زهرا رحیمی: افت و خیز‌های بازار در آخرین روز کاری هفته در نهایت مانند روزهای گذشته شاخص را با اندکی نوسان مواجه ساخت به طوری‌که بازار سهام، روز گذشته با افزایش ۰۲/۰ درصدی معادل ۱۴ واحد به کار خود پایان داد و به رقم ۷۷ هزار و ۶۱۰ واحد رسید. بر این اساس آخرین روز معاملاتی از سومین هفته اردیبهشت‌ماه با این رشد اندک بازار به پایان رسید. بازار روز چهارشنبه در ابتدای ساعت فعالیت خود با رشد شاخص همراه شد اما پس از گذشت دقایقی روند معکوسی را در پیش گرفت، با این حال بالاخره در ساعات پایانی معاملات با افزایش ۱۴ واحدی مواجه شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، فعالان بازار در جریان معاملات روز چهارشنبه به دادوستد بیش از۶۹۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۸۶۴ میلیارد ریال پرداختند که نشان‌دهنده رشد ۱۴/۲۰ درصدی ارزش معاملات است. بررسی‌ها نشان می‌دهند نمادهای فملی و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند و نمادهای شبندر و پارسان بیشترین تاثیر منفی را بر بازار دیروز به همراه داشتند. نمادهای دزرو، خزامیا، خودرو و خپارس در صدر بهترین تقاضا و نمادهای کبافق، بنیرو، غبهنوش و حکشتی در صدر بهترین عرضه قرار داشتند.

بر‌اساس آمارهای منتشر شده بیشترین ارزش مبادلات در میان نمادهای بورسی به ترتیب به خساپا، خودرو، وساپا و ورنا تعلق داشت؛ همچنین نمادهای خساپا، وساپا، خودرو و ورنا بیشترین حجم معاملات را دارا شدند.

خودرو همچنان پیشتاز

در میان صنایع فعال در بازار صنعت خودرو همچنان پیشتاز بورس است. پس از گروه خودرو گروه مالی و شیمیایی به عنوان پیشتازان بازار قرار گرفتند. در جریان معاملات دیروز نمادهای تکشا، فباهنر، خپارس و شسینا بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین کاهش قیمت نیز نصیب نمادهای دسینا، پدرخش، دکوثر و کمنگنز شد.

صنعت خودرو در این میان که به دلیل وضع تحریم‌ها چند سالی به حاشیه رفته بود، در هفته‌های اخیر با استقبال سهامداران مواجه شد و مجددا اقبال از دست رفته خود را به دست آورد. کارشناسان معتقدند صنعت خودرو در دو سال اخیر به دلیل وضع تحریم‌های جدید به انزوا رفته بود و پرطرفدار‌ترین صنعت بورسی با بی اقبالی سهامداران روبه‌رو شد و سهامداران متحمل زیان شدند اما در سال گذشته روند مثبت مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در کنار حضور مدیر‌عامل پژو در ایران و اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌ها خبر خوبی برای این صنعت بود؛ به طوری که با این اتفاقات توجه سهامداران به این صنعت جلب شد و صف‌های خرید میلیونی برای سهام خودروسازی‌ها تشکیل شد به همین دلیل طی دو هفته گذشته سهام شرکت‌های خودروسازی مورد استقبال شدید سرمایه‌گذاران قرار گرفت و با افزایش شدید قیمت مواجه شد.

علی گلپاشا، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل رشد دیروز شاخص گفت: چشم‌انداز مثبت مذاکرات هسته‌ای و نزدیک شدن به فصل مجامع و جابه‌جا‌یی سهم‌ها در برخی نمادها و خبرهای مربوط به برخی شرکت‌ها شاخص دیروز را مثبت کرد. وی ادامه داد: صنایعی که در بازار سرمایه با توجه به رفع تحریم‌ها و چشم‌انداز روشن روابط بین‌المللی آسیب دیده بودند هم‌اکنون از پتانسیل لازم جهت سودآوری برخوردارند.

این کارشناس افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌ها، روند بازار سرمایه منطقی و به دور از هیجانات پیش خواهد رفت و بورس با توجه به چشم‌انداز مثبتی که در پیش دارد، بازدهی مطلوبی را برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.

گلپاشا افزود: همچنین بازار سرمایه به دلیل اجرایی شدن کاهش نرخ سپرده‌های بانکی، ارجح‌ترین مکان جهت سرمایه‌گذاری خواهد شد و در هفته‌های آینده شاخص به دلایل ذکر شده با رشد ملایمی مواجه می‌شود. وی ادامه داد: نزدیک شدن به فصل مجامع و افزایش سرمایه برخی نمادها از جمله خپارس که روز گذشته از موثرترین نمادها بر شاخص بودند، مهم‌ترین‌ دلیل رشد آینده بازار خواهد بود. وی به یکه‌تازی خودرویی‌ها اشاره کرد و گفت: اخبار مثبت پیرامون مذاکرات، افزایش تیراژ تولید این شرکت‌ها و اخباری پیرامون ورود خودروسازان خارجی از دلایل پیشتاز بودن این صنعت شده است. گلپاشا به وضعیت مثبت بانک‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: رونق گروه بانک‌ها به دلیل کاهش نرخ سود بانکی است؛ به این دلیل که بخشی از منابع بانک‌ها از طرف بانک مرکزی آزاد می‌شود.

بازار سهام روی دوش خودرویی‌ها