاومت می‌کنند.