گروه بورس کالا - عملیات اجرایی ۷ طرح بزرگ از مجموعه پروژه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که از متوسط پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردارند، ‌رو به پایان است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این تعداد طرح مربوط به حوزه فولاد و سنگ‌آهن هستند و به عنوان بخشی از ۱۲ طرحی به شمار می‌آیند که قرار است به ترتیب وارد مدار تولید شوند.

پروژه‌های یاد شده شامل ‌ورق خودرو چهار محال و بختیاری، ‌فولاد هرمزگان، ‌کنسانتره سنگ‌آهن سنگان، ‌احیای مستقیم شماره۲ فولاد خراسان، احیای مستقیم غدیر ایرانیان، ‌فولاد ارفع و آگلومراسیون ذوب آهن اصفهان است.

مجموع سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی این ۷ طرح بزرگ به ترتیب به ۱۴ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال و ۱۰۸۰میلیون دلار می‌رسد.

از سوی دیگر، میزان اشتغالزایی (به صورت مستقیم و غیرمستقیم) ۷ طرح فوق از ۲۷ هزار نفر عبور می‌کند، به طوری که بیشترین سهم ایجاد اشتغال مربوط به پروژه فولاد هرمزگان است. این طرح شامل ۲ واحد احیای مستقیم و یک واحد فولاد سازی است که واحد‌های احیای مستقیم پیش‌تر راه‌اندازی شده است و به زودی بخش فولاد‌سازی آن وارد مدار تولید می‌شود.

در همین حال، عظیم‌ترین طرح این بخش کنسانتره سنگ‌آهن سنگان است که از ظرفیت تولید ۶/۲ میلیون تن در سال برخوردار است.

علاوه بر این پروژه ورق خودرو چهار محال نیز با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید ورق خودرو خاورمیانه را در اختیار دارد. کارخانه ورق خودرو چهار محال و بختیاری با آغاز به کار، بخش بزرگی از نیاز کشور به ورق‌های بدنه خودرو را تامین می‌کند.