سارا جنگروی‌: اونس طلا طی هفته گذشته روند نسبتا صعودی اما متعادلی را از سرگذراند که موید افزایش ۲۹ دلاری قیمت این فلز گرانبها بوده است. در این بین دامنه نوسانات قیمت دلار طی هفته گذشته ۲۲ تومان بود؛ البته تغییرات قیمت دلار و محاسبه قیمت انتهای هفته نسبت به ابتدای آن از ثبات قیمت حکایت داشت که نشان می‌داد ترمز دلار روی قیمت ۳۴۷۰ تومان کشیده شده است.

بررسی رفتار هفتگی نوسانات قیمت در بازار سکه آتی نشان‌دهنده این است که در هفته گذشته روند معاملات روی شاخص حجم و روند قیمتی معاملات، کاهشی بوده است که این کاهش بحث‌های مختلفی را اعم از در دستور قرار گرفتن افزایش نرخ بهره آمریکا و انتظار برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را در دل خود دارد که در نهایت این دو مولفه موجب افزایش ارزش اونس طلا شدند و به افزایش ۳ درصدی فلز گرانبها و دستیابی به قیمت ۱۲۷۴ دلار انجامید.

در این بین به گزارش «دنیای‌اقتصاد» حجم معاملات بازار سکه آتی طی روز گذشته تا لحظه نگارش این گزارش به رقم ۶۱۸۴ معامله رسید که روندی مثبت و روبه رشد را نشان می‌دهد. در عین حال به دلیل افزایش قیمت اونس در روز جمعه بهای سررسیدهای مختلف در بازار آتی روز گذشته نیز افزایشی بودند. به‌طوری‌که سررسید تیر ماه با افزایش ۱۴ هزار تومانی به یک میلیون و۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در سایر سررسیدها نیز قیمت سکه افزایش را تجربه کرد. این در حالی است که اونس طلا در بازارهای جهانی با افزایش حدود ۵ دلار روبه‌رو‌ شد و به قیمت ۱۲۷۶ دلار رسید که این موضوع باعث جنبش در بازار آتی سکه و منجر به معاملات با تغییرات در دامنه یک درصد مثبت شد.

تثبیت ارزش دلار طی هفته گذشته

در این راستا ارزش دلار در بازار داخلی نوسانات ناچیزی داشت و در بازه ۳۴۶۰ تا ۳۴۷۰ تومان در حال بازی بود. به این ترتیب باید گفت تمامی نگاه‌ها به اونس طلا است. دامنه نوسانات قیمت دلار در هفته گذشته ۲۲ تومان بوده است اما تغییرات قیمت این ارز انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته صفر بوده و دلار در قیمت ۳۴۷۰ تومان تثبیت شده است. بررسی‌های ماهانه قیمت دلار هم نشان می‌دهد در مقایسه با روز مشابه ماه گذشته قیمت دلار حدود ۲۰ تومان افزایش را تجربه کرده است. در بازار سکه نقدی، قیمت هر سکه بهار آزادی حدود ۲۰ هزار تومان افزایش یافته، هرچند روند ماهانه آن همچنان مبین افت قیمتی است.بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در طلای جهانی هم نشان‌دهنده این موضوع است که قیمت هر اونس طلا در یک هفته گذشته از ۱۲۴۰ دلار به ۱۲۶۹ دلار رسیده درحالی‌که در بازه یک ماهه به‌رغم افت و خیزهای فراوان شاهد ثبات قیمت طلای جهانی بوده‌ایم (مقایسه ابتدا و انتهای دوره).

در مجموع با بررسی بازارهای اونس و دلار باید گفت بازار نقدی و آتی سکه بیشتر تحت تاثیر افزایش بهای طلای جهانی قرار گرفته است، ضمن اینکه در بازار جهانی طلا هم گفته می‌شود که آمار متقاضیان کار هفتگی آمریکا به رشد شاخص دلار منتهی شده است، به این ترتیب افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری احتمالا دور از ذهن خواهد بود.

در این میان دلیل تغییر فاز بهای دلار هم در بازار تهران، رشد متناسب ارزش دلار در بازارهای جهانی و رشد تقاضای «آربیتراژی» برای این ارز مهم است که باعث شد روند منفی دلار که از ابتدای هفته قبل آغاز شده بود از روز شنبه تغییر مسیر دهد. ضمن اینکه سکه آتی فاصله اش را با بازار سکه نقدی کم کرده و کاهش داده که این موضوع البته طبیعی است به این دلیل که با نزدیک شدن به زمان اولین سررسید، سکه آتی و سکه نقدی تقریبا در یک کانال قیمتی معامله می‌شود، این در حالی است که بررسی‌های روز گذشته در بازار آتی و نقدی سکه نشان‌دهنده این است که قیمت سررسید آتی تیرماه به یک میلیون و ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده که فاصله بسیار کمی با سکه نقدی که یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است دارد، بنابراین باید اذعان کرد که معاملات آتی سررسید تیرماه تقریبا با قیمت سکه نقدی به‌طور موازی در حال معامله است. در این بین آنچه طی هفته قبل در نزدیک‌ترین سررسید یعنی تیر ماه مشاهده شده است پایین تر بودن قیمت آتی سکه از قیمت نقدی در برخی روزها و ساعات معاملاتی بود که نشان می‌دهد اولا نوعی زیان پنهان و آرام در بازار دیده شده و به علاوه به اصطلاح بازار به‌صورت «بک‌واردیشن» یا پیشگرایی بازار حرکت کرده است. توضیح آنکه بک واردیشن زمانی رخ می‌دهد که معامله‌گران بازار این‌طور تحلیل کنند که قیمت‌های کنونی حاصل افزایش یا تکانه‌ افزایشی است که به‌طور مقطعی برای سمت تقاضای بازار رخ داده و در آینده با عادی شدن شرایط قیمت‌ها افت پیدا خواهند کرد. همچنین می‌توان این موضوع را از سمت عرضه نیز تحلیل کرد که بازار می‌پندارد در آینده عرضه‌ بیشتری اتفاق خواهد افتاد که قیمت‌های کنونی را به زیر می‌کشد. در وضعیت فعلی و با در نظر گرفتن قیمت‌ سکه‌ طلا برای سررسیدهای جاری، اگر چه این وضعیت بک‌واردیشن در بازار طلای ایران نادر است، اما به هر ترتیب این طور می‌توان نتیجه گرفت که تلقی بازار آن است که قیمت‌ طلا که متاثر از دو عامل ارز و قیمت جهانی این فلز است، در ماه‌های نزدیک پیش‌رو کاهش می‌یابد؛ اما همزمان، با توجه به برابر بودن قیمت سررسید تیر ‌ماه و بیشتر بودن قیمت سکه سررسید اسفندماه در مقایسه با قیمت سکه‌ نقدی در حال حاضر، گویی کاهش قیمت در این بازار دائمی نبوده و پیش‌بینی می‌شود بازار به زودی به وضعیت عادی بازگردد.

رابطه افزایش عمق بازار و کاهش حجم معاملات

حجم معاملات بازار سکه آتی طی هفته گذشته به رقم ۴۳ هزار و ۳۸۸ معامله رسید که نسبت به مدت مشابه هفته قبل که حجم معاملات بیش از ۴۷ هزار معامله بود، روندی کاهشی داشته است. سکه سررسید اسفند که فاصله ۶۰ هزار تومانی با بازار نقدی داشته است این فاصله را به ۵۲ هزار تومان کاهش داده است، عمده ترین دلیل این تغییرات، افزایش قابل توجه اونس بوده که باعث شده خیلی از اشخاصی که در بازار آتی موقعیت خرید داشته‌اند، شروع به بستن موقعیت‌هایشان و شناسایی سود کنند که البته این موضوع باعث شده بازار آتی نسبت به اونس طلا افزایش کمتری داشته باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه روند معاملات هفتگی در دو هفته قبل و بازه زمانی ۸ تا ۱۵ خرداد روندی افزایشی و مثبت بود ولی این روند در تاریخ ۱۶تا ۲۰ خرداد و طی هفته گذشته روندی منفی را در حجم معاملات آتی در پی داشت؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان بازار طلای جهانی، عمق بازار که افزایش می‌یابد، نوسانات بازار را کاهش می‌دهد. در حال حاضر بررسی موقعیت‌های باز معاملات در بازار سکه آتی نشان دهنده این است که بازار عمق قابل توجهی را تجربه می‌کند.

افزایش عمق در بازار آینده‌نگر سکه