فارس - مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت از درخواست پذیرش ۳۰ شرکت سرمایه‌‌گذاری استانی به بورس و فرابورس و لغو حضور ۳۳۷ شرکت تعاونی شهرستان در بازار سهام خبر داد. محمدجواد شیخ، در رابطه با آخرین وضعیت ۳۰ شرکت سرمایه‌‌گذاری استانی و ۳۳۷ شرکت تعاونی شهرستانی اظهار داشت: طی روزهای گذشته مدیران ۳۰ شرکت سرمایه‌‌گذاری استانی جلسه مشترکی با مدیران عامل شرکت‌‌های بورس و فرابورس برگزار کردند و طی آن با فرآیند و شرایط پذیرش در این دو نوع بورس آشنا شدند.

وی ادامه داد: ۳۰ شرکت سرمایه‌‌گذاری استانی درخواست پذیرش در بورس یا فرابورس را ارائه کرده‌اند، اما پذیرش این شرکت‌‌ها منوط به افزایش سرمایه و تبدیل شدن به شرکت‌‌های سهامی عام است.

شیخ خاطرنشان کرد: به ۳۰ شرکت سرمایه‌‌گذاری ۵/۲۲‌هزار میلیارد تومان دارایی کارگزاری سبد سهام عدالت واگذار خواهد شد. این شرکت‌‌ها بر اساس تعداد مشمولان به ازای هر نفر یک میلیون تومان افزایش سرمایه خواهند داد تا شرایط پذیرش در بورس یا فرابورس را احراز کنند.

مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت ادامه داد: در مرحله بعدی این ۳۰ شرکت باید به شرکت‌‌های سهامی عام تبدیل و نزد سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌‌ها به ثبت برسند.

شیخ خاطرنشان کرد: بر اساس توافق‌‌های صورت گرفته مقرر شده آن دسته از شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری بزرگ در بورس پذیرفته شوند و شرکت‌‌های کوچک‌تر در ابتدا در فرابورس و سپس با احراز شرایط در بورس اصلی حضور داشته باشند.

به گفته وی در حالی ۵/۲۲ هزار میلیارد تومان دارایی کارگزاری سبد عدالت به شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری استانی حاضر در بورس از طریق کارگزاران داده خواهد شد که واگذاری دارایی به شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری استانی به خارج از بورس اصلی به صورت قرارداد دوطرفه با سازمان خصوصی سازی داده خواهد شد که این قرارداد آماده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: حسب برنامه‌‌های مدنظر پذیرش ۳۰ شرکت سرمایه‌‌گذاری استانی در بورس و فرابورس باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

شیخ درباره ۳۳۷ شرکت تعاونی شهرستانی نیز گفت:‌پذیرش و حضور در بورس این دسته شرکت‌‌ها در بورس منتفی شده و برنامه دیگری بعد از نهایی شدن برای این شرکت‌‌ها اجرا خواهد شد.

شیخ در خاتمه گفت: با توجه به سال مالی ۳۱ / ۴ شرکت کارگزاری سهام عدالت مجمع سالانه‌ای بعد از تیرماه برگزار و سپس با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌‌ای این شرکت در چارچوب قانون اصل ۴۴ منحل خواهد شد تا شرکت‌‌های سرمایه‌‌گذاری استانی عهده‌دار سهام عدالت باشند.