بازگشت شاخص!

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد تداوم عرضه‌‌های سنگین بود به گونه‌‌‌ای که تحت تاثیر تشکیل صف‌‌های فروش در برخی از نمادهای عمده، شاخص به زیر ۹هزار واحد بازگشت. در بازار دیروز معامله‌‌گران همچنان با عرضه‌‌های سنگینی دست به گریبان بودند که دلایل رخداد آن از دو منظر تحولات کلان و مسائل درون بازار قابل توجیه است. در منظر کلان، بازار کاملا تحت تاثیر جو انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است که همین مساله از فعالیت معامله‌‌گران عمده کاسته است و از سوی دیگر در درون بازار کمبود نقدینگی و اوج‌گیری برگزاری مجامع سالانه شرکت‌‌های بورسی سبب شده است، بازار با غلبه جریان رکودی مواجه باشد.

در این میان روز گذشته معامله‌‌گران مدافع در تلاش برای غلبه بر عرضه‌‌های سنگین، موجود در بازار فعالیتی را شروع کردند که در موج اول این حرکت نمادهای مثبت روزهای گذشته از جمله مپنا، آذرآب و سرمایه‌‌‌گذاری غدیر و همچنین نمادهای پیشرو شامل مخابرات، ملی مس و بانک سینا حمایت شد اما به دلیل عرضه‌‌های سنگین، اکثر این حرکت‌ها را با مشکل مواجه کرد به گونه‌‌‌ای که صف‌‌های فروش در نمادهای بانک سینا، آذرآب، مخابرات، سرمایه‌‌‌گذاری معادن و فلزات و غدیر شکل گرفت که البته بعضا صف‌‌های فروش شکننده‌‌‌ای بود و تلاش‌هایی برای جمع‌آوری آنها صورت گرفت. روند بازار دیروز سهام نشان از احتمال آرامش نسبی بازار در انتهای هفته دارد چرا که همچنان تعادل بازار به لحاظ نقدینگی برقرار نشده است. انتظار می‌‌‌‌رود روند تزریق نقدینگی به ویژه در نماد بانک تجارت که عرضه اولیه آن بیش از ۸۰‌‌‌میلیارد تومان نقدینگی را از بازار خارج نمود، بتواند به کمک بازار بیاید. در همین حال نگاه بازار به مساله انتخابات ریاست جمهوری و همچنین رفتار بازار در بازگشایی برخی از نمادهای متوقف نیز دارای اهمیت بالایی است.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در گروه بانکی با خبرهایی در مورد عرضه سهام بانک صادرات مواجه بودند که به نظر می‌‌‌‌رسد با واکنش سازمان بورس در مورد لزوم شفاف‌‌سازی ابهام‌ها در مورد این بانک این عرضه به این زودی محقق نشود. بانک صادرات برخلاف دو بانک دولتی که در بازار عرضه شده‌اند دارای ساختار سود آوری ضعیف و همچنین شرایط ناشفاف است که همین مساله عرضه آن را با مشکل مواجه می‌‌‌‌کند. در گروه بانکی، بانک ملت روز گذشته گزارش عملکرد سال ۸۷خود را با اعلام ۲۲تومان سود منتشر کرد.

در گروه تجهیزات نماد آذرآب بعد از عرضه‌‌های سنگین روز یکشنبه، با صف فروش مواجه شد.به نظر می‌‌‌‌رسد نماد آذرآب تحت تاثیر نتایج مجمع فوق‌العاده انتخاب هیات‌‌مدیره صدرا با این عرضه‌‌های سنگین مواجه شد.اظهار نظر صورت گرفته در مورد عدم پوشش بدهی ۳۵میلیارد تومانی خرید صدرا توسط شرکت مهمترین موضوعی است که معامله‌‌گران را در این نماد به خود مشغول کرده است.

در گروه خودرویی، زامیاد روز گذشته با انتشار گزارش خود عایدی کمتری از برآورد اولیه بازار برای خود اعلام کرد. این گزارش همچنین نگرانی را برای سال آینده فراهم می‌‌‌‌سازد. در گروه فلزی فولاد مبارکه با معاملات پر حجمی ‌‌‌‌مواجه شد که به نظر می‌‌‌‌رسد بخشی از آن را عرضه سهام مربوط به جوایز صادراتی تشکیل می‌‌‌‌دهد. عدم اعلام افزایش تعرفه واردات فولاد و ابهام در قیمت سنگ آهن همچنان نمادهای فولادی را با مشکل مواجه ساخته است.

در مجموع بازار دیروز شاهد معامله ۴/۱۶میلیارد تومان سهام بود. شاخص نیز با ۴۴واحد افت به زیر ۹هزار واحد یعنی رقم ۸هزار و ۹۷۱واحد بسنده کرد.