گروه بازار پول- قیمت سکه دیروز تقریبا ثابت ماند و تغییری را نسبت به روز سه‌شنبه ثبت نکرد. عدم تغییر قیمت سکه در روزی که نرخ اونس هم تقریبا ثابت مانده بود، توجه بازاری‌ها را به خود جلب کرد. بر این اساس آنها معتقدند که بازار سکه در حال حاضر تغییرات نرخ اونس را به‌گونه‌ای متناسب منعکس می‌کند. سکه‌فروشان بر این باورند که این یک ویژگی مثبت است و از هماهنگی بازار طلای داخل با طلای جهانی حکایت دارد. به هر روی سکه طرح جدید در طول هفته‌ای که گذشت، بیش از یک درصد افزایش قیمت ثبت کرد. این امر با توجه به رکود هفته‌های اخیر بازار سکه، حائز اهمیت به نظر می‌رسد. تقویت سکه در ابتدای هفته امیدها در بازار طلای داخل را افزایش داد و سرمایه‌گذاران داخلی را دوباره نسبت به فلز زرد رنگ خوش‌بین کرد.
یورو نیز در طول این هفته، بازدهی مثبت داشت؛ ولی افزایش قیمت آن از سکه محدودتر بود. این ارز در بازارهای جهانی نیز در حال تقویت شدن است. پوند نیز به دنبال تصمیم بانک مرکزی انگلیس، مبنی بر افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۵ مسیر تقویت در بازارهای جهانی را در پیش گرفت؛ ولی این هفته در بازار داخلی افزایش قیمت نداد. علت این امر نیز آن بود که پوند در هفته جاری در حال تعدیل افزایش قیمت شدیدی بود که هفته گذشته تجربه کرده بود. علاوه‌بر این کاهش نرخ رسمی پوند توسط بانک مرکزی، درحالی‌که برابری جهانی این ارز در مقابل دلار افزایش یافته بود، باعث شد که نسبت نرخ رسمی پوند به دلار از برابری جهانی این ارزها فاصله بیشتری بگیرد.
طلای جهانی
طلا دیروز کار خود را با کاهش قیمت در بازارهای جهانی شروع کرد؛ ولی عمده این افت در ادامه روز جبران شد. برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افت دیروز قیمت طلا تحت تاثیر کاهش بسته محرک پولی و کاهش تقاضای فیزیکی رخ داده بود. آنها معتقدند با وجود اینکه اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر لزوم ادامه سیاست‌های محرک پولی، باعث تقویت طلا شد، واکنش منفی بازار فلز زرد رنگ به کاهش ۲۰ میلیارد دلاری بسته محرک پولی همچنان ادامه دارد. درخصوص رفتار طلا در میان‌مدت نیز، عده‌ای پیش‌بینی می‌کنند که طلا در ادامه سال ۲۰۱۴ افزایش قیمت بیشتری می‌دهد؛ ولی این افزایش محدود و سطوح بالایی قیمت طلا، در حدود ۱۳۵۰ دلار در هر اونس خواهد بود. از عواملی که می‌تواند به تقویت طلا در ادامه سال کمک کند نیز میزان چاپ دلار در آمریکا عنوان می‌شود. برخی تحلیلگران معتقدند تا زمانی که «فدرال رزرو» به چاپ و انتشار دلار ادامه دهد، قیمت طلا می‌تواند بالای ۱۳۰۰ دلار در هر اونس باقی بماند و در همان سطوح بالایی تثبیت شود.
در مقابل عده‌ای بر این باورند که فلز زردرنگ برای رسیدن به همین سطح نیز با مشکلاتی جدی مواجه است. به اعتقاد آنها، انتشار آمارهایی ضعیف از اقتصاد آمریکا نمی‌تواند، بیش از این بر نرخ اونس تاثیر بگذارد. عدم واکنش جدی بازار فلز زرد رنگ، به آمارهایی که در روز سه‌شنبه از اقتصاد آمریکا منتشر شده بود، می‌تواند موید این ادعا باشد. روز سه‌شنبه آمارهایی از وضعیت بازار مسکن و خرده فروشی ایالات متحده منتشر شد. به گزارش «بلومبرگ» این آمارها از مقدار پیش‌بینی شده ضعیف‌تر و از دوره قبلی نیز پایین‌تر بودند. با وجود این، انتشار اخبار مربوط به این آمارها که از اهمیت نسبتا زیادی نیز برخوردار بودند، نتوانست مسیر قیمت طلا را تغییر دهد. از این رو به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی عواملی وجود دارند که بیش از آمارهای اقتصادی آمریکا، قدرت تحت تاثیر قرار دادن بازار فلز زردرنگ را دارند. از جمله این موارد می‌توان به وضعیت تقاضای فیزیکی و سیاست‌های پولی ایالات متحده اشاره کرد.
بازار سکه
قیمت سکه دیروز تغییر قابل توجهی نکرد و تقریبا ثابت ماند. با وجود این بررسی تغییرات قیمت سکه در طول هفته، از تقویت این کالا حکایت دارد. قیمت سکه طرح جدید، دیروز نسبت به اولین روزهفته به مقدار قابل توجهی رشد پیدا کرده بود. این تغییرات امیدواری‌ها در بازار طلای داخل را افزایش داد. سطح مبادلات در بازار سکه و طلای گرمی، مدتی بود که شدیدا پایین آمده و رکود بر این بازارها چیره شده بود. این امر به‌طور عمده تحت تاثیر تخریب دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به فلز زرد رنگ رخ داد. نرخ بالای تورم در سال گذشته باعث شد که تعداد زیادی از مردم ریال‌هایشان را به طلا تبدیل کرده تا با گذشت زمان، تحت تاثیر افت ارزش ریال متضرر نشوند؛ اما فلز زرد رنگ سال ۲۰۱۳ را با ثبت عملکردی بسیار منفی پشت سر گذاشت. قیمت طلا در بازارهای جهانی به مقدار قابل توجهی افت کرد و تضعیف سکه در بازار داخل را موجب شد. در نتیجه عده زیادی که پول‌هایشان را به سکه تبدیل کرده بودند، متضرر شدند. نظر مردم نسبت به طلا تغییر کرد و دیگر آن را به عنوان پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذاری نمی‌دیدند. مردم برای جلوگیری از ضرر بیشتر سکه‌هایشان را به بازار آوردند تا بفروشند و این افزایش عرضه، افت بیشتر قیمت سکه را موجب شد. پس از آن دیگر طلا جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاری از دست داده بود. تقویت طلا در سال ۲۰۱۴ بالاخره در جمعه گذشته موجب شد، نرخ هر اونس این فلز به کانال ۱۳۰۰ دلاری وارد شود. بازار طلای داخل تحت تاثیر این امر قرار گرفت و قدری تکان خورد. قیمت‌ها بالا رفت و تقاضا برای سکه بعد از چند ماه افزایش یافت. روند افزایشی قیمت سکه، همراه با توقف اونس جهانی متوقف شد، با وجود این افزایش قیمت سکه و بالا رفتن تقاضا در این بازار امیدها نسبت به آینده فلز زرد رنگ در داخل افزایش یافته است. تغییر مثبتی که در بازار سکه صورت گرفته این است که در حال حاضر این بازار می‌تواند تغییرات نرخ اونس را به گونه‌‌ای متناسب منعکس کند. دیروز نیز عدم تغییر نرخ اونس با ثابت ماندن قیمت سکه همراه شد و این ادعا را تایید کرد. بنابراین بازار سکه داخلی به روند اونس جهانی نظر دارد و قیمت سکه احتمالا در صورت تقویت اونس باز هم بالا خواهد رفت.
بازار ارز
بازار ارز تهران، دیروز نیز نسبتا آرام بود و قیمت‌ها در دامنه کمی نوسان می‌کردند؛ اما تغییرات نرخ‌های رسمی جالب توجه بود. بانک مرکزی، نرخ رسمی پوند را باز هم کاهش داد. این در حالی بود که دیروز برابری جهانی پوند به دلار افزایش یافت. اقدام بانک مرکزی باعث شد که فاصله نسبت نرخ رسمی پوند به دلار از برابری جهانی این ارزها باز هم افزایش یابد. از هفته گذشته که بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد: تصمیم به افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۵ دارد، این ارز در بازارهای جهانی مسیر تقویت را در پیش گرفت و نرخ برابری پوند به دلار به مقدار قابل توجهی افزایش یافت. در این شرایط، آمارهای ضعیفی که از اقتصاد ایالات متحده منتشر شدند، باعث تضعیف بیشتر دلار شد. اما ازآنجاکه بازار داخل تمایل زیادی به حفظ قیمت دلار در سطوح کنونی دارد و بانک مرکزی نیز می‌خواهد از نوسان شدید نرخ این ارز جلوگیری کند، قیمت رسمی و بازاری دلار تغییر چندانی نکرد؛ اما یورو و پوند نوسانات قابل توجهی را متحمل شدند. قیمت یورو در بازار تهران، نسبت به ابتدای هفته افزایش یافت؛ ولی پوند انگلیس نسبت به ابتدای هفته افزایش قیمت ثبت نکرد. این امر به اعتقاد بازاری‌ها ناشی از آن است که پیش از این قیمت پوند افزایش قابل توجهی یافته بود و هفته جاری بازار در حال تعدیل تغییرات نرخ این ارز بود. به هر روی بازار ارز تهران به مسیری که با شروع به‌کار دولت جدید پیش گرفته بود، ادامه می‌دهد. نرخ دلار در این بازار نسبتا تثبیت شده و فاصله بین نرخ خرید و فروش و دامنه نوسانات این ارز کاهش یافته است. بازاری‌ها امیدوارند که حرکت به سمت توافق نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ و گسترش روابط اقتصادی ایران بتواند روند کنونی بازار را تداوم بخشد و افزایش سطح عرضه و تقاضا را موجب شود.

هماهنگی بازار سکه با اونس جهانی