مجید حصاری
فرصت‌های معاملاتی در جهت روند:
قسمت پنجم- معمولا در میان راه روند‌ها قیمت به استراحت پرداخته و بعد از کسب انرژی مجددا به حرکت خود ادامه می‌دهد که این استراحت به صورت یک سری الگو که به الگوهای ادامه دهنده مشهور هستند ظاهر می‌گردند و فرصت‌های معاملاتی کم ریسکی را برای یک معامله گر باهوش فراهم می‌سازند. در ادامه به معرفی و بررسی این الگوها خواهیم پرداخت.

الگوهای ادامه دهنده:

۱- مثلث‌ها
معمولا در بازار 4 نوع مثلث اتفاق می‌افتد:
۱- ۱- مثلث متقارن:
این الگو هم در میانه روندهای صعودی و هم در میانه روند‌های نزولی قابل شکل‌گیری است.

در این نوع مثلث قیمت کف‌های بالاتر و سقف‌های پایین تر در داخل دو خط همگرا
(مثلث) ایجاد می‌کند. لازم به ذکر است برای رسم هر نوع مثلث به حداقل 5 تماس (سه تماس در یک ضلع و دو تماس در ضلع دیگر) نیاز است. هدف قیمت پس از خروج از مثلث را به دو شیوه می‌توان تعیین نمود که قیمت به هر کدام سریع‌تر برسد هدف نهایی خواهد بود. یک هدف مثلث می‌تواند به اندازه پهنای اولیه مثلث از محل خروج باشد که آن را با فلش نقطه چین نشان داده‌ایم. همچنین چنانچه خطی موازی ضلع پایینی مثلث از نقطه 1 ترسیم کنیم (خط نقطه چین) ، محل برخورد قیمت به این خط چین می‌تواند به عنوان هدف دیگر قیمت به شمار بیاید.

در شکل زیر قیمت بعد از یک صعود قوی در یک بازه تقریبا دو ماهه از سطح ۱۲۹۲ ریال یک توقف و استراحت یک ماه داشته که به‌صورت یک مثلث متقارن قابل رویت است و بعد از شکست مثلث مجددا به حرکت صعودی خود تا محدوده ۳۲۰ ادامه داده است.(نماد خگستر)
1-2- مثلث افزایشی:

این الگو معمولا در میانه راه یک روند صعودی شکل می‌گیرد. چنانچه قیمت در داخل مثلث سقف‌های یکسان ولی کف‌های بالاتر ایجاد کند در واقع یک مثلث افزایشی شکل گرفته است. در شکل زیر شمای یک مثلث افزایشی نشان داده شده است. هدف اولیه این الگو را می‌توان به میزان ارتفاع این مثلث در نظر گرفت.شکل زیر مربوط به شرکت زامیاد با نماد خزامیا می‌باشد. همان‌طور که در تصویر مشخص شده قیمت بعد از یک صعود قدرتمند یک توقف یک ماه ونیمه داشته و با هر بار برخورد با سطح ۲۶۰۰ریال واکنش نشان داده و تا سطح ۲۳۰۰ ریال افت کرده، اما در هر بار ریزش هر کف از کف قبلی بالاتر بوده و در نهایت با خروج از ضلع بالایی مثلث به حرکت صعودی خود تا محدوده ۳۵۴۰ ادامه داده است.

1-3- مثلث کاهشی:
این الگو معمولا در میانه راه یک روند نزولی شکل می‌گیرد. چنانچه قیمت در داخل دو خط همگرا (مثلث) کف‌های مساوی، اما سقف‌های پایین‌تر ایجاد کند یک مثلث کاهشی شکل گرفته است. هدف اولیه این الگو را می‌توان به میزان ارتفاع این مثلث در نظر گرفت.

1-4- مثلث پهن شونده:
این الگو که به ندرت در بازار اتفاق می‌افتد هم در میانه روند‌های نزولی و هم میانه روند‌های صعودی قابلیت تشکیل دارد و شکل آن به صورت نمودار زیر است. معمولا با خروج قیمت از این منطقه قیمت در جهت روند قبلی به حرکت ادامه خواهد داد.شکل زیر مربوط به نمودار پوند به دلار با نماد GBPUSDمی‌باشد. همان‌طور که مشاهد می‌کنید قیمت در میانه راه بعد از تشکیل الگوی مثلث پهن شوند به حرکت خود ادامه داده است.ادامه بحث در مورد الگو‌های ادامه دهنده را در جلسه بعد پیگیری خواهیم کرد.
www.aradtrader.com