گروه بورس کالا - سحر نمایشی: معاملات روز گذشته فلزات پایه در بازار آزاد داخلی نسبت به روز ما قبل خود با روند صعودی همراه شد.

این در حالی است که بازار پس از هفته‌ها نوسان در روز گذشته اندکی جان گرفته بود. در این معاملات نیکل اینکو کانادا، نیکل متفرقه، قلع، سرب خالص و روی با رشد قیمت همراه شدند، در حالی که سرب بازیافتی و آلومینیوم ثابت باقی ماندند و تنها در بازار مس به علت افزایش نرخ ارز، تاجران از اعلام قیمت این محصول خودداری کرده و گفتند: نوسان رو به رشد ارز تاثیر بسزایی در قیمت‌ها داشته، به طوری که این موضوع سبب توقف معاملات در بازار شده است. البته این در حالی است که معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرده طبق مصوبه کمیته تنظیم بازار، خریداران محصولات مسی می‌توانند تولیدات خود را به نرخ آزاد در بازار به فروش برسانند. به همین دلیل با توجه به نوسان ارز پیش‌بینی برای این کالا راحت تر خواهد شد، به طوری که با روند صعودی ارز قیمت مس نیز افزایش خواهد یافت و همینطور بالعکس. از سوی دیگر خرید نقدی مس در ساعات معاملاتی روز دوشنبه در بورس لندن با کاهش همراه شد و با نرخ ۸ هزار و ۱۲۹ دلار در هر تن معامله شد. همچنین سفارش خرید مس برای سه ماه آینده به مبلغ ۸ هزار و ۱۲۱ دلار رسید، به طوری که خرید نقدی مس در ساعات معاملاتی روز جمعه به هر تن ۸ هزار و ۱۷۸ دلار و ۵۰ سنت رسیده بود. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت یک هزار و ۹۵۰ دلار بود. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و ۱۳۸ دلار و ۵۰ سنت خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و ۱۳۹ دلار به فروش رسید. در همین رابطه معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس روز گذشته گفت: طبق مصوبه کمیته تنظیم بازار، عرضه و تقاضای مس در بورس کالا بر مبنای ارزش ریالی نرخ ارز در بازار آزاد تعیین شده و خریداران این محصولات نیز می‌توانند تولیدات خود را به نرخ آزاد در بازار مصرف به فروش برسانند.
محمد جواد شیخ با اشاره به حل و فصل مشکلات فعالان صنعت فرومولیبدن، عنوان کرد: براساس مصوبه هیات وزیران در حال حاضر شرکت ملی مس نرخ هر کیلوگرم فرومولیبدن تولیدی خود در بورس کالا را با تخفیف 15 درصدی و پایین‌تر از قیمت روز بازار به مصرف‌کنندگان این مواد عرضه می‌کند.
به گفته شیخ، برای کوتاه‌شدن دست دلالان، صادرات انواع محصولات مس از جمله مفتول و کاتد به ترتیب مشمول پرداخت تعرفه گمرکی ۱۰۰ و ۸۵ درصدی است. این در حالی است که شرکت ملی مس برای صادرات محصولات خود از این تعرفه‌ها معاف است. وی با اشاره به اولویت تامین تقاضای داخلی از سوی شرکت ملی مس، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ درصد از تولید شرکت به مصرف بازار داخلی می‌رسد و مابقی آن به بازارهای خارجی صادر می‌شود. در این زمینه با توجه به محدودیت‌های بانکی، وجوه حاصل از این عرضه‌ها در آنسوی مرزها با خرید تجهیزات و قطعات مورد نیاز شرکت به کشور منتقل می‌شود.