گروه بورس کالا - زهرا مسافر: به دنبال مطرح شدن تغییر تعرفه واردات فولاد از سوی منابع رسمی و غیررسمی طی هفته گذشته، بازار آهن‌آلات با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. با اعلام اخبار یاد شده طی روزهای پایانی هفته گذشته بازار‌آهن تحت‌تاثیر این امر با روند رو به رشد قیمت مواجه شد، اما این روند مقطعی بوده و بازار در هفته جاری دوباره به شرایط عادی خود بازگشت. فعالان بازار معتقدند: در صورت اعلام رسمی خبر افزایش تعرفه واردات فولاد از سوی وزارت بازرگانی، آهن‌آلات تحت‌تاثیر جو روانی، به‌صورت مقطعی افزایش قیمت‌ها را تجربه خواهد کرد، اما روند رو به رشد این امر پایدار نخواهد بود، زیرا عدم‌اجرایی شدن پروژه‌های عمرانی و کمبود تقاضا برای آهن‌آلات مانع از تداوم رشد قیمت‌ها خواهد شد.

از سویی دیگر، اظهارنظر مسوولان وزارت بازرگانی درخصوص وضعیت تعرفه واردات بسیار در بازار تاثیرگذار است، اما مسوولان یاد شده اعلام خبر مذکور را به تاخیر می‌اندازند. در حال حاضر شرایط بازار‌آهن به گو نه‌ای است که وزارت بازرگانی باید با اعلام تعیین تکلیف نهایی تعرفه واردات فولاد به تردیدهای موجود در این بازار پایان بخشد تا فعالان تکلیف خود را بدانند. در این میان در حالی که بازار و فعالان منتظرتعیین تکلیف تعرفه واردات فولاد در روز گذشته بودند، حمید صافدل، مدیرکل صادرات و واردات وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقنصاد گفت: جلسه کمیسیون ماده یک برای این امر به شنبه هفته آینده موکول شده است.

وی افزود: طی شنبه هفته آینده جلسه کمیسیون ماده یک تشکیل و تکلیف تعرفه واردات فولاد مشخص خواهد شد.

در حال حاضر نرخ تعرفه واردات آهن‌آلات پیشنهادی درکمیته کارشناسی شامل تیرآهن ۱۵‌درصد، میلگرد ۲۶‌درصد، انواع ورق به غیر از ورق گرم از سایز ۲ به بالا ۲۰‌درصد است. این درحالی است که تاکنون نرخ تعرفه تیرآهن صفر و میلگرد ۱۱‌درصد و انواع ورق صفراعمال شده است.