در راستای پوشش ریسک و حمایت از سرمایه‌گذاران عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در بورس اوراق بهادار تهران آغاز می‌‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا)، در پی استقبال سهامداران از دو اوراق تبعی گذشته، شرکت پتروشیمی کرمانشاه به عنوان سومین شرکت، اوراق اختیار فروش تبعی منتشر می‌کند.
بر‌اساس این گزارش، شرایط این اوراق با نماد «هکرما۳۰۲» به این ترتیب تشریح شده است: قیمت اعمال:
۱۰۴۰۰ ریال، تاریخ اعمال ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۳، دوره معاملاتی: از ۶ بهمن ماه ۹۲ لغایت ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۳، سقف خرید:
۵۰۰۰۰ اختیار فروش برای هر کد معاملاتی حقیقی (در صورت خرید بیش از این تعداد مازاد آن در تعهد عرضه‌کننده نخواهد بود)، حداقل حجم عرضه روزانه: ۵۰۰ هزاراختیار فروش تا زمان اتمام کل حجم عرضه، کل حجم عرضه: ۵۰میلیون اختیار فروش، عرضه کننده: شرکت نفت و گاز پارسیان، کارگزار عرضه کننده شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران خواهد بود.
این در حالی است که، طبق شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال، پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیارفروش تبعی به‌صورت نقدی یا به صورت غیرنقدی از طریق انتقال سهم پایه از سوی عرضه‌کننده به دارنده اوراق یا انتقال سهم با قیمت اعمال از دارنده اختیار فروش تبعی به عرضه کننده، برحسب اعلام فروشنده خواهد بود.
این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند و ساعت معاملات ۱۲:۳۰ تا ۱۳و به صورت حراج پیوسته است و فقط عرضه‌کننده مجاز به فروش خواهد بود.
در این بین، کارمزد کارگزاران خریدار و فروشنده هر کدام ۴/۰ درصد بوده و از حق نظارت سازمان و سایر هزینه‌های معاملاتی معاف هستند.
همچنین خریدار نمی‌تواند بیش از تعداد سهام پایه‌ای که در اختیار دارد، این اوراق را خریداری کند، لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می‌تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه باشد. در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان روز بیشتر شود، اوراق اختیار فروش تبعی مازاد، باطل شده و عرضه‌کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت و ارائه درخواست اعمال از سوی سهامدار و از طریق کارگزار وی به بورس حداکثر تا ساعت ۱۳ روز اعمال اعتبار خواهد داشت.