گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 5/0 درصدی مواجه بود که بسیاری از شرکت‌ها پس از یک دوره صعود ممتد به فاز استراحت رفته‌اند. بررسی معاملات نشان می‌دهد هیجانات موجود در بازار در حال فروکش کردن است، به طوری که ارزش معاملات بار دیگر به کانال 300 میلیارد تومان بازگشته است؛ این رقم در دو هفته معاملاتی گذشته که شوک شدیدی در پی توافقات هسته‌‌ای به بازار وارد شده بود به 600 میلیارد تومان نیز رسید. در این میان، گروه محصولات شیمیایی که روزهای متعادلی را سپری می‌کرد دیروز با رشد قابل توجه 7/2 درصدی مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری پانا، علی‌محمد گودرزی از استقبال پتروشیمی‌ها از تامین مالی طرح‌های نیمه‌تمام توسط بازار سرمایه سخن گفته است که این خبر برای سهامداران فعال در این صنعت مهم ارزیابی می‌شود. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف خرید مواجه شد.
در این شرایط روند مثبت گروه فرآورده‌های نفتی متوقف شد. «ونفت» که بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داده بود معاملات خود را با حضور سهامداران حقیقی انجام داد.
از سوی دیگر، بانکی‌ها روند منفی روزهای اخیر خود را تغییر داده و مثبت شدند. بر این اساس، گروه بانکی از منظر ارزش بازار بالاتر از گروه فلزات اساسی قرار گرفت. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور پررنگ‌تری داشتند.
از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی برای دومین روز متوالی منفی شدند. به گزارش بورس‌نیوز، مجتبی فریدونی مدیر سرمایه‌گذاری‌ها و امور سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص آثار منفی آزادسازی قیمت سنگ آهن بر وضعیت سودآوری شرکت‌های فولادی اظهار کرده است: در صورت اجرایی شدن این موضوع باید محدودیتی در رابطه با تامین سنگ آهن مورد نیاز از داخل یا خارج کشور از سوی دولت تعیین نشود و همچنین قیمت محصولات فولادی بدون دخالت دولت انجام شود. بر این اساس، مهم‌ترین علت افت اخیر این گروه آزادسازی قیمت سنگ آهن است. همچنین، رکود در بازار مسکن باعث افت تقاضا برای محصولات فولادی شده است که از دیگر عوامل افت این گروه به شمار می‌آید. از طرف دیگر، «فملی» از معدود نمادهای مثبت گروه در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند؛ علت این رشد را می‌توان افزایش قیمت جهانی مس دانست.
روند صعودی گروه کانه‌های فلزی متوقف شد. «کروی» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور پررنگ سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار گرفت.
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند مثبت خود را ادامه دادند. «وبانک» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها به عنوان خریدار به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، مخابرات برای دومین روز پیاپی منفی شد. «اخابر» که طی هفته گذشته با عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها مواجه بود، روز گذشته با حضور پررنگ‌تر سهامداران حقیقی‌ معاملات خود را انجام داد و حقوقی‌ها به صورت پایاپای در نقش خریدار و فروشنده حضور پیدا کردند. پیش از این بسیاری از تحلیلگران علت رشد این نماد را عقب افتادن آن نسبت به کل بازار عنوان می‌کردند؛ به این ترتیب، احتمال می‌رود اکنون با گذر سودآوری «اخابر» از مرز ۱۰۰ درصدی و همگام شدن با بازار، روزهای متعادل‌تری را پیش رو داشته باشد.
خودرویی‌ها بار دیگر سبزپوش شدند و به مسیر صعودی بازگشتند. «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که بر خلاف هفته گذشته، دیروز عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها انجام گرفت.
گروه سیمانی روند صعودی خود را با ثبت ۱/۲ درصد رشد ادامه داد. این در حالی بود که رشد چشمگیر خودرویی‌ها طی روزهای اخیر باعث شد که گروه سیمانی جایگاه خود را از منظر ارزش بازار به خودرویی‌ها واگذار کنند.
به گزارش بورس‌نیوز، مرتضی سیدصالحی، معاون مالی و اداری شرکت سیمان داراب در ارتباط با احتمال افزایش مجدد نرخ فروش سیمان عنوان کرده است: در مقایسه با محصولات جایگزین نظیر میلگرد و تیرآهن، قیمت فروش سیمان بسیار پایین است که نسبت به استانداردهای جهانی اختلاف قابل توجهی دارد؛ بنابراین، افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت فروش محصولات سیمانی امری ضروری به شمار می‌آید. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد که سهامداران حقوقی حضور پررنگ‌تری به عنوان خریدار داشتند. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها بار دیگر به مسیر صعودی بازگشتند. «وبیمه» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داده و با صف خرید مواجه شد که مشابه هفته گذشته عرضه‌های سنگینی را از سوی سهامداران حقوقی شاهد بوده است.

هیجانات بورس فروکش کرد؟

هیجانات بورس فروکش کرد؟