گروه بورس- بهزاد بهمن‌‌نژاد: در بسیاری از جوامع بین‌الملل، بورس نمادی از وضعیت رشد تولید به شمار می‌آید؛ در واقع، وضعیت بازار سرمایه می‌تواند به نوعی شرایط صنعت را توضیح دهد. طی شانزدهمین رتبه‌بندی شرکت‌ها که در هفته گذشته برگزار شد، 500 شرکت برتر و بزرگ ایران معرفی شدند.
براین اساس، ۱۰ شرکت اول به ترتیب عبارت است از: بانک ملی ایران (هلدینگ)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس)، شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا)، شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، بانک ملت (وبملت)، شرکت پالایش نفت تهران (شتران)، بانک مسکن (هلدینگ)، بانک پارسیان (وپارس)، شرکت مخابرات ایران (اخابر) و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (هلدینگ) است. در این بین، سه شرکت بانک ملی ایران، بانک مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در بورس یا فرابورس حضور ندارند. بنابراین، تنها ۷ نماد باقیمانده، از منظر عملکرد در بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا بتوان رابطه میان صنعت و بازار سرمایه را در کشور مشاهده کرد.
بورس که از ابتدای سال تا‌کنون حدود ۱۱۳ درصد بازدهی داشته است، در حال حاضر در دوران رکود به سر می‌برد، اما همچنان پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در کشور است. در این گزارش، نظر بر آن است که در یک مقایسه نسبی، وضعیت شرکت‌های برتر کشور از ابتدای سال بررسی شوند. بر اساس گزارش «دنیای اقتصاد»، این شرکت‌ها ۱۴ برابر ۱۰ شرکت انتهای فهرست ۵۰۰ شرکت برتر، فروش داشته‌اند که نشان از وضعیت مناسب آنها دارد. براساس بررسی «دنیای اقتصاد» این ۷ شرکت، حدود ۲۷ درصد ارزش کل بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، رصد روند آنها می‌تواند معیاری از مسیر شاخص کل را نشان دهد که بر اساس این بررسی اقبال سهامداران به این نمادها به چشم می‌خورد.
در این بین، «فارس» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی در ابتدای سال ۹۲ با قیمت پایه ۷۵۰ تومان عرضه شد و تا‌کنون توانسته ۴/۱۱۹ درصد بازدهی را به ثبت برساند. این نماد که حدود نیمی از ارزش بازار گروه پتروشیمی در بورس را به خود اختصاص داده است، در پایان هفته گذشته با شفاف‌سازی در رابطه با عدم اثرپذیری از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بازگشایی شد. آنچه در رابطه با این نماد قابل توجه است، نسبت قیمت به درآمد (P/E) بالای آن، یعنی ۶۵/۱۱ است که حدودا
۳ تا ۴ واحد از میانگین بازار بیشتر است. نکته‌ای که در رابطه با هلدینگ مزبور وجود دارد، عدم عضویت شرکت‌های زیرمجموعه آن در بورس است؛ همین مساله منجر به دشوار بودن تحلیل وضعیت آتی این نماد است.
با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های زیرمجموعه «فارس»، بیشتر در حساب‌های مالی قیمت دلار را حدود ۲۵۰۰ تومان لحاظ کرده‌اند که نسبت به قیمت باثبات کنونی (۳هزار تومان)، کمتر است. بنابراین، علت رشد P/E این نماد را می‌توان به این مساله مرتبط دانست که اقبال سهامداران را به همراه داشته است. از سوی دیگر، «شپنا» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پالایشگاهی است که از ابتدای سال نتوانسته بازدهی مناسبی را نسبت به کل بازار کسب کند. هم اکنون در حالی بازدهی این نماد از ابتدای سال ۳/۳۷ درصد است که این میزان بازدهی در اوج خود حدود ۸۵ درصد بوده است. پالایش نفت اصفهان از جمله نمادهای نسبتا کم‌نوسان بورس به شمار می‌آید که با نسبت قیمت به درآمد ۵۵/۵ واحد در شرایط متعادلی به سر می‌برد. اما «شبندر» از جمله نمادهای پربازده از ابتدای سال به شمار می‌آید و توانسته ۲/۱۸۷ درصد بازدهی را به ثبت برساند. این نماد در آخرین گزارش خود ۲۱۸۰ ریال سود برای سال آینده پیش‌بینی کرده که نسبت به EPS سال جاری (۲۲۸۰ ریال) با چهار درصد کاهش مواجه است. مدیر عامل پالایش نفت بندرعباس طی نامه‌ای علت تاخیر در ارائه گزارش‌های مالی ۹ ماهه خود را عدم شفافیت نرخ نفت خام و میعانات گازی و عدم تعیین تکلیف نحوه کیفی سازی بهای فرآورده‌های نفتی و خوراک دریافتی عنوان کرده است. بنابراین، وضعیت این شرکت مشابه سایر شرکت‌های پالایشگاهی با پاره‌ای از ابهام‌ها مواجه است. بانک ملت در حالی هم‌اکنون ۸/۱۲۵ درصد بازدهی را برای سهامداران خود به همراه داشته است که در دوران اوج خود به حدود ۱۸۰ درصد نیز رسیده بود. این نماد مشابه بسیاری از بانک‌های دیگر عضو بورس توانسته‌ افزایش سرمایه خود را به تصویب برساند. به این ترتیب، در ۱۵ بهمن سال جاری افزایش سرمایه ۲۰ درصدی در این شرکت صورت گرفته است. به‌طور کلی، گروه بانکی با توجه به رفع برخی تحریم‌ها و جلب اطمینان مجدد از اقتصاد خارجی از جمله گروه‌های مورد توجه بازار در سال آتی خواهند بود. نسبت قیمت به درآمد مناسب ۲/۶ این نماد نشان از شرایط متعادل این نماد در وضعیت نسبتا رکودی اخیر دارد. در سال جاری، «شتران» به عنوان طلایی ترین نماد بازار سرمایه به شمار می‌آید که توانست پس از بازگشایی در اردیبهشت ماه سال جاری با رشد چشمگیر ۶۵۰ درصدی قیمت، رکوردی بی سابقه را ثبت کند.
اما جالب اینکه اگر از بازدهی یادشده صرف‌نظر شود، این نماد در حال حاضر نسبت به اولین روز بازگشایی، تنها ۵ درصد رشد داشته است. این مهم حاکی از آن است که به‌رغم ثبت رکوردهای بالای ۱۱۰۰ درصدی، رشد این نماد پایدار نبوده و حتی در حال حاضر نیز دارای نسبت قیمت به درآمد ۲/۱۴ است که نشان از شرایط پرریسک آن دارد. با این حال در انتهای هفته گذشته، «شتران» ۶۶۲۷۲ ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود
۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بنابراین، انتظار می‌رود با توجه به افزایش نسبی قیمت‌های فروش پیش‌بینی شده توسط این شرکت، بازدهی نیز به‌رغم احتمال افزایش برخی هزینه‌ها نظیر حامل‌های انرژی، رشد پیدا کند. در این شرایط، «وپارس» نیز از جمله نمادهایی است که همگام با بازار توانسته بازدهی ۴/۱۱۷ درصدی را به ثبت برساند. P/E در حدود ۲/۶ این نماد نیز نشان از وضعیت متعادل این سهم را دارد که در کنار شرایط نسبی مناسب برای بانک‌ها می‌تواند شرایط مطلوبی را در آینده داشته باشد. همچنین، این نماد مشابه «وبملت» در ۱۵ بهمن سال جاری با افزایش سرمایه ۲۰ درصدی امید همراه بوده است که خبر مهمی برای سهامداران آن به شمار می‌آید و می‌تواند بر میزان سودآوری شرکت اثرگذار باشد.
در نهایت، «اخابر» که از جمله بزرگ ترین شرکت‌های بورسی به شمار می‌آید نتوانسته پایاپای بازار حرکت کند و تنها
۲/۴۹ درصد بازدهی را از ابتدای سال به ثبت رسانده است. این نماد که به‌طور تاریخی با توجه به حجم مبنای بالا و میزان اندک سهام شناور (۴ درصد) خود، تغییرات قیمت محدودی را در طول روز شاهد است، سهمی مطمئن برای سهامداران به شمار می‌آید که تقریبا عمده سود خود را نیز به صورت نقدی به سهامداران می‌دهد.

روی خوش بورس به شرکت‌های برتر صنعت

روی خوش بورس به شرکت‌های برتر صنعت