مواد اولیه و اعتبارات اسنادی گران

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: مشکلات صنعت سیم و کابل این روزها و با توجه به نوسانات شدید قیمت مواد اولیه و مس به بروز برخی ناملایمات در عرصه تولید منجر شده است.

اعضای هیات‌مدیره انجمن سیم و کابل ایران و تولیدکنندگان این حوزه روز سه‌ شنبه گذشته طی جلسه‌ای با هدف ارائه پیشنهادهای تازه و حل مشکلات به وجود آمده در این صنف گرد هم آمده بودند. در این جلسه ابتدا حسین حق بیان، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران، به همراه اعضای هیات مدیره این انجمن در مورد آمار تولیدات و کیفیت محصولات ارائه شده در یک سال گذشته بحث و تبادل نظر کردند و سپس از تولیدکنندگان سیم و کابل و صنعتگران، خواستار بیان مشکلات خود در یک سال گذشته شدند.

البته نا گفته نماند که در ۵ سال گذشته صدای اعتراضی از این صنف شنیده نشده بود. آخرین اعتراضات این انجمن در مورد واردات محصولات مشابه تولید داخل مرتبط با فعالیت این اعضا بود که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این حوزه ایجاد کرده بود، چرا که سیم و کابل نامرغوبی که وارد کشور می‌شد، بازار تولیدات داخل را با اشکالات اساسی مواجه کرده بود. البته مشکلات دیگری نیزهمچون قیمت بالای مواد اولیه وارداتی، کمبود نقدینگی و سرمایه و قاچاق کالا در زمینه تولید وجود داشت که درد مشترک بسیاری از تولیدکنندگان کشور است.

اکنون نیز پس از چند سال سابقه به‌رغم آنکه صنعت مذکور یک صنعت استراتژیک و زیربنایی است و وزارت صنایع آن را تایید کرده، گرفتار مشکلات بسیار زیادی شده است.

افزایش نرخ ارز و محدودیت‌های بین‌المللی و از طرفی ممنوعیت صادرات برخی کالاها مشکلاتی برای این صنف به وجود آورده است. البته تولید‌کنندگان سیم و کابل ایران معتقدند که با توجه به توانایی و تخصص بالای فعالان در این بخش، نیازی به واردات این محصولات نیست، چراکه اکنون ۱۶۸ شرکت تولیدکننده سیم و کابل در ایران فعالیت می‌کنند و تولیداتشان در سطح جهانی و کاملا استاندارد است.

همچنین ۲۰ درصد از تولیدات سیم و کابل به بخش صادرات اختصاص دارد و با توجه به روند رو به رشد قیمت مواد خام، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید، بیم افزایش قیمت تمام شده وجود دارد که به اعتقاد تولیدکنندگان در این صورت نمی‌توانند در عرصه بازار جهانی رقابتی برابر داشته باشند، به طوری که هم‌اکنون ترکیه رقیب سختی برای ایران محسوب می‌شود. به طوری که به گفته مهدی اقدم، مدیرعامل پیام افشان پیرانشهر، عراقی‌ها استقبالی از سیم و کابل‌های ایرانی نمی کنند در حالی که کالای ترکیه‌ای در این کشور متقاضیان بیشتری دارد.

البته بر عکس این امر نیز مشهود است چرا که به گفته حسین محمدیان، مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک خراسان، خریداران افغان از کالاهای ایرانی به خوبی استقبال می‌کنند.

وی معتقد است تنها مشکل به وجود آمده برای صادرات کالاها به این کشور ممنوعیت صادراتی است که به تازگی از سوی سازمان حمایت ابلاغ شده است. از سوی دیگر گروهی از تولیدکنندگان نیز از نامشخص بودن نرخ ارز مبادله‌ای گلایه داشتند و اظهار کردند با ادامه این روند ممکن است حتی با تعطیلی کارخانه‌ها روبه‌رو شوند.

حسین حق بیان در پاسخ به این سوال تولیدکنندگان بیان کرد که در این زمینه نگران نباشند، چرا که از سوی وزارت صنایع به زودی مس در بورس کالا با نرخ مبادله‌ای عرضه خواهد شد که می‌تواند تا حدی روند افزایش قیمت‌ها را کنترل کند.

در این بین علیقلی فرداد، مدیرعامل صنایع کابل کرمان نیز با توجه به گرانی مواد اولیه و هزینه‌های سنگین تولید خواستار تقاضای هیات‌مدیره از بانک‌ها برای کاهش ۳۰ درصد مبلغ LC در زمان گشایش اعتبار شد.

در آخر نیز بعد از اتمام مشکلات تولیدکنندگان این صنف اعضای هیات مدیره به همراه رییس اعضا به تک تک سوالات پاسخ دادند و ضمن تشکر از تولیدکنندگان که از شهرهای مختلف کشور برای تشکیل این مجمع آمده بودند، آینده‌ای بهتر و تولیدات باکیفیت‌تر را برای این صنف خواستار شدند.