دغدغه‌های پاییزی سهامداران چیست؟

عکس: آکو سالمی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر نگرانی سهامداران از وضعیت صادراتی شرکت‌های عمده تن به افت ۸/۶۲ واحدی داد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل سیاسی اعلام زمان مذاکرات اتمی میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توجه کارشناسان بود.دیروز اعلام شد که مذاکرات ایران و آژانس روز ۱۳ دسامبر (۲۳ آذر) در تهران برگزار می‌شود.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است از طریق این گفت‌وگوها بتواند به بررسی ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.» در همین حال دیروز توجه عمده معامله‌گران به مساله صادرات شرکت‌های عمده و همچنین نرخ فروش محصولات شرکت‌هایی که کالای خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، معطوف بود. اعلام محدودیت و ممنوعیت صادرات ۷۹ قلم کالا و همچنین اعلام سازمان تعزیرات مبنی براینکه قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا براساس ارز مبادلاتی انجام می‌شود، موجب نگرانی از کاهش سرعت رشد فروش شرکت‌های عمده شده است. در بازار دیروز عمده تاثیر این نگرانی در مورد شرکت‌هایی نظیر ملی مس و صندوق بازنشستگی به چشم می‌خورد. در این شرایط، لزوم محاسبه نرخ فروش مس کاتد براساس نرخ مبادلاتی که ۱۸درصد کمتر از نرخ بازار آزاد است، می‌تواند به کاهش میزان فروش داخلی شرکت ملی مس منجر شود. افزون بر این، با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌های بورسی نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی خود را در حد نرخ مبادلاتی محاسبه کرده‌اند؛ این امر تاثیر‌پذیری صادرات را از نرخ مبادله‌ای کمتر کرده است. هرچند که نگرانی از میزان عوارض تعیین‌شده می‌تواند بر معاملات سهام موثر باشد. در همین حال اگر چه در هفته گذشته اعلام شد که میان دولت و صادر‌کنندگان برای فروش ارز صادراتی به نرخ توافقی اجماع‌نظری صورت گرفته است، اما همچنان نرخ توافقی فروش ارز صادراتی نامشخص است.

دیروز عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: قرار است روز دوشنبه در خصوص قیمت دلار صادرکنندگان به توافق برسیم که احتمالا عددی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.

در همین حال شرکت‌های بورسی از ناحیه دیگری نیز دچار نگرانی هستند و آن تصمیم جدید دولت برای تبدیل نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی از نرخ مرجع به نرخ مبادلاتی است. دیروز رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگاراقتصادی خانه ملت، در واکنش به موضوع بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ اتاق مبادله‌ای اظهار کرد: بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ مبادله‌ای مغایر قانون است و توجیهی ندارد واین تصمیم کارشناسی نیست وبازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ اتاق مبادله‌ای به مفهوم فلج کردن تولید و اقتصاد کشور است.

در همین حال دیروز اعلام شد اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسات هفته جاری خود به بررسی تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان مجلس در خصوص عملکرد صنایع خودرو کشور و شرکت‌های خودروسازی می‌پردازند. در گروه پتروشیمی دیروز نماد پتروشیمی شیراز بعد از تعدیل فوق‌العاده این شرکت بازگشایی شد.

در این روز با اعلام رشد۱۳۶ درصدی پیش‌بینی سود پتروشیمی شیراز، قیمت هر سهم این شرکت با ۴۰ درصد رشد به سطح ۵۶۸ تومان رسید تا بازدهی سهام آن در هشت ماه اخیر از ۱۰۷ درصد هم عبور کند. رشد خیره‌کننده قیمت هر سهم پتروشیمی شیراز ناشی از افزایش۱۳۶ درصدی پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی جاری (از ۴۵۰ به ۱۰۶۲ ریال) و به دلیل بازنگری مجدد مقادیر و نرخ فروش محصولات با توجه به عملکرد واقعی شش ماهه بود و منجر شد تا بازدهی سهام پتروشیمی شیراز در ۸ ماه اخیر از ۱۰۷ درصد هم عبور کند.

در گروه تصفیه نفت در حالی که نماد بیشتر شرکت‌های متوقف برای اعلام گزارش‌های شش ماهه گشایش یافته‌اند، گروه پالایشگاهی همچنان شاهد توقف سه نماد پالایشگاه تهران، شیراز و اصفهان است. به‌رغم گذشت چندماه از توقف نماد پالایشگاه اصفهان و توقف بیش از دو هفته‌ای از نمادهای شیراز و تهران، سهامداران این نمادها هنوز در جریان اطلاعات واقعی و دلایل عدم بازگشایی این نماد‌ها قرار نگرفته‌اند. در همین حال مدیر روابط عمومی شرکت صدرا با اشاره به اینکه باید دلیل اصلی اخراج صدرا را باید از مسوولان بورس پرسید، گفت: شرکت‌های زیادی بدهکار و مشمول ماده ۱۴۱ هستند اما در نهایت بورس تصمیم می‌گیرد که یک شرکت به فرابورس منتقل شود یا خیر.

محمدامین زارعی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مسوولان بورس به صورت شفاهی اخراج صدرا را از بورس به ما اعلام کردند، گفت: دلیل این تصمیم‌گیری برای ما نیز روشن نیست و ما نیز از طریق سایت‌ها متوجه این خبر شدیم.

زارعی با بیان اینکه از قبل نیز مسوولان بورس به دنبال انتقال صدرا به فرابورس بودند، افزود: بسیاری از شرکت‌ها زیان‌ده هستند که هم در بورس فعالند و هم در فرابورس. زیان صدرا نیز در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

مدیر روابط عمومی شرکت صدرا همچنین با اشاره به اینکه نخستین کشتی افراماکس ساخت صدرا به آب انداخته شده و قرار است امسال تحویل شود، افزود: ساخت کشتی دوم نیز آغاز شده و قرار است کشتی نخست طی مراسمی با حضور مقامات سیاسی ایران و ونزوئلا تحویل طرف ونزوئلایی شود.

در گروه ساختمانی، رشد محسوس بهای املاک در روزهای اخیر امیدواری‌هایی را برای افزایش فروش شرکت‌های این گروه ایجاد کرده است. در مجموع بازار دیروز، بازاری منفی بود که در آن ۱/۸۱ میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۴/۲۱درصد حجم آن را نماد ملی مس تشکیل می‌داد. همچنین از ۲۲۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۳۶نماد با افت قیمت و ۷۸نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی نمادها هم بدون تغییر قیمتی بودند.