گروه بورس - اعظم شریفی: بورس آتی با کاهش ۹۴ درصدی در حجم و ارزش معاملات هفته گذشته، به طور کامل تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار ما، در این هفته تنها ۲۰ قرارداد به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال در بازار آتی مورد معامله قرار گرفت تا با کاهش ۹۴ درصدی در حجم و ارزش معاملات، بورس آتی دچار رکود گسترده‌ای شود. به نظر می‌رسد فعالان بازار آتی با توجه به نوسانات شدید بازار نقدی و بلاتکلیفی در این بازار در عمل، انگیزه‌ای برای فعالیت در بازار آتی و نوسان‌گیری از این بازار را ندارند. به این ترتیب بورس آتی در معاملات هفته گذشته با معامله تک قراردادهایی در نمادهای مختلف رکود گسترده‌ای را تجربه کرد. در این بازار روز شنبه ۱۰ قرارداد مورد معامله فعالان این بازار قرار گرفت.

«وکار» شهریور که با رشد ۱/۲ درصدی همراه بود، با ۶ قرارداد معامله شده به قیمت ۲۸۸۰ ریال رسید.

دیگر نماد معامله شده «فملی» شهریور بود که با ۴ قرارداد ۴۶/۱ درصد کاهش را تجربه کرد و در قیمت ۵۰۷۵ ریال بسته شد.

این در حالی است که روز یکشنبه معاملات آتی سهام بازهم با بی‌اقبالی فعالان این بازار مواجه شد. به طوری که ۴ قرارداد مورد معامله قرار گرفت. «فولاد» شهریور با ۲ قرارداد ۲/۱ درصد افت را تجربه کرد و در قیمت ۳ هزار ریال بسته شد.

اما «ومعادن» و «فملی» شهریور هر کدام با یک قرارداد بدون تغییر قیمت بازار را پشت‌سر گذاشتند.

در همین حال در معاملات روز دوشنبه رکود در بازار آتی قوت گرفت. براین اساس روز دوشنبه در معاملات آتی سهام فقط یک قرارداد معامله شد. به طوری که «غدیر» شهریور با این معامله ۱۷/۱ درصد کاهش را تجربه کرد و به قیمت ۴۲۲۰ ریال رسید.

از سوی دیگر با ادامه روند کاهشی حجم مبادلات آتی سهام روز سه شنبه هم فعالان این عرصه با ۳ قرارداد بازار را پشت‌سر گذاشتند.

یک قرارداد «فولاد» شهریور باعث کاهش ۷۱/۰ درصدی این سررسید شد که در پایان در قیمت ۲۹۵۰ ریال بسته شد. دیگر معامله انجام شده بر روی نماد «غدیر» شهریور بود که این یک قرارداد ۹۵/۰ درصد قیمت غدیر را افزایش داد و این سررسید به عدد ۴۲۶۰ ریال رسید. همچنین «فملی» که در بازار نقدی کاهشی بود در این بازار با ۲۸/۰ درصد افزایش همراه شد و در پایان به قیمت ۵۰۵۰ ریال رسید.

روز چهارشنبه در ادامه روند کاهشی معاملات آتی سهام و بی اقبالی معامله‌گران از این بازار باز هم شاهد معامله تک قراردادهایی در دو سررسید بودیم.

یک معامله «غدیر» شهریور ۲۳/۰ درصد کاهش را به همراه داشت که در پایان در قیمت ۴۲۵۰ ریال بسته شد. همچنین «فملی» شهریور با یک قرارداد به قیمت ۵۰۴۹ ریال رسید که ۰۲/۰ درصد افت را تجربه کرد.