تحولات بازار جهانی پتروشیمی در هفته گذشته

عکس: نگار متین‌نیا

* فروش نفتا با پرمیم کمتر نسبت به ماه مه شرکت ONGC مقدار ۳۵‌هزار تن نفتا را با پرمیم ۴-۳‌دلار/تن برای تحویل در ماه ژوئن ۲۰۰۹ به فروش رسانده است که این پرمیم بسیار کمتر از میزان پرمیم در ماه مه است. پرمیم فروش نفتا توسط شرکت مذکور برای تحویل در ماه مه، معادل ۱۶‌دلار/تن بوده است. کاهش قابل‌توجه تقاضا و افزایش غیرمعمول صادرات نفتا از کشورهای اروپایی و خاورمیانه به مقصد آسیا، از دلایل اصلی کاهش میزان پرمیم فروش نفتا برای تحویل در ماه ژوئن ذکر شده است.

آخرین تغییرات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار چین

گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در اواخر هفته مورد بررسی (۲۱/۵/۲۰۰۹) قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی چین به‌شرح ذیل بوده است:

- پلی‌اتیلن دانسیتی بالا، گرید ۶۰۹۸، ۱۱۹۰۰‌

یوآن/تن (قیمت در ۱۴/۵/۲۰۰۹، ۱۱۵۰۰ یوآن/تن).

- پلی‌اتیلن دانسیتی پایین، گرید ۷۰۴۲، ۹۵۰۰‌

یوآن/تن (قیمت در ۱۴/۵/۲۰۰۹، ۹۶۰۰ یوآن/تن).

- پلی‌پروپیلن، گرید اس پی ۱۷۹، ۱۱۲۰۰‌

یوآن/تن (قیمت در ۱۴/۵/۲۰۰۹، ۱۱۷۰۰یوآن/تن).

- پی‌وی‌سی، گرید اس ۱۰۰۰، ۶۳۵۰‌یوآن/تن (قیمت در ۱۴/۵/۲۰۰۹، ۶۳۵۰ یوآن/تن).

- در بازار داخلی چین، قیمت محصولات پتروشیمی در هفته مورد بررسی در مقایسه با هفته قبل، در برخی موارد، افزایشی در برخی دیگر کاهشی یا ثابت بوده است.

تغییرات قیمت نفت و فرآورده‌های پتروشیمی در بازار آسیا

گزارشات منتشره نشان می‌دهد که در تاریخ ۱۸/۵/۲۰۰۹ قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آسیا به شرح ذیل بوده است:

- نفت خام: با توجه به اخبار منتشره در خصوص ناآرامی‌های نیجریه و تهدید مخالفان مبنی‌بر بستن آبراهه‌های مورد استفاده برای صادرات انرژی و نیز انفجار و آتش‌سوزی در پالایشگاه Sunoco و نگرانی از ایجاد محدودیت در عرضه نفت، قیمت آن به سطح ۵۹ دلار/بشکه افزایش یافت. هرچند با توجه به تداوم نگرانی در مورد شرایط اقتصاد جهانی، ارزیابی تحلیلگران از چشم‌انداز بازار نفت چندان مطلوب نمی‌باشد.

- نفتا: قیمت نفتا در آسیا در هفته منتهی به ۱۸/۵/۲۰۰۹ و به دنبال افزایش قیمت نفت خام، با ۱۵‌دلار/تن افزایش در آسیا به سطح ۴۹۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین برای تحویل در نیمه دوم ماه ژوئن رسید.

- اتیلن: در تاریخ ۱۸/۵/۲۰۰۹، قیمت اتیلن در آسیا به سطح ۷۰۵‌دلار/تن افزایش یافت. تقویت جو مثبت در بازار در رابطه با بهبود شرایط و عملکرد صنایع پایین‌دستی و محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه عرضه موجب گردید که پیشنهاد قیمت اتیلن کره جنوبی به سطح ۷۱۵‌دلار/تن، فوب افزایش یابد.

- پروپیلن: قیمت پروپیلن در زمان مورد بررسی، به سطح ۸۱۰‌دلار/تن، افزایش یافت. برنامه تعمیرات کارخانجات تولیدی در کشورهای مختلف از قبیل سنگاپور، چین و کره جنوبی و کاهش عرضه از علل رشد قیمت ذکر گردیده است.

- استایرن منومر: در ۱۸/۵/۲۰۰۹، قیمت استایرن منومر در آسیا همانند اغلب فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی روند صعودی داشته است. قیمت استایرن منومر به سطح ۸۸۵‌دلار/تن، فوب رسید، لکن شرایط بازار این محصولات آرام توصیف گردیده است.

- پلی‌اتیلن سنگین و سبک: پلی‌اتیلن سنگین در تاریخ ۱۸/۵/۲۰۰۹، ۱۲۱۰‌دلار/تن گزارش گردیده است که بیانگر افزایش قیمت این اقلام در آسیا می‌باشد. قیمت پلی‌اتیلن سبک نیز به مقصد چین از منطقه خاورمیانه، ۱۲۰۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین اعلام گردیده است.

لکن با توجه به گزارشات مربوط به از سرگیری تولید در برخی از کارخانجات تولیدی منطقه، احتمال افت قیمت‌ها با افزایش عرضه دور از انتظار نمی‌باشد.

- پلی‌پروپیلن: قیمت این محصول بر مبنای سی‌اف‌آر چین، ۱۰۹۵‌دلار/تن اعلام گردیده است و قیمت‌های جدید پیشنهادی از منطقه خاورمیانه و کره جنوبی معادل ۱۱۰۰‌دلار/تن، سی‌اف‌آر چین گزارش گردیده است.

- ABS: قیمت این محصول در آسیا در تاریخ ۱۸/۵/۲۰۰۹،۱۳۶۰‌دلار/تن اعلام گردیده است که بیانگر رشد قیمت این اقلام در آسیا می‌باشد. قیمت ABS تولیدی تایوان به مقصد چین ۱۳۸۵‌دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است. فعالان بازار با استناد به ضعف تقاضا برای ABS، پیش‌بینی می‌نمایند که قیمت این محصول در روزهای آتی با ۲۰ تا ۲۵‌دلار/تن کاهش مواجه گردد.

منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا