گروه بازار پول: طلا روز گذشته به رغم اعلام افت ۰/ ۵ درصدی تورم آمریکا در ماه فوریه با افزایش خرید مواجه نشد. اونس در آخرین روز هفته همزمان با ادامه قدرت‌نمایی دلار که باعث تشدید جنگ ارزی از سوی کشورهای دیگر شده، توانست رشد کند، اما این رشد در تمام مقاطع پایدار نبود. فلز زرد که در نیمه نخست هفته گذشته روند سقوط هفته پیش از آن را پی گرفته بود، نیمه دوم را به ثباتی نسبی گذراند. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۶۶ و ۱۱۶۱ دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۵۳ و ۱۱۵۲ دلار ایستاد. روز جمعه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران قیمت ۱۱۵۳ دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته ثبت شده باشد.

افت ۸ دلاری روز چهارشنبه که اونس را به کمترین قیمت‌ها در سه‌ونیم ماه پیش از آن رساند، عمدتا ناشی از تقویت دلار ایالات متحده بود. شاخص دلار در این روز به رقم ۱۰۰ واحد نزدیک شد تا فشار روی کالاهای پایه تشدید شود. رشد شاخص دلار در کنار ادامه سقوط یورو در واقع مهم‌ترین اخبار بازارها در هفته گذشته بودند. در سومین روز کاری هفته شاخص دلار به بالاترین و نرخ برابری یورو مقابل دلار به کمترین سطح در ۱۲ سال گذشته رسید. مهم‌ترین دلیل این روند، واگرایی سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا است. فدرال رزرو چندی است به افزایش نرخ‌های بهره فکر می‌کند در حالی که بانک مرکزی اروپا به تازگی برنامه‌های تسهیل کمی را آغاز کرده است. در روزهای گذشته بی‌قراری بازارها در پی نوسان‌های شدید بازارهای جهانی ارز فروش طلا را محدود کرده، اما چشم‌انداز فنی فلز زرد بهبود پیدا نکرده است. چهارشنبه اخبار بدی نیز از اقتصاد چین رسید. تولید صنعتی این کشور در دو ماه نخست سال ۲۰۱۵ نسبت به سال پیشین ۸/ ۶ درصد رشد داشته است. خرده‌فروشی نیز در این مدت ۷/ ۱۰ درصد رشد داشته است. این ارقام با استانداردهای دیگر کشورها شگفت‌انگیز هستند، اما کمتر از انتظارات بودند. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند چین در ماه‌های آینده اقدامات تحریکی بیشتری را تصویب کند. دیگر خبری که در این روز جلب توجه کرد کاهش غیرمنتظره نرخ‌های بهره بود که آخرین نمونه از اقدامات برای کاهش عمدی ارزش پول کشورها است. روز پنج‌شنبه اما روز ثبات نسبی بود. آنچه در این روز فروش طلا را محدود کرد تضعیف شاخص دلار بود. نکته جالب بازار طلا در این روز رشد قیمت‌های آتی همزمان با افت قیمت‌های آنی بود. اونس در این روز به کمک «شناسایی سود» و «پوشش کوتاه‌مدت» رو به رشد گذاشت اما این رشد در ادامه روز خنثی شد. تضعیف دلار هم اجازه رشد دوباره را به طلا نداد. در چهارمین روز کاری هفته آمار ضعیف خرده‌فروشی آمریکا در ماه فوریه کمکی به طلا نکرد. خرده فروشی ایالات‌متحده نسبت به ماه ژانویه ۶/ ۰ درصد افت اما نسبت به سال پیش ۷/ ۱ درصد رشد را ثبت کرده است. این آخرین آمار منتشره مهم پیش از انتشار صورت‌جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است. شاخص دلار پنج‌شنبه شاهد «عقب‌نشینی اصلاحی» از اوج ۱۲ ساله بود. با این حال دلار تا پایان کار بازارها بیشتر افت روزانه خود را جبران کرد. یورو هم در این روز با جهشی ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» مواجه شد. پنج‌شنبه کره جنوبی نیز به جمع کشورهای پرشماری پیوست که با کاهش نرخ‌های بهره به فکر کاهش ارزش پول خود افتاده‌اند. برخی این وضعیت را «جنگ ارزی» خوانده‌اند. اقتصاد اروپا هم پنج‌شنبه داده‌های متناقضی را منتشر کرد. از سویی میزان تولید صنعتی این قاره از ماه ژانویه به دسامبر شاهد ۱/ ۰ درصد افت اما نسبت به سال گذشته ۲/ ۱ درصد رشد کرد. خبر خوب اقتصاد چین در این روز رشد میزان وام‌های بانکی بود.

اونس روز جمعه را با رشد آغاز کرد و به‌رغم افت در برخی مقاطع، تا لحظه نوشته شدن این گزارش روی قیمتی بالاتر از قیمت پنج‌شنبه ایستاد. شاخص دلار در این روز در مقاطعی افت داشت تا به فلز زرد کمک کرده باشد. کمترین و بیشترین قیمت‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت شدند، ۱۱۵۰ و ۱۱۶۲ دلار بودند. قیمت نهایی هفته کاری گذشته را در گزارش مرور هفتگی روند بازار جهانی طلا در شماره فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید، اما دیگر خبری که روز جمعه جلب توجه کرد کاهش دوباره نرخ‌های بهره در روسیه بود. روسیه در ماه‌های گذشته بارها برای کمک به اقتصاد خود دست به کاهش نرخ‌های بهره زده است.