گروه بورس- نسترن فیروز: از ساعت ابتدایی روز گذشته بازار فرابورس شاهد تشکیل صف خریدی برای حق تقدم بیمه دی و سپس عرضه آن بود که این جریان به طور مرتب تکرار و در نهایت صف خریدی معادل ۱۲‌هزار سهم برای آن باقی ماند. همچنین به دنبال این صف خرید حجم معاملات حق تقدم یاد شده به یک‌میلیون و ۸۲۷هزار سهم رسید.

این در حالی است که مرجان کار و بیمه دی همانند روز گذشته به ترتیب با رشد قیمتی معادل ۴۳‌صدم‌درصد و ۴۱ صدم‌درصد روبه‌رو شدند.

نماد معاملاتی «کمرجان» در بازار دیروز با حجم یک‌هزار و ۸۰۰ سهم به ارزش ۶میلیون‌ریال رسید. همچنین بیمه دی با ارزشی معادل ۹۷۰میلیون‌ریال، ۶۶۴هزار و ۲۳۵سهم از سهام‌های معامله شده را از آن خود کرد و هر سهم آن با قیمتی معادل یک‌هزار و ۴۶۱ریال معامله شد. از سوی دیگر لیزینگ ایرانیان و کویرتایر نیز با افت قیمتی معادل ۸۳صدم‌درصد و ۵/۲‌درصد به کار خود پایان دادند. همچنین «وایران» با حجم ۲میلیون و ۵۴۴هزار و ۲۴۸سهم به عنوان باارزش‌ترین نماد بازار شناخته شد. نماد معاملاتی «پکویر» نیز در بازار OTC روز گذشته با حجم ۲۱۱هزار و ۳۶سهم به ارزش ۲۴۶میلیون‌ریال رسید.

یادآور می‌شود حجم کل معاملات بازار دیروز به رقم ۵میلیون و ۲۴۸هزار سهم و ارزش کل به ۶میلیارد و ۹۰۲میلیون‌ریال رسید.

ثابت ماندن حق عضویت کارگزاران

همچنین بنابر اعلام شرکت فرابورس حق عضویت و دسترسی کارگزاران فرابورس ایران برای سال ۸۹ بدون هیچ گونه افزایشی همانند سال ۸۸ تعیین شد. حق دسترسی کارگزاران عضو فرابورس، پانزده‌درصد درآمد کارگزاران با رعایت کف ۵۰‌میلیون‌ریال و سقف یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون‌ریال به نحوی که ۱۰۰‌میلیون‌ریال سقف حق عضویت سالانه و ۲۰۰‌میلیون‌ریال سقف حق دسترسی، به هر سیستم تا سقف ۵ ایستگاه معاملاتی است. کارگزارانی که در سال جاری به عضویت فرابورس درآیند، در ابتدا باید مبلغ ۵۰‌میلیون‌ریال حداقل حق عضویت را به حساب شرکت فرابورس ایران واریز کنند.

بنا بر این گزارش هم‌اکنون ۵۵ شرکت کارگزاری مجوز فعالیت در فرابورس ایران را دریافت کرده‌اند و کارگزارانی که تا رتبه «د» در رتبه‌بندی سازمان بورس و اوراق بهادار دارند، می‌توانند مجوز فعالیت در فرابورس را کسب کنند. کارگزاران متقاضی مجوز فعالیت در فرابورس باید ابتدا به مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس اوراق بهادار و سپس برای فعال‌سازی ایستگاه‌های معاملاتی به شرکت فرابورس مراجعه کنند.

براساس نخستین رتبه‌بندی کارگزاران، ۳ شرکت حائز رتبه الف شدند و ۱۹شرکت در رتبه (ب)، ۲۵ شرکت در رتبه (ج)، ۲۲ شرکت در رتبه (د) و ۱۸ شرکت در رتبه (ه) قرار‌گرفتند.