آخرین روز سال

بورس اوراق بهادار تهران در حالی امروز به آخرین روز کاری رسمی خود در سال ۹۱ می‌رسد که برنامه‌ریزی برای انجام بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ بورس مهم‌ترین وجه تمایز این روز آخر با سال‌های قبل است. در بازار سهام معامله‌گران دیروز نیز با روندی منفی مواجه بودند که شاخص با ثبت کاهش ۸۹/۰ درصدی نتوانست به مرز روانی ۴۰هزار و بازدهی بیش از ۴۲درصد برسد؛ امری که باعث شد همچنان معامله‌گران بورس تهران را در جایگاه یکی مانده به آخر بازدهی در میان سرمایه‌گذاران سایر بازارهای مالی قرار گیرند و وضع آنها تنها از سپرده‌گذاران بانکی و خریداران اوراق مشارکت بهتر رقم خورده است.

در همین حال، دیروز بازار مملو از خبرها و گزارش‌ها درباره هلدینگ خلیج فارس بود؛ اوج این مطالب دیروز مقاله علی رحمانی مدیرعامل سابق بورس تهران بود که در مطلبی به تشریح ابهامات و ذخایر اخذ نشده این شرکت پرداخته و قیمت‌گذاری بالای این سهم را ریسک عمده‌ای تصویر کرده است. براساس این نوشتار حتی اگر قیمت کارشناسی برآورد شده برای سازمان خصوصی سازی را ۷۵۰ تومان فرض کنیم، ضرورت دارد این قیمت بابت تفاوت نرخ ارز بدهی‌های ارزی (به ازای هر سهم حدود ۶۰۵ ریال)، بدهی‌های مالیاتی ثبت نشده (هر سهم ۹۳۴ ریال)، تفاوت ارقام مطالبه شده مشروحه در بند ۹ گزارش بررسی اجمالی حسابرس مستقل (هر سهم ۱۵۴۰ ریال) و کسری ذخیره‏ بازنشستگی (کاملا حدسی هر سهم ۴۰۰ ریال) تعدیل کنیم که در این صورت به رقم ۴۰۲۱ ریال ارزش هر سهم خواهیم رسید. به هر حال باید توجه داشت که برخی از این ارقام بدهی احتمالی هستند و به جای ارقام مطلق امید ریاضی آنها باید محاسبه و منظور شود. اگرچه بعضی معتقدند که باید صرفی نیز بابت تغییر مالکیت به خصوصی و افزایش بهره‏وری و کارآیی اضافه کنیم، ولی به نظر می‌رسد این صرف متعلق به کسانی است که موجب افزایش بهره‏وری و کارایی خواهند شد. البته ارزآوری هلدینگ یکی از ویژگی‌های مثبت دیگری است که به لحاظ معافیت صادراتی و هم دسترسی به ارز در خارج باید ارزشی برای آن محاسبه کرد و به قیمت افزود. این که برخی از این شرکت‌ها به جای تولید محصول اصلی بنزین تولید می‌کنند و دسترسی به ظرفیت عملی کارخانه در آینده میسر خواهد شد، موضوع دیگری است که در تخمین فرصت‌های رشد باید لحاظ شود. به هر حال بسیاری معتقدند نرخ رشد بیش از صرف ریسک شرکت نیست.

در همین حال بحث در مورد هلدینگ خلیج فارس و دلیل انجام این عرضه در آخرین روز سال مورد توجه بازار است؛ برخی از کارشناسان فروش این شرکت در آخرین روز سال را ناشی از تلاش برای تامین نقدینگی آخر سال دولت ارزیابی می‌کنند. از نگاه این گروه، سال گذشته برداشت شبانه از حساب بانک‌ها در اسفند ماه سال قبل تامین کننده نقدینگی مورد نیاز دولت بود که امسال این کمبود از طریق فروش سه شرکت هلدینگ خلیج فارس، ذوب و فولاد خوزستان و عرضه سنگین ارز در اتاق مبادلات تامین می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد آخرین روز بازار در سال ۹۱ می‌تواند شاهد برخورد آرا اقتصاد دولتی برای فروش یک دارایی بسیار با ارزش و اقتصاد ضعیف و با نقدینگی کم بخش خصوصی برای خرید بخشی از سهام این شرکت باشد. مابقی سهام هلدینگ خلیج فارس هم در قالب رد دیون به بانک‌ها و سهام عدالت و سهام ترجیحی کارکنان واگذار می‌شود.

در بازار دیروز همچنین برخی از سرمایه‌گذاران که نسبت به عرضه ارزان سهام هلدینگ پتروشیمی مطئمن نبوده و سهام دیگر بازار را ارزنده تلقی کردند، به خرید سهام ارزان بازار پرداختند. انتظار می‌رود با پایان مساله عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس بازار بتواند به‌رغم کمبود شدید نقدینگی به تعادل نسبی در سال آینده امیدوار باشد. در تحولات مهم در خارج از بازار، معامله‌گران شاهد انتخاب کاندیدای پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارت بهداشت بودند. همچنین دیروز مجلس لایحه سه دوازدهم بودجه سال آینده را اصلاح کرد تا عملا آخرین بودجه دولت

احمدی‌نژاد نیز به صورت تنخواه گردان تخصیص داده شود و بررسی لایحه بودجه سال ۹۲با نیم نگاهی به انتخابات خرداد ماه بررسی و تصویب شود.

عرضه مهم «شپنا»

در گروه پالایشگاهی نگاه‌ها به سوی عرضه بلوک ۵/۱ درصدی پالایشگاه اصفهان برنامه‌ریزی شده، برای امروز بود که این بلوک را بانک صادرات ارائه خواهد کرد. گمانه‌زنی‌ها در مورد این بلوک از آن جهت اهمیت دارد که ترکیب سهامداری پالایشگاه اصفهان فاقد سهامدار عمده بوده و حداقل بیش از یک سهامدار دیگر این شرکت نیز خواهان خروج از ترکیب سهامداری این بنگاه عظیم است. کارشناسان بازار انتظار دارند خریدار بلوک امروز پالایشگاه در روزهای آینده با خرید سهام دیگر سهامداران به سمت کنترل مدیریت بزرگ‌ترین پالایشگاه کشور حرکت کند. در هفته‌های آینده تلاش برای کسب مدیریت چهار پالایشگاه اصفهان بندرعباس، لاوان و شیراز می‌تواند رقابت‌های جالبی را در بازار پدید آورد.

در گروه شیمیایی، شرکت بین المللی محصولات پارس برای هر سهم در سال مالی منتهی به شهریور ۹۲ بر اساس عملکرد ۳ ماهه نخست مبلغ ۶۱۰ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به پوشش ۱۷ درصد از این مبلغ شده است.

«شپارس» پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۹۲ را در تاریخ‌های آبان و آذر ۹۱ مبلغ ۳۰۷ ریال و طبق اطلاعات پیوست مبلغ ۶۱۰ ریال اعلام کرده که دلایل تعدیل مثبت نزدیک به ۹۹ درصدی را افزایش قیمت و حجم فروش، افزایش نرخ مواد اولیه و افزایش هزینه‌های مالی به دلیل افزایش وام‌های دریافتی گزارش کرده است. این شرکت برای فروش ۲۲ درصدی و همچنین خرید مواد اولیه ۶ درصدی در دوره ۳ ماهه منتهی به آذر ۹۱ نرخ هر دلار را ۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته است.

در گروه انفورماتیک، شرکت کارت اعتباری کیش در آخرین گزارش خود اعلام کرده سود خالص هر سهم در سال مالی ۹۱ نسبت به بودجه ارائه شده ۱۹ درصد کاهش یافته است.

این شرکت برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۹ ماهه مبلغ ۱۶۲۶ ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده بود که در دوره مورد بررسی موفق به پوشش ۶۶ درصد از آن شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و در انتظار بود که در آن جابه‌جایی چند بلوک سهام و ادامه جابجایی سهام فولاد مبارکه میان مهر اقتصاد و شرکت تجلی سامانه به ثبت حجم ۳۹۳میلیارد تومانی در بازار منجر شد. شاخص نیز با ۳۳۸ واحد افت به ۳۷هزار و ۵۱۶واحد رسید و از ۲۵۰نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۴۶نماد با کاهش قیمت و ۹۸نماد با رشد ارزش همراه شدند و دیگر نمادها هم بدون تغییر قیمت بودند.