بالاخره بازار پتروشیمی پس از افت و خیزهای فراوان در سال 91 طعم تعطیلات نوروزی را چشید. البته در روزهای پایانی سال، بازارهای کالایی شاهد بی‌رونقی برخلاف سال‌های گذشته بودند و از این رو بازار پتروشیمی هم امسال زودتر از سال های گذشته با تعطیلات روبه‌رو شد. گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بالاخره بازار پتروشیمی پس از افت و خیزهای فراوان در سال 91 طعم تعطیلات نوروزی را چشید. البته در روزهای پایانی سال، بازارهای کالایی شاهد بی‌رونقی برخلاف سال‌های گذشته بودند و از این رو بازار پتروشیمی هم امسال زودتر از سال های گذشته با تعطیلات روبه‌رو شد.

این در حالی است که بیشتر فعالان بازار در سال‌های گذشته، پیش از نوروز اقدام به خرید و افزایش موجودی انبار خود برای مصرف در سال جدید می‌کردند، اما این روند امسال بر بازار حاکم نبود، به این ترتیب افت تقاضا متاثر از نبود چشم‌انداز مشخصی از بازارهای کالایی در سال جدید سبب شد تا بیشتر معامله‌گران رغبتی برای ورود به مبادلات پیش از نوروز نداشته باشند.

از سوی دیگر با وجود کاهش حجم خریدها در بورس کالا و بازار پتروشیمی، در روزهای اخیر کشف نرخ به دشواری انجام می‌شد، به طوری که به نظر نمی‌رسد نرخ‌های کشف شده در روزهای پایانی سال بتواند ملاک قیمت‌ها در سال جدید باشد.

در همین حال بیشتر معامله‌گران هم از پیش‌بینی بازار در سال جدید خودداری می‌کنند و معتقدند؛ هنوز در خصوص نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 تردید وجود دارد، از سوی دیگر بازار ارز و سکه هم با نوسانات بسیاری در پایان اسفندماه روبه‌رو است، علاوه بر این انتخابات ریاست‌جمهوری هم در سال جدید می‌تواند بر بازارهای کالایی تاثیرگذار باشد، پس نمی‌توان به درستی سال جدید و مبادلات را در ماه فروردین ارزیابی کرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر حجم مبادلات بورس کالا هم به تبعیت از بازار داخل با کاهش چشمگیری روبه‌رو بود، از این رو رکود در بازارهای کالایی در روزهای اخیر گسترش یافت، به طوری که حجم مبادلات در بازار پتروشیمی و فولاد به شدت کاهش یافت.

البته در سال 91 بازار پتروشیمی دستخوش تغییرات گسترده‌ای بود و رشد قیمت‌ها تا آنجا پیش رفت که بیشتر معامله‌گران معتقدند؛ رشد قیمت‌ها در ماه‌های گذشته و در بازار پتروشیمی به اندازه‌ای بوده که انتظارها برای تغییرات عمده را از بین برده است.

این در حالی است که ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی هم یکی دیگر از دلایلی بوده که معامله‌گران را با شرایط جدیدی روبه‌رو نکرده است، از این رو برخی از معامله‌گران انتظار ندارند که در ماه فروردین هم تغییر زیادی در بازار پتروشیمی رخ دهد.

با این حال آینده بازار پتروشیمی در سال جدید می‌تواند دستخوش بازار ارز و سکه، مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5، تعیین قیمت خوراک با ارز مبادله‌ای و بیش از همه بازگشایی صادرات قرار گیرد؛ چرا که به گمان بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی، بازگشایی صادرات می‌تواند سبب جهش قیمتی شود. با این حال باید دید که در سال جدید بازارهای کالایی با چه اخباری روبه‌رو خواهند بود و معامله‌گران چه واکنشی به بازار نشان خواهند داد.