گروه بازار پول: تحولات بازارهای ارز و سکه در روزهای گذشته باعث به جا گذاشته شدن چند رکورد در مردادماه شد: ۱-مثبت شدن بازدهی دلار برای اولین بار از فروردین ۹۴. ۲- مثبت شدن بازدهی سکه برای اولین بار از فروردین ۹۴. ۳- بیشترین بازدهی دلار از آذر ۹۳. ۴- بیشتر این بازدهی سکه از آذر ۹۳. ۵-اولین رشد متوسط قیمتی دلار پس از ۶ ماه. علاوه بر این رکوردهای ماهانه، بازار سکه نیز در آخرین روز مرداد شاهد ثبت دو رکورد افزایشی دیگر بود: ۶- بالاترین قیمت از ۱۵ خرداد ۹۴ و ۷- بیشترین میزان رشد از ۱۶ فروردین ۹۴. این دو افزایش موجب شدند که مجموع رکوردها به عدد ۷ برسد.

رکورد پشت رکورد

در آخرین روز مردادماه، قیمت سکه بهار آزادی و شاخص بازار ارز افزایش یافت تا بازدهی سکه و دلار برای اولین بار پس از فروردین ۹۴ مثبت شود. روز شنبه، سکه با ۲۱ هزار تومان رشد به قیمت ۹۳۰ هزار تومان رسید تا بازدهی این کالای گرانبها در مردادماه به ۴/ ۷ درصد برسد. تغییر علامت بازدهی سکه در حالی اتفاق افتاد که سکه ماه گذشته افت ۶/ ۴ درصدی را تجربه کرده بود. قیمت ۹۳۰ هزار تومانی، بالاترین نرخ فروش این کالا از ۱۵ خرداد ۹۴ و رشد ۲۱ هزار تومانی بیشترین رشد از ۱۶ فروردین ۹۴ بود. عامل اصلی رشد سکه در آخرین روز خرداد، افزایش بهای اونس جهانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه و رسیدن آن به محدوده ۱۱۶۰ دلار بود. جدا از اونس، در این بین رشد دلار نیز تا حدی به عبور کانالی سکه کمک کرد.

در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۵ تومان رشد به قیمت ۳۳۵۵ تومان رسید. فعالان، انتظارات افزایشی معامله‌گران را عامل بالا رفتن بهای دلار دانستند. افزایش قیمت دلار به میزان جزئی به رشد ۴۳ تومانی متوسط قیمتی آن در مردادماه کمک کرد. این در حالی بود که میانگین قیمتی دلار از بهمن ماه ۹۳ در مسیر کاهشی قرار گرفته بود. مقایسه قیمت انتهای مرداد با انتهای تیر حاکی از آن است که این ارز ماه گذشته ۷/ ۲ درصد رشد را تجربه کرده است. این بازدهی، بیشترین رشد ماهانه دلار از آذر ۹۳ را رقم زد.

کاهش انحراف دلار

در دومین ماه تابستان، دامنه نوسانات دلار نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت. در حالی که انحراف معیار دلار در تیرماه ۲۵ تومان بود، در مردادماه این انحراف به ۲۲ تومان رسید. کاهش دامنه نوسانات نشان‌دهنده آن است که هیجان مذاکرات هسته‌ای تا حد زیادی در مردادماه تخلیه شده است. آثار روانی مذاکرات در تیرماه موجب شده بود که نوسانات این ارز افزایش پیدا کند.

با وجود کاهش دامنه نوسانات، متوسط قیمتی دلار در مردادماه برای اولین بار از دی ۹۳ طعم رشد را چشید. در دومین ماه تابستان، متوسط قیمتی دلار به ۳۳۲۵ تومان رسید که ۴۳ تومان بالاتر از میانگین قیمت آن در تیرماه بود. در تیرماه متوسط قیمتی دلار ۳۲۸۲ تومان بود. دلار ماه گذشته معاملات خود را با قیمت ۳۲۶۷ تومان آغاز کرد که کف قیمتی این ارز در مرداد بود. پس از آن، شاخص بازار ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت تا سرانجام در ۴ مرداد روی سطح ۳۳۰۰ تومانی قرار بگیرد.

در این بین دلار تنها در تاریخ ۵ مرداد زیر ۳۳۰۰ تومان معامله شد و پس از آن تاریخ کاملا در کانال ۳۳۰۰ تومان نوسان کرد. دلار از ششم تا ۱۶ مرداد در بازه ۳۳۰۰ تا ۳۳۳۰ تومان معامله شد. در نیمه دوم مرداد، قیمت دلار مقدار دیگری بالا رفت و تغییرات خود را در بازه ۳۳۴۰ تومان تا ۳۳۶۰ تومان انجام داد. سقف قیمتی دلار در مرداد در تاریخ ۲۷ مرداد ثبت شد که این ارز با قیمت ۳۳۶۰ تومان معامله شد. در این روز، قیمت دلار تا بالای ۳۳۷۰ تومان هم بالا رفته بود، اما با عرضه بازارساز، این ارز مقداری از اوج روزانه خود پایین آمد.

در ادامه روند افزایشی، در آخرین روز مرداد دلار با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳۳۵۵ تومان رسید. فعالان بازار ارز «بازگشت تقاضای واقعی»، «آربیتراژ ارز به کشورهای همسایه»، «افزایش تحرکات معامله‌گران آتی» و «کاهش قیمت نفت» را از عوامل مهم رشد دلار دانستند. در آخرین روز مرداد، جدا از دلار، قیمت یورو نیز افزایش یافت. شنبه، بهای یورو با ۶۵ تومان رشد به ۳۸۱۰ تومان رسید. این رشد تحت‌تاثیر افزایش نرخ برابری این ارز در برابر دلار در دو روز انتهایی هفته گذشته رخ داد.

کاهش میانگین سکه

در دومین ماه تابستان، متوسط قیمتی سکه به روند کاهشی خود ادامه داد، ولی بازدهی ماهانه این کالای گرانبها مثبت شد. متوسط قیمتی سکه در مردادماه به ۸۸۴ هزار تومان رسید که ۹هزار تومان کمتر از میانگین آن در تیرماه بود.

کاهش متوسط قیمتی در حالی ثبت شد که قیمت سکه تحت‌تاثیر صعود قیمتی دو روز انتهایی ماه، بازدهی ۴/ ۷ درصدی را تجربه کرد. این بیشترین رشد ماهانه سکه از آذر سال ۹۳ بوده است. اما بازدهی مثبت سکه بیشتر مربوط به افزایش ۳۲ هزار تومانی این کالا در دو روز انتهایی مرداد ماه بود. سکه بهار آزادی که تا چهارشنبه گذشته در کانال ۸۹۰ هزار تومانی قرار داشت، به یکباره با صعود قیمتی اونس در بازارهای جهانی، در مسیر افزایشی قرار گرفت.

این کالای گرانبها، پنج‌شنبه گذشته با ۱۱ هزار تومان رشد به قیمت ۹۰۹ هزار تومان رسید. در ادامه این روند، روز شنبه سکه با ۲۱ هزار تومان افزایش به قیمت ۹۳۰ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان رشد این کالای گرانبها از تاریخ ۱۶ فروردین بود. سکه، ۱۶ فروردین با ۲۴ هزار تومان رشد به قیمت ۹۶۵ هزار تومان رسیده بود. رشد ۳۲ هزار تومانی در حالی اتفاق افتاد که تا تاریخ ۲۸ مرداد، سکه مجموعا تنها ۲۶ هزار تومان رشد کرده بود. در دومین ماه تابستان، این کالای گرانبها معاملات خود را با قیمت ۸۷۲ هزار تومان آغاز کرده بود. این رقم کمترین قیمت سکه در ماه گذشته بود. پس از این تا تاریخ ۲۰ مرداد فضای بازار نسبتا آرام بود و سکه عمدتا در کانال ۸۷۰ هزار تومان نوسان کرد، اما از تاریخ ۲۱ مرداد، سرعت رشد سکه افزایش یافت. در تاریخ ۲۱ مرداد بهای سکه با ۱۰ هزار تومان رشد به ۸۸۸ هزار تومان رسید، افزایشی که با عبور اونس از مرز ۱۱۰۰ دلار رخ داد. به‌طور کلی، آنچه در ماه گذشته قیمت سکه را بیش از هر چیزی تحت‌تاثیر قرار داد، رشد اونس در بازارهای جهانی بود.

رکورد هفت گانه در میانه تابستان

رکورد هفت گانه در میانه تابستان