نیم نگاهی به بازار جهانی

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای بود که اکثر نمادهای بازار را در برگرفت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد عرضه‌های سنگین بودند که از روز چهارشنبه هفته گذشته و تجربه عرضه‌های سنگین آن روز عملا فضا برای فعالیت معامله‌گران کوتاه‌مدت فراهم شده و اکثر نمادهای مورد اقبال بازار با تلاش‌های نوسان گیری این‌گروه از معامله‌گران دستخوش نوسانات سنگینی هستند. از دیدگاه کارشناسان بازار با توجه به حضور افراد تازه کار در بازار و‌گرایش به سوی نمادهای شناخته‌ شده‌تر بازار، فرصت برای نوسان‌گیران در نمادهای عمده بازار مهیا شده است که این امر می‌تواند به زیان سرمایه‌گذاران تازه وارد و کم تجربه بازار کنونی منجر شود. از این رو در شرایطی که برخی از نمادها نظیر مبارکه در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری تا صف فروش نیز پیش رفته بودند با حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت و رشد قیمت مجدد، زمینه برای عرضه در قیمت‌های بالا‌تر فراهم شد.از این دیدگاه بازار در روزهای آینده همواره با تجربه رشد ۵تا ۱۰درصدی، شاهد حضور عرضه‌کنندگان سهام بوده و صف‌های خرید همانند ابتدای ماه جاری پایدار و مستحکم خواهند بود. در همین حال با توجه به اهمیت سه موضوع بازارهای جهانی، طرح تحول و پرونده هسته‌ای به سرعت بازار می‌تواند به هر تحولی در این زمینه‌ها واکنش نشان دهد، از این رو بازار دیروز تحت تاثیر کاهش اندک بهای بیلت در حوزه مدیترانه نیز قرار‌ گرفت. وقوع آتشفشان در ایسلند و تاثیر آن بر منطقه اروپا سبب کاهش فعالیت‌ها در این بخش شده است.

در موضوع پرونده هسته‌ای اما سخنان وزارت خارجه آمریکا در مورد آمادگی برای مذاکره با تهران در مورد مبادله سوخت هسته‌ای نشانه‌ای مثبت در کاهش تنش‌ها به شمار می‌رود. سخنان کراولی در پاسخ به سخنان متکی وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خلع سلاح تهران بیان شد که در آن اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران با اعضای شورای امنیت در مورد مبادله سوخت هسته‌ای مذاکره می‌کند. در‌گروه تجهیزات نماد تازه بازگشایی شده مپنا روز گذشته شاهد بازدید وزیر صنایع و معادن از این کارخانه بود که در این دیدار مدیرعامل مپنا از تحویل ۳۵واحد نیروگاهی به وزارت نیرو در سال آینده خبر داد.

در‌گروه خودرویی عرضه‌های سنگین در روزهای اخیر سبب شد تا دیروز نماد سایپا با تعادل نسبی مواجه شود. در همین حال ایران خودرو به دلیل نبود عرضه‌کننده با صف‌ خرید سنگین مواجه است. در این‌گروه سرمایه‌گذاری رنا نیز با توجه به اقبال به خودرو سازها با صف خرید سنگین همراه است.

در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های سنگین بود که در آن شاخص کل ۴۸ واحد دیگر جلو رفت و به ۱۴هزار و ۱۸۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۹/۷۸میلیارد‌تومان رسید که ۴۵درصد آن را معاملات سه نماد فولاد (معادل ۹/۴۵ میلیون سهم)سایپا (۷/۶۱میلیون سهم) و صدرا (۲۹میلیون سهم) تشکیل می‌داد. از ۱۹۶نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۰۵نماد با افت ارزش و ۸۴نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.