گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در شرایطی که بازار میلگرد در دو هفته اخیر در محدوده 2 هزار تومان در نوسان بود و انتظار می‌رفت با توجه به تقاضای بازار در همین شرایط باقی بماند، اما انتشار برخی اخبار مبنی بر محدودیت واردات کالاهای فولادی بدون اینکه حتی اثرات واقعی آن مشخص، قابل قبول و حتی از سوی کارشناسان بازار تایید شده باشد بهانه‌ای برای افزایش قیمت مقاطع در بازار آزاد شد.

بر اساس این گزارش روز گذشته به دنبال توقف ارائه کالا از سوی برخی از انبارداران بازار آهن قیمت پیشنهادی آهن‌آلات از سوی فروشنده‌های بازار تا ۵ درصد رشد کرد ضمن اینکه انتشار این خبر جو را تشدید کرد و بهانه‌ای شد تا فروشنده‌های شمش هم قیمت این کالا را در مبادی ورودی بالا ببرند. دیروز یکی از نوردکاران هم در دو مرحله نرخ فروش خود را تا ۱۰۰ تومان بالا برد که این موضوع بیش از پیش باعث تغییر جو روانی معاملات شد. به گفته آگاهان بازار پس از رشد قیمت مقاطع، نرخ فروش شمش در بندر امام به یک هزار و ۸۸۰ تومان ودر بنادر شمالی به یک هزار و ۹۱۰ تومان رسید. این قیمت‌ها در حالی از سوی فروشنده‌ها اعلام شده که هیچ یک از این محموله‌ها با ارز بالاتر از ۲ هزار و ۱۰۰ تومان وارد کشور نشده است و اصولا نباید قیمت محصول نهایی تعیین کننده نرخ مواد اولیه باشد. به گفته یکی از معامله‌گران بازار آهن اگر این محموله‌ها با قیمت فعلی ارز خریداری شده بود رشد قیمت آن منطقی و قابل قبول بود، اما واقعیت این است که رشد قیمت شمش تنها به بهانه رشد قیمت مقاطع در بازار داخلی صورت گرفته است. پس از نوسان قیمت‌ها در معاملات دیروز این انتظار و پیش‌بینی مطرح شد که سازمان‌های نظارتی وارد بازار شده و از دپوی کالا در انبارها جلوگیری کنند. به نظر بسیاری از کارشناسان بازار عدم واردات کالا از بازارهای اروپایی نمی‌تواند تاثیر خاصی بر بازار فولاد به خصوص اقلام پر فروش آن داشته باشد، اما به نظر می‌رسد برخی از فروشنده‌های بازار آهن با در نظر گرفتن جو روانی حاصل از این موضوع از فروش کالا خودداری کرده و این موضوع میانگین قیمت فولاد را در بازار افزایش داد.
به گفته یکی از تجار بازار آهن این رشد به این صورت تنها به نفع افرادی است که در این مدت کالا دپو کرده اند و حتی سود حاصل از آن به تولیدکننده‌ها به‌خصوص تولیدکننده‌های بخش خصوصی نمی‌رسد چرا که پس از رشد قیمت میلگرد، فروشنده‌های شمش هم بلافاصله قیمت فروش خود را بالا می‌برند و تولیدکننده‌ها حتی با وجود بالا بردن قیمت‌های خود باز مجبورند شمش گران‌تری را خریداری کنند در نتیجه تولیدکننده‌ها در هر صورت به لحاظ مابه‌التفاوت قیمت مواد اولیه و هزینه تولید و نرخ فروش، سود زیادی را به دست نمی‌آورند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در حال حاضر بسیاری از واحدهای فولادی بخش خصوصی به دلیل بالا بودن قیمت شمش از یک سو و نبود تقاضای زیاد و واقعی با مشکل تبدیل کالا به نقدینگی مواجه هستند ضمن اینکه نگرانی‌هایی هم از بابت تامین مواد اولیه خود برای تولید ماه‌های آینده دارند.

پس از بیلت نوبت به اسلب رسید
پس از آخرین بررسی‌ها و مذاکرات انجام شده، با تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد فولاد، تختال فولادی (اسلب) فولاد خوزستان پذیرش شد و قرار است امروز نخستین عرضه آن در بورس کالا انجام شود. این کالا ۱۰ هزار تن با قیمت یک هزارو ۳۸۰ تومان برای ۳۰ آبان ماه عرضه خواهد شد.
مهرزاد نامداری در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به این خبر گفت: پس از مذاکرات متعدد در خصوص عرضه تختال (اسلب) شرکت فولاد خوزستان، قرار است در نخستین گام این شرکت 20 درصد از کل تولید خود را عرضه کند تا امکان خرید آنی برای تولیدکنندگان در بورس کالا فراهم شود و در گام بعدی نیز امیدواریم عرضه آن افزایش یابد.


تداوم رشد قیمت آهن آلات در بازار
گروه بورس کالا - روز گذشته میانگین قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد با رشد همراه شد و میلگرد تا مرز 2 هزار و 200 تومان هم رسید. به گفته معامله‌گران علاوه بر قیمت مقاطع و پس از رشد نرخ میلگرد و تیرآهن، فروشنده‌های شمش به خصوص در بنادر شمالی و جنوبی هم میانگین نرخ پیشنهادی خود را افزایش دادند؛ به طوری که شمش در بنادر جنوبی به یک هزار و 880 تومان و در بنادر شمالی یک هزارو 910 تومان شد. ورق سیاه 2 هم دیروز در بنادر 2 هزار و 250 تومان اعلام شد.