راهکارهای خروج از بحران بازار آهن

زهرا مسافر

تداوم بحران اقتصادی که از سال گذشته بر بازارهای جهانی سایه افکنده است، موجبات نگرانی بسیاری از فعالان بازار را فراهم آورده است. بحران یاد شده در تمام بخش‌های اقتصادی کشور از جمله ساخت مسکن موجب شده تا بازار آهن و فولاد کشور ما نیز با رکود زیادی مواجه شود که تنها راهکار برون رفت از وضعیت کنونی به گفته کارشناسان خروج نرخ ارز از ثبات، اختصاص و پرداخت هرچه سریع‌تر بودجه‌های عمرانی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه ساخته شده تولید داخل است. در این زمینه با چند تن از فعالان بازار فولاد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را در پی می‌خوانید:

شوک مصرفی در بخش صنعت ساخت‌وساز وارد شود

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان درخصوص رکود حاکم بر بازار فولاد کشور گفت: متاسفانه رکود بر کل بازار‌های کشور حاکم است و تنها بازار فولاد شاهد چنین رکودی نیست.

محمود اسلامیان افزود: رکود نسبی در بازار مسکن که از حدود یکسال و نیم گذشته آغاز شده، عامل اصلی رکود حاکم بر بازار فولاد است؛ زیرا چند صد شاخه تولیدی به صنعت ساخت‌وساز وابستگی دارد.به گفته وی، هم اکنون در دنیا برای خروج بازارها از رکود حاکم از مکانیزم شوک مصرفی استفاده شده است و این راهکار باید در کشور ما نیز اجرایی شود.رییس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن اصفهان تصریح کرد: برای خروج بازار مسکن از رکود حاکم باید در زمینه پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازکشور شوک مصرفی ایجاد شود که با این ابزار بازار آهن نیز که از زیر مجموعه‌های وابسته و متصل به بخش مسکن است، رونق خواهد یافت.

خروج نرخ ارز از ثبات کنونی

وی با اشاره به خروج اقتصاد از وضعیت کنونی خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر نرخ ارز از وضعیت ثباتی که طی سال‌های اخیر بر آن حاکم است، باید خارج شود.

اسلامیان گفت: در صورت ایجاد شوک مصرفی در اقتصاد کشور، با استفاده از مکانیزم تعدیل نرخ ارز نه تنها درآمد دولت افزایش می‌یابد، بلکه دولت می‌تواند تسهیلات بیشتری به بودجه‌های عمرانی اختصاص دهد که در آن صورت با رونق صنعت ساخت‌وساز در کشور واردات محصولات فولادی نیز با کاهش رو‌به‌رو می‌شود. به گفته وی، با کاهش واردات محصولات فولادی گامی اساسی در راستای افزایش تولید داخل و فروش تولیدات آنها برداشته خواهد شد که این امر در رونق بازار فولاد کشور تاثیر بسزایی دارد.

ابزار تعرفه، مناسب‌ترین راهکار

یک کارشناس صنعت فولاد نیز در خصوص رکود حاکم بر بازار فولاد کشور گفت: بخشی از رکود کنونی طبیعی است، زیرا فصل ساخت‌وساز در کشور به پایان رسیده و در آستانه فصل سرما قرار داریم. وی با بیان اینکه تخصیص اعتبار به پروژه‌های عمرانی تاکنون صورت نگرفته افزود: از این رو اجرای این پروژه‌ها با تاخیر مواجه شده است. به گفته وی، به علت رکود بر بخش مسکن کشور در فصل تابستان بازار میلگرد با مشکل مواجه شده است.

این کارشناس صنعت فولاد، بحران جهانی را از عوامل دیگر رکود اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: از این رو با کاهش قیمت‌ها واردات محصولات فولادی به کشور زیاد شده است که این امر موجب شد تا به علت مازاد عرضه بر تقاضا فروش محصولات فولادی تولید داخل با مشکل مواجه شود.وی با اشاره به میزان واردات محصولات فولادی در ۶ ماه نخست سال‌جاری به کشور افزود: امسال میزان تولید فولاد خام در دنیا ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، این درحالی است که میزان تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته و ثابت بود.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به افزایش واردات محصولات فولادی به کشور گفت: شرایط بازار فولاد کشور نسبت به سال گذشته از تغییر زیادی برخوردار نبوده است، این درحالی است که تولیدکنندگان انتظار شرایط بهتری را هر سال نسبت به سال‌های گذشته دارند. وی با اشاره به رکود بخش مسکن از سال گذشته تصریح کرد: در این میان تنها سیمان در میان مصالح ساختمانی از وضعیت بهتری برخوردار بوده و آن هم به علت ماهیت خاص آن است که زیاد قابل حمل نیست و بیشتر برای رفع نیاز داخل مورد مصرف قرار می‌گیرد. کارشناس صنعت فولاد کشور خاطرنشان کرد: در مجموع بازار فولاد کشور هم‌اکنون بسیار دست به عصا راه می‌رود. وی برای خروج از رکود حاکم بر بازار فولاد اظهار داشت: باید بستری مناسب فراهم شود تا تولیدکننده داخلی راحت‌تر بتواند نسبت به فروش تولیدات خود اقدام کند که برای تحقق این امر باید ترمزی برای واردات محصولات فولادی قرار داده شود که افزایش تعرفه واردات مناسب‌ترین ابزار برای این جلوگیری از واردات بی رویه به کشور است. این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: با ابزار تعرفه می‌توان علاوه بر کاهش واردات محصولات فولادی به کشور بستر را برای فروش هر چه بیشتر تولیدات داخل فراهم کرد. وی خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی باید برای تعادل بازار فولاد مکانیزم ذخیره سازی در خصوص فولاد را همانند مرغ و تخم مرغ انجام دهد.

به گفته وی، دولت باید در زمانی که کشور با مازاد تولید فولاد مواجه است، تولیدات داخل را از تولید‌کنندگان بخرد تا در زمان بحران وارد بازار کند. این کارشناس صنعت فولاد کاهش هزینه‌های تولید را از جمله راهکارهای اساسی برای خروج بازار فولاد از رکود کنونی دانست و گفت: این امر از طریق ارائه وام یا تسهیلات با بهره‌های پایین میسر خواهد بود. وی همچنین افزود: دولت باید هم اکنون که تولید‌کنندگان داخل در بازپرداخت وام‌های خود با بحران مواجهند، برای آنها استمهال ۲ ساله در نظر بگیرد تا بتوانند مواد اولیه خود را با قیمت رقابتی تامین کنند. وی اصلاح ساختار اداری از جمله در بخش گمرک، ترخیص و سفارش کالا را از جمله راهکارهای اساسی برای خروج بازار فولاد از رکود کنونی دانست و تصریح کرد: با اتخاذ سیاست‌های تشویقی می‌توان به صادرات محصولات فولادی تولید داخل کمک بسزایی کرد، زیرا هم اکنون صادرات این کالاها بسیار اندک است.

ضرورت ممنوع شدن ورود کالاهای مشابه تولید داخل

رییس اتحادیه آهن فروشان نیز در خصوص رکود حاکم بر بازار فولاد کشور گفت: رکود کنونی بیشتر ناشی از واردات بیش از مصرف و نیاز کشور است. محمد آزاد افزود: در سال‌های گذشته کشور با کمبود آهن و فولاد روبه‌رو بود، به گونه‌ای که عرضه نسبت به تقاضا کمتر بوده است که این امر موجب رشد قیمت‌ها در بازار بود؛ اما هم‌اکنون این امر بر عکس شده و به واسطه افزایش بی‌رویه واردات با مازاد عرضه در کشور رو‌به‌رو هستیم که به رکود بازار فولاد منجر شده است. وی با بیان اینکه به علت رشد تولید داخل نیازی به واردات محصولات فولادی در کشور نیست، تصریح کرد: دولت بجز مواد اولیه باید جلوی واردات کالاهای ساخته شده به کشور را بگیرد تا بتوان این حجم واردات را کنترل کرد. رییس اتحادیه آهن فروشان با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست امسال حدود ۶ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: چنانچه این میزان واردات به مواد اولیه اختصاص می‌یافت، هم‌اکنون شاهد رکود در بازار فولاد نبودیم. به گفته وی، با کنترل واردات کالاهای ساخته شده فولادی به کشور علاوه‌بر ایجاد اشتغال، تولید و بازار داخل با رشد مواجه می‌شود. آزاد گفت: دولت باید از ورود مقاطع فولادی مشابه تولید داخل به کشور جلوگیری کند.