توکن‌های غیرمثلی از جمله ویژگی‌های جدید و جذاب بازار هستند که برای مدتی تمام اخبار را به خود اختصاص داده بودند. در طول چند سال گذشته، این توکن‌ها افزایش‌های شدید قیمتی را تجربه کردند که منجر به ورود گسترده سرمایه به بازار این توکن‌ها شد. اما در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی جهانی و کاهش شدید قیمتی ارز‌های دیجیتال، به نظر می‌رسد که توکن‌های غیرمثلی در وضعیتی نزدیک به فروپاشی هستند و با کاهش شدید حجم بازار و تراکنش‌های توکن‌های غیرمثلی، برخی به این باور رسیده‌اند که این توکن‌ها به زودی از بین ‌می‌روند. همانند دیگر بخش‌های بازار ارز‌های دیجیتال، تمام پروژه‌های توکن‌های غیرمثلی قرار نیست موفق باشند و برخی از آنها از بین خواهند رفت. اما این به معنی نابودی تمام توکن‌های غیرمثلی و بازار آنها نیست. هم‌اکنون پروژه‌های آینده‌دار و موفقی در بازار وجود دارند که می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرسودی را در اختیار علاقه‌مندان ارائه دهند.

بلوغ توکن‌های غیرمثلی

با بررسی بازار توکن‌های غیرمثلی، مسیر نزولی اخیر کاملا واضح است. حجم فروش روزانه این توکن‌ها از بیش از ۶میلیارد دلار از زمان اوج خود به کمتر از چند صدمیلیون رسیده و این نشان‌دهنده کاهش ۹۰درصدی است که مطمئنا نگرانی طرفداران این توکن‌ها را به همراه خواهد داشت. با این حال، بازار ارز‌های دیجیتال و حتی بازار سهام نیز با کاهش‌های قابل توجهی مواجه بودند و این کاهش تنها محدود به بازار توکن‌های غیرمثلی نمی‌شود. طی دو سال اخیر با ورشکستگی برخی پروژه و صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال و شرایط سخت اقتصادی جهانی، تمامی بازارهای مالی و بلاک‌چینی با مشکلات بزرگی مواجه شده‌اند. بنابراین نشانه‌های حال حاضر نمی‌تواند به معنی نابودی توکن‌های غیرمثلی باشد و این ادعا‌ها بسیار اغراق‌آمیز هستند.

طبیعی است که در زمان تورم و عدم اطمینان از شرایط اقتصادی، مردم از خرید دارایی‌های پرخطر از جمله توکن‌های غیرمثلی دست بردارند. لازم به ذکر است که این توکن‌ها کمتر از یک دهه است که وجود دارند و یک طبقه دارایی کاملا جدید به‌شمار ‌می‌روند. همانند حباب دات کام ایجادشده در اواخر دهه۱۹۹۰، مشاهده افزایش و کاهش سریع ارزش فناوری‌های جدید غیرمعمول نیست و تا به امروز بار‌ها رخ داده است. توکن‌های غیرمثلی هم اکنون در حال تغییر و تحول هستند که برای فناوری‌های جدید یک فرآیند طبیعی است. با ادامه رشد و بلوغ بازار این توکن‌ها، موارد استفاده و کاربرد آنها بیشتر می‌شود و در نتیجه نوسانات قیمتی نیز کاهش پیدا می‌کند. بدون شک طی سال‌های آینده برخی از پروژه‌های محبوب امروزه توکن‌های غیرمثلی از بین ‌می‌روند یا محبوبیت خود را از دست می‌دهند؛ اما ایده کلی و فناوری پشت این توکن‌ها باقی می‌ماند.

احتمال مرگ توکن‌های غیرمثلی

برای بررسی احتمال مرگ و از بین رفتن یک فناوری، کاربرد‌ها و فواید آن اهمیت بسیاری دارد. فناوری و تکنولوژی‌ها در نهایت قدیمی می‌شوند و با تکنولوژی‌های جدید که عملکرد و فواید بیشتری دارند جایگزین می‌شوند، همان‌طور که در گذشته تلفن‌های چرخشی جایگزین شدند و امروزه دیگر کمتر کسی از آنها استفاده می‌کند. هم‌اکنون توکن‌های غیرمثلی فواید و کاربرد‌های مختلفی پیدا کرده‌اند و علاوه بر اینکه قرار نیست از بین بروند، می‌توانند راه‌حلی برای رفع مشکلات قدیمی و جایگزینی تکنولوژی‌های قدیمی نیز باشند.

کاربرد اصلی این توکن‌ها، تعیین و انتقال مالکیت بر دارایی‌های متنوع است. تعیین غیرقابل تغییر و شفاف مالکیت بر دارایی‌های مختلف مانند املاک، کاربرد‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد و راه‌حلی برای بسیاری از مشکلات سنتی است. بنابراین توکن‌های غیرمثلی همچنان پتانسیل زیادی برای افزایش محبوبیت و گسترش استفاده دارند. شاید این محبوبیت در کوتاه‌مدت ایجاد نشود؛ اما در نهایت با افزایش استفاده از وب ۰/ ۳ و ساخت آینده غیرمتمرکز، توکن‌های غیرمثلی نیز می‌توانند جایگاه بسیار مهمی در زندگی روزمره مردم پیدا کنند. حباب‌ها نمی‌توانند تا ابد باقی بمانند و در نهایت می‌ترکند، حباب توکن‌های غیرمثلی نیز هم اکنون ترکیده است و نشانه‌های آن به خوبی دیده می‌شود؛ اما این خبری خوب برای علاقه‌مندان این فناوری به شمار می‌رود؛ زیرا این توکن‌ها از این پس می‌توانند در یک محیط اقتصادی و اجتماعی سالم‌تری به فعالیت و رشد ادامه دهند.

عوامل مرگ توکن‌های غیرمثلی

درحالی‌که احتمال مرگ و از بین رفتن توکن‌های غیرمثلی بسیار پایین است، اما صفر نیست. عوامل تقریبا غیرممکنی وجود دارند که رخ دادن آنها می‌تواند به معنی پایان مسیر این توکن‌ها و محبوبیت آنها باشد. به‌عنوان مثال، این امکان وجود دارد که مردم دیگر به ساخت توکن‌های غیرمثلی علاقه و نیازی نداشته باشند. در نتیجه، تعداد این توکن‌ها در بازار کمتر و کمتر می‌شود و این فرصت را پیدا نمی‌کنند تا پتانسیل و کارآیی خود را نشان دهند. توقف معاملات و خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی نیز می‌تواند منجر به مرگ آنها شود. ارزش توکن‌های غیرمثلی براساس عرضه و تقاضا است و اگر به دلایل مختلفی مانند تحریم توکن‌ها و موارد مشابه تقاضایی وجود نداشته باشد، این توکن‌ها کاملا بی‌ارزش می‌شوند.

کارمزد‌های بالا نیز مانع بزرگی برای توکن‌های غیرمثلی به شمار ‌می‌روند. ایجاد، انتقال و خرید و فروش این توکن‌ها شامل کارمزد می‌شوند که ممکن است تا ده‌ها دلار نیز برسند. هم‌اکنون اکثر شبکه‌های بلاک چینی پشتیبان‌کننده این توکن‌ها از کارمزد بالایی برخوردار هستند که می‌تواند منجر به فرار سرمایه‌گذاران شود. با این حال، کارمزد‌ها مشکلی قدیمی در فضای ارز‌های دیجیتال هستند و تا به امروز راه‌حل‌های مختلفی برای آن ارائه شده است. در آینده نزدیک، توکن‌های غیرمثلی نیز می‌توانند از شر این مشکل خلاص شوند.

شناسایی توکن‌های خوب و بد

هم اکنون یک بازار گسترده پیرامون توکن‌های غیرمثلی شکل گرفته و طبیعی است که در این بازار بزرگ، پروژه‌های خوب و بد متنوعی وجود داشته باشند. درحالی‌که پروژه‌های بد در نهایت از بین خواهند رفت، اما علاقه‌مندان به توکن‌های غیرمثلی با شناسایی پروژه‌های خوب و کاربردی بازار می‌توانند سرمایه‌گذاری پرسود و طولانی‌مدتی داشته باشند. توکن‌های غیرمثلی بازی‌ها، مجموعه‌های کلکسیونی مشهور، عضویت و اشتراک، برنامه‌های وفاداری و موارد کاربردی دیگر از جمله توکن‌هایی هستند که با توجه به فواید و موارد استفاده خود می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. در این بین توکن‌هایی که توسط افراد مشهور ایجاد شده‌اند، تعداد بسیار زیادی دارند، سازنده آنها ناشناس است یا کپی از پروژه‌های دیگر هستند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند و در نهایت ارزش خود را از دست خواهند داد و از بین خواهند رفت.

آغاز دوران جدید

درحالی‌که در زمان اوج محبوبیت توکن‌های غیرمثلی تقریبا خرید هر توکنی می‌توانست سودآور باشد؛ اما آن دوران به سر رسیده است و همان‌طور که اکوسیستم توکن‌های غیرمثلی بالغ می‌شود، پروژه‌هایی که کاربرد و فایده خاصی ندارند از چرخه حذف می‎‌شوند.درحالی‌که توکن‌های غیرمثلی هم اکنون با مشکلاتی از جمله کارمزد‌های بالا مواجه هستند، اما پیش‌بینی می‌شود که این فناوری در درازمدت بر این مشکلات غلبه ‌کند و راه‌حل‌های کاربردی را برای بسیاری از مشکلات سنتی ارائه دهد. در آن زمان، بیشترین سود نصیب افرادی می‌شود که به این فناوری و آینده آن باور داشتند.