گروه بورس- بر اساس نتایج نظرسنجی کانون کارگزاران در زمینه ارزیابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ۹/۲۸‌درصد از افراد مورد مطالعه از خدمات دریافت شده و از این شرکت رضایت داشته‌اند. به گزارش کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار افراد مورد مطالعه در این نظرسنجی ۱۵۲نفر بوده‌اند.

بر این اساس ۹۱ نفر از این افراد معادل ۹/۵۹‌درصد افراد از خدمات دریافت شده از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تا حدودی اعلام رضایت کرده‌اند.

همچنین ۶/۸‌درصد افراد از خدمات دریافت شده از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران رضایت نداشته‌اند.

بنابراین گزارش از میان ۱۵۲ نفری که در نظرسنجی مزبور شرکت داشتند، تعداد ۱۴۴نفر در مورد مدت زمان دادوستد خود با سامانه بورس نظرات خود را ارائه کرده‌اند. بر این اساس ۸۱ نفر از افراد مورد مطالعه سابقه بیش از سه سال دادوستد با سامانه معاملات بورس را داشته‌اند که ۳/۵۳‌درصد افراد مورد مطالعه را تشکیل می‌دهند. همچنین ۶/۲۶‌درصد سابقه کمتر از ۱۸ ماه و ۸/۱۱‌درصد نیز سابقه بین ۱۸ ماه تا سه سال داشته‌اند.

ارزیابی از وضعیت سامانه کنونی معاملات

بنابراین گزارش ۶/۲۹‌درصد از افراد امکان نظارت بر معامله‌گران کارگزاری در تالارهای مختلف را نامناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است. در حالی که ۷/۲۱‌درصد از افراد آن را مناسب و ۷/۲۵‌درصد آن را خوب ارزیابی کرده‌اند که ‌درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه نامناسب است. از سوی دیگر ۵/۱۰‌درصد از افراد امکان نظارت بر معامله‌گران کارگزار در تالارهای مختلف را بسیار نامناسب ارزیابی کرده‌اند که در مقابل ۶/۲‌درصدی که آن را بسیار خوب ارزیابی کرده‌اند، ‌درصد قابل‌توجهی است.

از سویی در مورد نحوه‌ جای گیری در صف سفارش‌ها، نظرات افراد بیشتر گزینه‌های نامناسب و بسیار نامناسب بوده است؛ به طوری که ۸/۳۸‌درصد افراد آن را نامناسب و ۹/۳۰‌درصد آن را بسیار نامناسب ارزیابی کرده‌اند که این دو گزینه در مقابل گزینه‌های دیگر‌درصد قابل‌توجهی دارند.

همچنین در مورد سهولت و مدت لازم برای ورود اطلاعات یک سفارش یا دسته‌ای از سفارش‌ها یا تغییر اطلاعات آنها، نظرات افراد بیشتر گزینه‌های مناسب و خوب است؛ به طوری که ۱/۴۴‌درصد افراد آن را خوب و ۹/۳۲‌درصد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند که این دو گزینه در مقابل گزینه‌های دیگر بسیار متفاوت است. بنابراین گزارش نظرات افراد در مورد زمان تخصیص معاملات گروهی پراکنده است؛ به طوری که ۹/۳۲‌درصد از افراد آن را نامناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است در حالی که ۲/۳۲‌درصد از افراد آن را مناسب و ۲۳‌درصد آن را خوب ارزیابی کرده‌اند که ‌درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه نامناسب است.

نظرات افراد در مورد سهولت تغییر کارگزار ناظر (مربوط به سامانه‌ پس از معاملات) پراکنده بوده است. بر این اساس ۹/۳۰‌درصد از افراد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است در حالی که ۹/۲۸‌درصد از افراد آن را خوب و ۳ /۲۶‌درصد آن را نامناسب ارزیابی کرده‌اند که‌ درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه مناسب است.

همچنین در مورد انتقال به موقع و درست دارایی سهامداران از سامانه‌ پس از معاملات به سامانه‌ معاملات، نظرات افراد بیشتر گزینه‌های مناسب و خوب بوده است؛ به طوری که ۱/۴۲‌درصد افراد آن را مناسب و ۹/۳۴‌درصد آن را خوب ارزیابی کرده‌اند که این دو گزینه در مقابل گزینه‌های دیگر‌درصد قابل‌توجهی دارد.

همچنین در مورد برقراری ارتباط با سامانه معاملات (نبودن مشکلات ناشی از قطع شبکه مخابرات، خرابی رایانه و موارد دیگر)، ۴/۴۳‌درصد از افراد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند که این گزینه در مقابل گزینه‌های دیگر‌درصد قابل‌توجهی دارد.

نظرات افراد در مورد سهولت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برای انجام معامله نیز پراکنده است. بر این اساس ۶/۳۳‌درصد از افراد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است؛ در حالی که ۱/۳۳‌درصد از افراد آن را نامناسب و ۲۵‌درصد آن را خوب ارزیابی کرده‌اند که‌ درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه مناسب است.

نظرات افراد در مورد سهولت انتقال اطلاعات به سامانه‌ back office کارگزاران هم پراکنده است، به طوری که ۵/۳۵‌درصد از افراد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است در حالی که ۷/۲۳‌درصد از افراد آن را خوب و ۲۳‌درصد آن را نامناسب ارزیابی کرده‌اند که‌ درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه مناسب است.

بر اساس این گزارش، ۸/۳۶‌درصد افراد مورد مطالعه امکانات بیشتر و کاربرپسند (user friendly) بودن سامانه‌ معاملات مناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است در حالی که ۹/۲۸‌درصد از افراد آن را خوب و ۴/۱۸‌درصد آن را نامناسب ارزیابی کرده‌اند که‌ درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه مناسب است.

چگونگی پاسخگویی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

بنابراین گزارش نظرات افراد در مورد سهولت در برقراری ارتباط با کارکنان و مدیران شرکت، بیشتر گزینه‌های مناسب و خوب بوده است؛ به طوری که ۸/۳۶‌درصد افراد آن را خوب و ۲/۳۴‌درصد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند. از سوی دیگر ۶/۸‌درصد از افراد سهولت در برقراری ارتباط با کارکنان و مدیران شرکت را بسیار خوب ارزیابی کرده‌اند که در مقابل ۲‌درصدی که آن را بسیار نامناسب ارزیابی کرده‌اند، ‌درصد قابل‌توجهی است.

در مورد چگونگی برخورد کارکنان، نظرات افراد بیشتر گزینه‌های مناسب و خوب بوده است؛ به طوری که ۵/۳۹‌درصد افراد آن را خوب و ۸/۳۸‌درصد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند. از سوی دیگر ۵/۱۲‌درصد از افراد چگونگی برخورد کارکنان را بسیار خوب ارزیابی کرده‌اند که در مقابل ۶/۲‌درصدی که آن را بسیار نامناسب ارزیابی کرده‌اند، ‌درصد چشمگیری است.

از سویی ۵/۳۷‌درصد از افراد ارائه پاسخ در زمان مناسب از سوی شرکت را مناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است؛ در حالی که ۹/۲۸‌درصد از افراد آن را خوب و ۷/۲۱‌درصد آن را نامناسب ارزیابی کرده‌اند که‌ درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه مناسب است.

نظرات افراد در مورد قانع‌کننده بودن پاسخ نیز پراکنده بود؛ به طوری که ۸/۳۶‌درصد از افراد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند که بیشترین فراوانی موجود است؛ در حالی که ۷/۲۵‌درصد از افراد آن را نامناسب و ۴/۲۳‌درصد آن را خوب ارزیابی کرده‌اند که‌ درصدهای نزدیک به ‌درصد گزینه مناسب است.

در مورد پیگیری مناسب مشکل ارائه شده، ۸/۴۲‌درصد از افراد آن را مناسب ارزیابی کرده‌اند که این گزینه در مقابل گزینه‌های دیگر‌درصد قابل‌توجهی دارد.

موانع عملکرد مناسب معاملات در بورس

بر اساس این گزارش، ۷/۴۶‌درصد از افراد مورد مطالعه معتقد بودند که عملکرد سامانه‌ پس از معاملات و اختیار یک کارگزار ناظر بر کل دارایی یک مشتری، مانع اصلی عملکرد مناسب معاملات در بورس است و پس از آن بیشترین‌درصد فراوانی مربوط به قوانین و مقررات حاکم بر معاملات بورس (درصدهای نوسان قیمت، حداکثر حجم مجاز سفارش و ...) است.