خریداران عقب نشستند

گروه بورس- اعظم شریفی: عقب‌نشینی خریداران حقیقی مهم‌ترین اتفاقی است که به طور گسترده در نمادهای مختلف رقم خورد تا نوسان منفی و صف‌های فروش در نمادهای مختلف را در پایان هفته شاهد باشیم. به گزارش خبرنگار ما، در حالی که معامله‌گران با حضور فعال ابتدای هفته در گروه‌های مختلف خریدهای قابل توجهی داشتند که فشار فروش حقوقی‌ها و اخبار تنش‌های بین‌المللی ریزش شاخص بورس تا سطح ۵۸ هزار واحدی را موجب شد. بر این اساس عدم حمایت حقوقی‌ها در پایان هفته موجب شد تا ادامه صف‌های فروش را شاهد باشیم. بر این اساس، معامله‌گران در انتظارند تا با رصد اخبار سیاسی برای هفته آینده تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که در این هفته شاهد تغییر مالکیت بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال از بازیگران حقیقی به حقوقی بودیم. همچنین حقیقی‌ها در نمادهای «وسپه»، «شبندر»، «بترانس» و «وصنعت» حضور فعالی داشتند و از سوی دیگر بانک ملت، مپنا، حفاری، «وصندوق» و «وساپا» از نمادهای مورد حمایت حقوقی‌ها بودند.

شروع مثبت خریداران

روز شنبه سرمایه‌گذاری امید با خرید ۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه در نقش فروشنده کم‌حجم چادرملو و کویرتایر ظاهر شد. سرمایه‌گذاری فرهنگیان در ذوب‌آهن و عمران فارس فروشنده بود. همچنین صباتامین در کنار خریدهای کم‌حجم اولین روز هفته را با فروش ۲ میلیون سهم لیزینگ صنعت و معدن و ۳۵ هزار سهم «وکار» آغاز کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری مسکن یک میلیون سهم مسکن شمال غرب فروخت و گروه توسعه ملی نیز خریدار ۵/۱ میلیون سهم توسعه صنایع بهشهر بود.

روز شنبه تجهیزات پزشکی با خرید ۳۵۰ هزار سهم توکافولاد فروشنده ۴۳۵ هزار سهم قند ثابت بود. در ادامه این معاملات هم مسکن و ساختمان جهان و تاپیکو در نمادهای «فسرب» و «وپترو» خریدار بودند. «وساپا» ۲ میلیون سهم زامیاد را عرضه کرد و بانک پارسیان ۵/۲ میلیون از عرضه «وصندوق» را رقم زد.

حجم خریدهای گروه مالی ملت در بانک ملت تا ۵/۱۰ میلیون افزایش یافت و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه عرضه ۷۳۰ هزار سهمی را در «وصنعت» رقم زد. صندوق نفت و بیمه آسیا هر کدام عرضه‌های کم‌حجمی در سیمان خاش و البرز دارو داشتند.

خرید و فروش پرحجم حقوقی‌ها

بازار سهام در معاملات روز یکشنبه با حضور حقوقی‌ها حجم قابل توجهی را شاهد بود. در این بین جابه‌جایی ۲۱ میلیون سهم بانک انصار که در آن توسعه اعتماد فروشنده و صندوق کارکنان حکمت خریدار بود، مورد رصد قرار گرفت. همچنین سرمایه‌گذاری سایپا در کنار عرضه ۱/۱ میلیون سهم رایان سایپا خریدار ۳ میلیون سهم زامیاد بود. عرضه‌های سرمایه‌گذاری بوعلی از سوی آیت ایثار و بانک دی با افزایش همراه بود.

صباتامین با عرضه‌های سنگین در نمادهای ایران ترانسفو، بیمه دانا و لیزینگ صنعت و معدن فعال بود. گروه مالی ملت همچنان خریدار ۹ میلیون سهم بانک ملت بود و شرکت‌های دلیران پارس و غدیر در نمادهای «ولغدر» و فولاد آلیاژی ایران خریدار بودند. در این بین، معادن و فلزات در نماد گل‌گهر بیش از ۴ میلیون سهم فروخت و بیمه آسیا و فرهنگیان در نمادهای البرزدارو و عمران فارس عرضه‌کننده بودند. روز یکشنبه گروه توسعه ملی در نماد توسعه صنایع بهشهر ۸۵۰ هزار سهم خرید و سرمایه‌گذاری مسکن نیز با خرید ۴۲۰ هزار سهم از مسکن شمال‌غرب حمایت کرد. خریدهای بیمه کارآفرین و بانک پارسیان نیز در نمادهای بانک کارآفرین و «وصندوق» ادامه داشت.

حقوقی‌ها عرضه‌کنندگان صف‌های خرید

روز دوشنبه عرضه‌های سنگینی را از سوی حقوقی‌های حاضر در ترکیب سهامداران اصلی بوعلی شاهد بودیم؛ در همین حال با افزایش فشار فروش در نماد مپنا، شرکت آینده‌نگر توسعه خاورمیانه با خرید ۵/۳ میلیون سهمی از این نماد حمایت کرد. گروه مالی ملت نیز برای حمایت از بانک ملت ۸/۵ میلیون سهم خرید. روز دوشنبه ۹۰۰ هزار سهم بانک انصار نیز از سوی سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد خریداری شد و به نظر می‌رسد صندوق سرمایه‌گذاری کارکنان حکمت فروشنده این تعداد سهم بود.

عرضه‌های سینا فرآیند نیرو و صباتامین در نماد ایران ترانسفو معاملات پرحجمی را رقم زد.

در ادامه معاملات روز دوشنبه سرمایه‌گذاری بوعلی علاوه بر فروش ۴۰۰ هزار سهم «شبندر» در نقش خریدار ۷۰ هزار سهمی همراه اول ظاهر شد. هامون سپاهان نیز برای حمایت از پتروشیمی پردیس ۷۶۰ هزار سهم این شرکت را در نوسان منفی خریداری کرد.

سرمایه‌گذاری البرز در شرکت‌های دارویی فعال بود و علاوه بر خرید کم‌حجم در نمادهای دارویی سبحان و سبحان، در نقش فروشنده ۲۰۰ هزار سهم ایران دارو ظاهر شد. در همین حال سرمایه‌گذاری فرهنگیان و بیمه سامان در نمادهای فرآوری مواد معدنی و شیشه همدان عرضه‌های پرحجمی داشتند. در همین حال بانک تجارت برای حمایت از سرمایه‌گذاری ملی به خرید ۵/۱ میلیون سهم «ونیکی» اقدام کرد.

فشار فروش حقوقی‌ها افزایش یافت

با آغاز نوسان منفی در میانه معاملات در بازار روز سه‌‌شنبه حقوقی‌ها در برخی سهام به حمایت از سهام پرداختند، به طوری که گروه مالی ملت ۲/۸ میلیون سهم بانک ملت را خریداری کرد. نوآوران مدیریت سبا در نمادهای «وصندوق» و چینی ایران خریدار بود. این در حالی است که صبا تامین با عرضه ۶ و ۳ میلیون سهمی به ترتیب باعث عرضه صف‌های خرید ایران ترانسفو و بیمه دانا شد. همچنین سینا فرآیند نیرو دیگر عرضه‌کننده سنگین در نماد ایران ترانسفو بود که ۵ میلیون سهم فروخت. از سوی دیگر گروه توسعه ملی در کنار عرضه ۵ میلیون سهم «بترانس» اقدام به خرید ۱۵ میلیون سهم توسعه صنایع بهشهر کرد. همچنین فروش ۸/۳ میلیون سهم بوعلی از سوی بانک دی این نماد را نیز منفی کرد. سرمایه‌گذاری سایپا در نمادهای رایان سایپا و سایپا خریدهای کم‌حجمی صورت داد. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری توسعه ملی در نماد گروه توسعه ملی ۴ میلیون سهم خرید و در نمادهای «رکیش» و «شخارک» هم خریدهای کم‌حجمی را صورت داد. این در حالی است که امید، توسعه صنعتی، بیمه ملت و بانک پارسیان در نمادهای «کچاد»، «فایرا»، «تایرا» و «وصندوق» حضور کمرنگی داشتند. بیمه کارآفرین، اما با خرید ۲ میلیون سهم از بانک کارآفرین حمایت کرد.

در همین حال بیمه سامان ۵۵۰ هزار سهم شیشه همدان را عرضه کرد و اعتضاد غدیر در کویرتایر فروشنده ۳۰۰ هزار سهم بود. یک میلیون سهم کمباین ایران نیز از سوی سرمایه‌گذاری ایرانیان در صف خرید عرضه شد.

شاخص بورس که با جهشی خیره‌کننده وارد کانال ۶۱ هزار واحدی شد در پایان هفته عقب‌نشینی سنگینی را شاهد بود تا بازدهی منفی حدود یک درصدی را شاهد باشیم. به نظر می‌رسد حمایت حقوقی‌ها می‌تواند با رفع نگرانی حقیقی‌ها روند معاملات را بهبود بخشد.