بازار محصولات فولادی در هفته گذشته به‌رغم نوسانات هیجانی در بازار نفت و طلا بسیار آرام و بدون نوسان بود. این ثبات قیمت که در پی کمبود تقاضا به دنبال ناآرامی‌ها و تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به وجود آمد، با تشدید آن شدت یافته و از مواد اولیه تا محصول نهایی را شامل شده است به طوری که در اغلب بازار‌ها آهن قراضه ثابت و محصولاتی چون بیلت و میلگرد کاهش قیمت را تجربه کردند.

در هفته گذشته قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر روتردام، از روند تقریبا ثابتی برخوردار بوده و در مقایسه با قیمت هفته قبل تغییر چندانی نداشته است.
به گزارش سایت کارگزاری سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن قیمت معاملاتی آهن قراضه (HMS1&2 (80:20 در هفته مورد بررسی، همانند هفته گذشته، معادل 424-419 دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است. همچنین آخرین قیمت‌آهن قراضه (HMS1&2(70:30 وShredded در هفته مزبور به ترتیب بالغ بر 414-409 دلار/تن و 429-424 دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است.
با وجود ثبات نسبی قیمت آهن قراضه در اغلب بازارهای جهانی، روند عمومی‌قیمت انواع مختلف آهن قراضه در بیشتر مناطق دنیا رو به ضعف و کاهش گزارش شده است. طی چندین هفته متوالی است که تحت تاثیر تقاضای ضعیف حاکم بر بازار محصولات فولادی، خرید آهن قراضه نیز توسط فولادسازان و تجار کاهش یافته است و اغلب خریداران علاقه چندانی به خرید در سطح قیمت‌های فعلی از خود نشان نمی‌دهند. واقعیت امر این است که در شرایط کنونی فروش فولاد در بازارهای جهانی به یک مشکل اساسی تبدیل شده است و در نتیجه بازار آهن قراضه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. با این وجود عرضه‌کنندگان آهن قراضه همچنان امیدوار هستند که با فروکش کردن بحران‌های سیاسی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، عادی شدن شرایط در ژاپن و تقویت تقاضای فولاد با شروع فصل گرما و افزایش ساخت و ساز، تقاضا و قیمت آهن قراضه نیز در بازارهای جهانی تقویت شود. به عقیده تعدادی از تحلیلگران بازار، روند آتی تغییرات قیمت آهن قراضه و احتمال افزایش آن تا حدود زیادی به نحوه رفتار چین در بازار بستگی دارد.
انتظار می‌رود چنانچه چینی‌ها با حجم بالای خرید وارد بازار شوند، قیمت آهن قراضه نیز به دلیل جوابگو نبودن به حجم بالای تقاضای چینی‌ها بالا برود. در غیر این صورت به دلیل شرایط ضعیف حاکم بر بازار جهانی فولاد، موجودی بالای آهن قراضه در انبارهای عرضه‌کنندگان و تسهیل جمع‌آوری آن در فصل گرما احتمال تقویت قیمت حتی با بهبود نسبی تقاضای آهن قراضه در بازار بعید ارزیابی می‌شود. در حال حاضر نظر اغلب فعالان بازار بر این است که قیمت آهن قراضه در کوتاه مدت رو به کاهش خواهد بود.
بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد، در هفته مورد بررسی هم قیمت معاملاتی آهن قراضه وارداتی این کشور از روند نزولی برخوردار بوده و با وجود نوساناتی، سطح متوسط قیمت‌ها در هفته مورد بررسی پائین‌تر از هفته قبل بوده است. طبق اخبار منتشر شده، تعداد زیادی از فولادسازان ترکیه هنوز به بازار خرید برنگشته اند و در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. به موجب آخرین اطلاعات منتشره، قیمت وارداتی آهن قراضه (اHMS۱&۲(۸۰:۲۰ توسط ترکیه در هفته مورد بررسی معادل ۴۴۷-۴۴۳ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است. در صورتی که قیمت هفته قبل بالغ بر ۴۴۹-۴۴۵ دلار/تن، سی اف آر بوده است. قیمت معاملاتی آهن قراضه Shredded نیز معادل ۴۵۲-۴۴۸ دلار/تن، سی اف آر ترکیه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۲ دلار/تن کاهش داشته است.
به دلیل استمرار فروش سرد و ضعیف محصولات فولادی نهایی، اغلب فولادسازان ترکیه و تجار آهن قراضه خریدهای خود را به تعویق می‌اندازند، اما به دلیل افت قابل توجه موجودی آهن قراضه در انبارها همچنان این انتظار وجود دارد که آنها خرید خود را از سر بگیرند. ولی بعضی از فعالان بازار تاکید می‌کنند که حتی با برگشت خریداران ترکیه به بازار، حجم خرید آنها چندان بالا نخواهد رفت و لذا در صورت تداوم شرایط فعلی در بازار فولاد و آهن قراضه، شروع به خرید ترکیه منجر به تقویت قیمت آهن قراضه نخواهد شد.
کاهش قیمت بیلت
قیمت بیلت در اغلب بازارهای جهانی از روند نزولی برخوردار بوده است. همانطور که انتظار می‌رفت، استمرار تقاضای ضعیف برای شمش فولادی و محصولات نهایی فولادی به همراه تضعیف قیمت آهن قراضه، موجب شد که تعداد زیادی از تولیدکنندگان بیلت در کشورهای مختلف قیمت‌های صادراتی خود را کاهش دهند تا خریداران را تشویق کنند که به بازار خرید بازگردند.
تازه‌ترین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در بازار داخلی و صادراتی این کشور، دارای روند نزولی بوده است. قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط ۶۲۰-۶۱۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۲۰-۱۰ دلار/تن افت نشان می‌دهد. تقاضای خرید بیلت در بازار داخلی ترکیه ضعیف و پایین است. همچنین، آخرین قیمت معاملاتی بیلت صادراتی ترکیه معادل ۶۲۰-۶۱۰ دلار/ تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته دارای کاهشی معادل ۲۰-۱۰ دلار/تن برخوردار بوده است. با توجه به کاهش شدید تقاضای خرید بیلت ترکیه از سوی خریداران سنتی (کشورهای شمال آفریقا و اغلب کشورهای خاورمیانه) این کشور‌، تولیدکنندگان بیلت ترکیه به منظور تشویق خریداران برای از سرگیری خرید، قیمت‌های صادراتی خود را در هفته مورد بررسی باز هم کاهش دادند. قیمت بیلت وارداتی ترکیه نیز معادل ۶۳۰-۶۲۵ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل 605-600 دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل معادل 15-10 دلار/تن کاهش داشته است. حجم صادرات بیلت این کشورها طی هفته‌های اخیر کاهش قابل توجهی یافته است، لذا تولیدکنندگان بیلت این کشورها با توجه به ضعف تقاضا و نیز کاهش قیمت آهن قراضه، برای تشویق خریداران به خرید، قیمت بیلت صادراتی خود را در هفته مورد بررسی کاهش دادند.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس ۶۵۰-۶۴۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل بالغ بر ۲۰-۱۰ دلار/تن کاهش داشته است. به دنبال این کاهش قیمت، فعالیت وارداتی بیلت توسط برخی از تجار و کارخانه‌های نوردی در تعدادی از کشورهای منطقه از قبیل عربستان افزایش یافته است، ولی در مجموع و تحت‌تاثیر ضعف تقاضا برای محصولات فولادی طویل در منطقه، تقاضای بیلت همچنان در ضعف به سر می‌برد. یکی از تجار بیلت اظهار کرد، در شرایطی که قیمت پیشنهادی برای فروش میلگرد معادل ۶۶۵-۶۶۰ دلار/تن است، خرید بیلت با قیمت ۶۵۰-۶۴۰ دلار/تن دارای صرفه اقتصادی نیست.
در بازار ایران، قیمت پیشنهادی بیلت از سوی تولیدکنندگان کشورهای CIS معادل 640-630 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام شده که نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. قیمت پیشنهادی تجار برای فروش بیلت وارداتی بر مبنای تحویل در انبار در بنادر شمالی معادل 670-635 دلار/تن گزارش شده است، در حالی که قیمت هفته قبل 650-630 دلار/تن بوده است. قیمت بیلت وارداتی اوکراین نیز از 615-610 دلار/تن تحویل در انبار بنادر جنوبی در هفته قبل به 640-615 دلار/تن در هفته مورد بررسی افزایش یافته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در مناطق مختلف چین دارای افزایش بوده است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰اmnsi، ۴۵۲۳ یوآن/تن (۶۹۳ دلار/تن) اعلام شده که نسبت به هفته گذشته بیش از ۳۵ یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵ نیز، معادل ۴۴۲۰ یوآن/تن (۶۷۷ دلار/تن) بوده که در مقایسه با قیمت هفته گذشته حدود ۴۰ یوآن/تن رشد داشته است.
قیمت بیلت صادراتی چین معادل 855-850 دلار/تن، فوب اعلام شده که در مقایسه با هفته قبل حدود 15-10 دلار/تن افزایش داشته است که عمدتا ناشی از افزایش قیمت در بازار داخلی این کشور بوده است.