رقابت همزمان بازارگردانان بر روی یک سهم

گروه بورس- معصومه طاهرخانی-قرار است با ابلاغ دستورالعمل جدید بازارگردانی سهام، چند بازارگردان به طور همزمان برای بازارگردانی یک سهم رقابت کنند.

به گزارش خبرنگار ما، این دستورالعمل در حال حاضر در کارگروهی که در سازمان بورس با حضور مقامات سازمان و کارشناسان بازار تشکیل شده، در حال تدوین و بررسی است. «رقابت همزمان چند بازارگردان روی یک سهم»، « افزایش دامنه نوسان از حد فعلی»، «حذف صف‌های خرید و فروش» و ... از جمله ویژگی‌های دستورالعمل جدید بازارگردانی سهام است.

انتظار حذف صف‌های خرید و فروش

معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اجرای دستورالعمل جدید بازارگردانی، گفت: انتظار ما بر این است که با پیاده‌سازی و عملیاتی شدن این دستورالعمل، صف‌های خرید و فروش برداشته شود.

دکتر قاسم محسنی، اضافه کرد: یکی از شروط اولیه تحقق یافتن این امر، افزایش دامنه نوسان است، چرا که رفع صف‌های خرید و فروش نیازمند تدابیر و راهکارهایی است که افزایش دامنه نوسان یکی از راه‌ها محسوب می‌شود.

وارد کردن همزمان دستورهای خرید و فروش

وی ویژگی دیگر دستورالعمل جدید را وارد کردن همزمان سفارش‌های خرید و فروش عنوان کرد و گفت: بازار ساز در قانون قبلی ملزم به وارد کردن یکطرفه دستورهای خرید و فروش بود، در حالی که مطابق قانون جدید بازارساز موظف است دستورهای خرید و فروش را به طور همزمان وارد کند.

رقابت چند بازارگردان روی یک سهم

«محسنی دمنه» رقابت چند کارگزار برای بازارگردانی یک سهم را نیز از دیگر ویژگی‌های دستورالعمل جدید برشمرد و اضافه کرد: در دستورالعمل جدید شرایطی فراهم شده که چند کارگزار بتوانند بازارسازی روی یک سهم را انجام دهند.

نگاه تعادلی جایگزین نگاه حمایتی

از سوی دیگر روح ا...حسینی‌مقدم، یک کارشناس بازار سرمایه نگاه دستورالعمل جدید بازارگردانی به بازار را کاملا متفاوت خواند و گفت: در کارگروهی که برای تدوین این دستورالعمل تعریف شده، نگاه تازه‌ای به بازار وجود دارد که سبب ایجاد وجوه تمایز زیادی با دستورالعمل قبلی شده است.

وی اضافه کرد: در تمامی بازارها بازارگردان وظیفه نقدشوندگی و تنظیم معاملات بازار را بر عهده دارد در صورتی که این رویه در ایران بیشتر به سوی حمایت از سهم هدایت شده است. بازارگردانی طی سه سال اخیر که در ایران در حال انجام است به سوی حمایت از قیمت سهم پیش رفته است.

وی در عین حال گفت: البته همین شیوه بازارگردان هم در شرایطی که بازار در وضعیت رکود به سر می‌برد، به نقدشوندگی سهم کمک می‌کند.

ضرورت آموزش سهامداران

وی دستورالعمل جدید را بسیار کارا دانست و افزود: ضروری است که قبل از اجرایی شدن دستورالعمل آموزش‌های لازم برای سهامداران داده شود تا همانند گذشته این تصور پیش نیاید که سهامی که بازارگردانی روی آن انجام می‌شود، سهام ضعیفی است.

سهامدار عمده لزوما بازارگردان نیست

وی اضافه کرد: در دستورالعمل جدید بازارگردان‌ها سود خود را از اختلاف قیمتی که به عنوان سفارش وارد می‌کنند، به دست می‌آورند.

همچنین با توجه به رقابتی که بین بازارگردانان برای رقابت یک سهم وجود دارد، لازم است دامنه نوسان از حدفعلی بیشتر شود.وی یادآور شد: در شیوه جدید بازارگردانی، بازارگردان می‌تواند سهامدار عمده سهم نباشد،چراکه در شیوه قبلی بازارگردانی این وضعیت وجود داشت که سهامدار عمده باید بازارگردانی سهم را انجام دهد.