با جلب اعتماد مردم به خرید اوراق بهادار دولتی کمک بزرگی به اقتصاد کلان هم برای کنترل تورم و هم برای خروج از رکود و رشد و توسعه اقتصادی می‌شود. به گزارش «سنا»، دکتر علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان مطلب فوق درباره انتشار اوراق بهادار دولتی به‌عنوان یکی از راهکارهای اعلام شده دولت برای خروج غیرتورمی از رکود گفت: در بسته حمایتی دولت مجموعه‌ای از اهداف و سیاست‌ها تدوین شده که جمع‌بندی آن، تقویت تامین مالی در بازار سرمایه است. وی ادامه داد: بازار سرمایه یکی از اصلی‌ترین وظایفش، تشکیل، تجمیع سرمایه و تخصیص بهینه آن در نظام اقتصادی کشور است که این تامین مالی هم برای شرکت‌های تولیدی و هم دولت قابل انجام است. سعیدی خاطر نشان کرد: بازار سرمایه در اواخر دهه ۴۰ و دهه۵۰ با انتشار اوراق قرضه به دولت کمک زیادی در جهت تامین مالی کرد به گونه‌ای که در طول سال‌های ۴۶ تا ۵۷ از مجموع ۱۵ میلیارد تومان ارزش معاملات ۷ میلیارد تومان آن مربوط به اوراق قرضه بود. این مقام مسوول اظهار کرد: اختصاص این حجم از معاملات به اوراق قرضه اهمیت حضور این ابزار مالی در تامین مالی را در بازار سرمایه آن زمان نشان می‌دهد و نمایانگر این مطلب است که بازار سرمایه چقدر می‌تواند در این خصوص موفق باشد و چه ظرفیت بزرگی برای تامین مالی نیازهای دولت دارد. وی با تاکید بر اینکه در آن زمان تمام اوراق منتشر شده برای تامین مالی نیازهای دولت بود، گفت: همان وظیفه، بار دیگر مورد توجه و تاکید قرار گرفته که بازاری برای اوراق بهادار دولتی که می‌تواند به دولت کمک کند، ایجاد شود. سعیدی با بیان اینکه در تامین مالی از طریق بازار سرمایه سیاست بخش‌ها و گروه‌های مختلف دیگری غیر از بدنه بورس دخالت دارد، گفت: بازار سرمایه وظیفه‌اش این است که خود را برای تامین مالی پروژه‌های دولتی و غیردولتی آماده کند و در این خصوص هم بسترهای مناسبی از حیث ابزارهای مالی و نهادهای مالی فراهم کرده است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به انواع اوراق از جمله اوراق مرابحه، اوراق مشارکت، اوراق سفارش ساخت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق زمین و ساختمان و صندوق‌های پروژه به‌عنوان ابزاری برای تامین مالی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ابزارها و نهادهای خوبی برای اینکه بازار سرمایه بتواند بستری برای تامین مالی باشد، وجود دارد، البته قطعا این حد مطلوب و کافی نیست و مجموعه‌ای از وظایف دیگر را سازمان بورس بر دوش خود می‌بیند که باید آنها را ارتقا دهد و خود را برای تامین مالی بخش دولتی، غیر دولتی، پروژه‌ها و شرکت‌ها آماده کند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولیان بازار سرمایه وظیفه داریم با طراحی ابزارهای نوین مالی و همچنین با شفاف سازی هر چه بیشتر اطلاعات، زمینه جلب اعتماد مردم را برای سرمایه‌گذاری در این بازار ایجاد کنیم اما در این بین، لازم است نهادهای دیگری هم به ما در انجام این وظیفه کمک کنند.