ایانا - از آنجایی که برخی از محصولات خرید تضمینی شده فسادپذیر هستند، امکان عرضه آنها به رینگ کشاورزی بورس کالا وجود ندارد.

عضو هیات‌مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور درباره عرضه محصولات خرید تضمینی شده توسط این سازمان در بورس کشاورزی گفت: بورس به عنوان یکی از بسترهای معاملات سالم می‌تواند در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. مجتبی مومن صفایی افزود: در سنوات گذشته محصولات خرید تضمینی شده‌ای همچون جو، کلزا، ذرت و... از طریق مزایده و بورس به فروش می‌رفت؛ بنابراین بورس می‌تواند در کنار مزایده برای فروش محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای نخستین بار ۲۲۷ هزار تن جوی خرید تضمینی شده در بورس عرضه شد و در سال جاری نیز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن کلزا در این بازار معاملاتی به فروش رفت.مومن صفایی به قابلیت خاص محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود اشاره کرد و ادامه داد: محصولات فسادپذیری همچون پیاز باید دارای استانداردهای خاصی باشد تا بتواند در بورس مورد معامله قرار گیرد؛ بنابراین برخی از محصولات خرید تضمینی شده نمی‌تواند در این بازار معاملاتی وارد شود.وی تصریح کرد: این سازمان در برنامه دارد تا عرضه محصولات مختلفی که قابلیت داشته باشند را در بورس افزایش دهد.این مقام مسوول یادآور شد: امسال به دلیل کاهش حجم محصولات خرید تضمینی شده، میزان عرضه نیز در بورس کاهش یافت.

امسال ۱۷۶ هزار تن محصول خرید تضمینی به بورس رفت

مومن صفایی تاکید کرد: سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول به بورس عرضه شد، اما امسال ۱۷۶ هزار تن از محصولات کشاورزی به بورس راه پیدا کرد. این در حالی است که ۱۱۴ هزار تن از محصولات خرید تضمینی شده زیاد بود و به دلیل فسادپذیری نمی‌توانست به این بازار راه یابد.وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس می‌تواند جایگزین مزایده شود، اظهار کرد: مزایده نیز یک معامله دولتی است و بورس می‌تواند با آن رقابت داشته باشد و این دو هیچ منافاتی با هم ندارند.مومن صفایی همچنین گفت: به طور همزمان می‌توانیم محصولات را در بورس عرضه کنیم یا اینکه برای آنها مزایده تعیین کنیم تا هر یک که بالاترین قیمت را دارا بودند، عرضه محصول در آن بازار انجام شود.وی در پایان افزود: تلاش می‌کنیم از این بستر معاملاتی سالم به اسم بورس حداکثر استفاده را داشته باشیم.