تصمیمات خلق‌الساعه «سازمان»؛اعتراض گسترده فعالان

گروه بورس- اعظم شریفی: در شرایطی که بازار سرمایه کشور درگیر معامله بلوکی مخابرات و اخبار این بزرگ‌ترین معامله بورس تهران است، به نظر می‌رسد تغییراتی در رویه بازگشایی نماد شرکت‌ها به آرامی در جریان است. بازگشایی نماد سیمان فارس و خوزستان در روز یکشنبه و بعد از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود ۲۶تومانی در شرایطی انجام شد که محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا در هنگام بازگشایی نماد «سفارس» اعمال شد. به این ترتیب «سفارس» که با قیمت ۱۷۵۶ریال به مجمع رفت، روز یکشنبه با قیمت تئوریک ۱۴۹۶ریال بازگشایی شد. اما با اعمال محدودیت نوسان و حجم مبنا تنها ۱۲هزار سهم «سفارس» در قیمت ۱۴۵۲ریال معامله شد. با این وجود تشکیل صف فروش دومیلیونی برای «سفارس» نشان‌دهنده این بود که بازار می‌خواست این سهم را در قیمت‌های پایین‌تر بدون دامنه نوسان به فروش برساند. این در حالی است که طبق مقررات سازمان بورس، وقتی نماد شرکت‌ها برای مجمع سالانه، افزایش سرمایه یا تعدیل منفی و مثبت بیش از ۱۰درصد بسته می‌شود؛ به هنگام بازگشایی نباید در این نمادها محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا اعمال شود.

اما در معاملات چند روز اخیر رویه سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر کرده است و اعمال کردن این محدودیت‌ها از بازگشایی نماد نیروترانس طی چند روز گذشته آغاز و تا نماد «سفارس» ادامه یافته است. رویه‌ای که در سکوت کامل و بدون اطلاع‌رسانی از سوی نهاد ناظر بازار سرمایه صورت پذیرفته است.

نامه‌نگاری کانون کارگزاران و سازمان

به دنبال اعتراض کارگزاران در خصوص این رویه جدید که به نوعی باعث دستکاری قیمت‌ها، عدم شفافیت و قیمت خوردن منطقی سهام در روز بازگشایی نماد می‌شود، دبیر کل کانون کارگزاران از ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد. حسین خزلی خرازی با بیان این مطلب گفت: سازمان هنوز در این خصوص به کارگزاران اطلاعاتی نداده است و در پی اعتراض کارگزاران، بورس از ما خواسته است تا نکات مدنظر خود را طی نامه‌ای به آنها ابلاغ کنیم. وی افزود: قرار است طی هفته آینده سازمان طی نامه‌ای به کانون کارگزاران توضیحات کاملی را در این خصوص ارسال کند. در همین رابطه ناظر بازار با اعلام اینکه سازمان در حال بررسی و کار کارشناسی در خصوص بازگشایی نمادها است، گفت: در آیین‌نامه‌های موجود نیز گفته شده است که اگر تصمیمات مجمع و سایر موارد در بازگشایی نماد تاثیرگذاری زیادی نداشت، می‌توان محدودیت نوسان و حجم مبنا را اعمال کرد. علی صحرایی افزود: در حال حاضر قرار است این طرح به صورت مقطعی صورت گیرد تا با بررسی‌های بیشتر، شرایط مختلف اعمال آیین‌نامه‌های جدید در این خصوص به تصویب برسد. از سوی دیگر تماس خبرنگار ما با اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس به نتیجه نرسید و هیچ کدام از مسوولان این معاونت در این خصوص پاسخگو نبودند.

اعمال محدودیت‌ها شادابی بازار را می‌گیرد

همچنین رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین با بیان این که بازار مکانیزم‌های خاص خود را دارد، گفت: بازار باید به سمتی حرکت کند که قیمت‌گذاری در آن از دل بازار شکل بگیرد و اعمال محدودیت‌ها فقط به سمت غیرشفاف شدن بازار سرمایه حرکت خواهد کرد. شاهین چراغی با انتقاد از رویه جدیدی که در حال شکل‌گیری در بورس تهران است، افزود: بازگشایی نماد لحظه‌ای است که سهامداران منتظر آن هستند و بر این اساس با تصمیم‌گیری در مورد تمامی اتفاقاتی که شرکت قبل از بسته شدن و به هنگام بازگشایی داشته است، قیمت سهم رقم خواهد خورد تا اگر تغییرات صورت گرفته در جهت افزایش سودآوری سهم باشد، قیمت آن افزایش یابد و اگر مجموع رخدادهای شرکت نشانگر وضعیت نامطلوب باشد، قیمت سهام کاهش یابد. چراغی با بیان اینکه خط دادن به قیمت‌گذاری‌ها نمی‌تواند درست باشد، تاکید کرد: اعمال محدودیت‌ها فقط شادابی را از معاملات بورس تهران خواهد گرفت و نخواهد گذاشت بازار سرمایه در جهت مکانیزم‌ها و رویدادهای خود شکل گیرد، چرا که در هر صورت انتظار وضعیت سودآوری، قیمت‌ها رامشخص می‌کند.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین ادامه داد: سازمان بورس باید در رویه‌ای که شرکت‌ها می‌خواهند سود تقسیم کنند یا افزایش سرمایه خود را مصوب کنند و تعدیل‌های مثبت و منفی بدهند، نظارت بیشتری داشته باشد تا این موارد به صورت واقعی در شرکت‌ها اعمال شوند؛ نه اینکه مجبور به کنترل قیمت‌ها و اثرات آن بر شاخص باشد.

شاهین چراغی افزود: این روند تنها موجب شکل‌گیری صف‌های خرید و فروش و کاهش نقدشوندگی بازار خواهد بود.

در همین رابطه دکتر رهبر، مدیرعامل کارگزاری حافظ گفت: سازمان بورس در حال بررسی میزان دامنه نوسان شرکت‌ها است تا نوسان قیمت سهام به هنگام باز شدن نماد آنها منطقی‌تر شود. وی خاطرنشان کرد: در بعضی موارد دیده‌ایم که شرکتی که ۱۰درصد تعدیل منفی سود داشته است، به یکباره رشد قیمتی را تجربه می‌کند که به نوعی تحت حمایت سهامدار عمده صورت می‌گیرد. بر این اساس نیاز است تا برای جلوگیری از دستکاری قیمت‌ها در خصوص آیین‌‌نامه‌های موجود، بازنگری جدی صورت گیرد. دکتر رهبر یادآور شد: نوسانات قابل توجه باعث می‌شود بازار گمراه شود و جلوگیری از این مساله نیازمند کارشناسی و بررسی دوباره است.