گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی با شروع هفته جدید و متاثر از حادثه آتش‌سوزی در پتروشیمی بندرامام با توقف مبادلات همراه شد.

به گفته فعالان اقتصادی، در این روز آتش‌سوزی در پتروشیمی بندرامام سبب شد تا فروشندگان از اعلام نرخ‌های پیشنهادی خود اجتناب کرده و در نتیجه بازار پتروشیمی به کما رود. از این رو، روز گذشته در بازار پتروشیمی فروشنده‌ای برای کالاها وجود نداشت. این در حالی است که در ابتدای مبادلات، نرخ اکثر محصولات پتروشیمی متاثر از رشد قیمت دلار و رسیدن به مرز ۲۰۲۰ تومان، با رشد روبه‌رو شده و پیشنهادهای اعلامی از سوی تاجران نسبت به آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته افزایش داشت، به طوری که نرخ اکثر این محصولات ۱۰۰ تومان نسبت به هفته گذشته رشد داشت. اما خبر آتش‌سوزی در پتروشیمی بندرامام، توانست بازار را بیش از پیش دچار اضطراب و نگرانی کند و به این ترتیب اگر چه نرخ اکثر محصولات باز هم با رشد همراه شد، اما ادعای معامله‌گران مبنی بر غیرواقعی بودن نرخ‌ها در این روز سبب شد تا مبادلات به شدت ضعیف شده و متوقف گردد.

به عقیده آگاهان بازار، آتش‌سوزی در پتروشیمی بندر امام روز گذشته سبب شد تا نرخ محصولات بادی به طور میانگین ۲۰۰ تومان در هر کیلو افزایش را تجربه کند. این در حالی است که اکثر محصولات به گفته معامله‌گران در این روز و نسبت به آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته؛ یعنی روز چهارشنبه، ۲۰۰ تومان در هر کیلو رشد داشته‌اند. محصولات بادی به طور میانگین ۱۵۰ تومان در هر کیلو و ۰۲۰، ۰۰۷۵ نیز ۲۰۰ تومان در هر کیلو رشد را تجربه کردند. از این رو و با توجه به اینکه ۲۰۹ و ۲۴۲۰ را نیز می‌توان جایگزین ۰۲۰ کرد، در این روز این کالاها هم با رشد قیمت و همچنین عدم فروش توسط تاجران مواجه شدند. آگاهان بازار می‌گویند: خط تولید ۰۲۰، ۰۰۷۵ و بادی‌ها در پتروشیمی بندرامام بر اثر آتش‌سوزی متوقف شده و در نتیجه بارگیری کالاهای این مجتمع نیز در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

علاوه بر آن، احتمال لغو عرضه‌های پتروشیمی بندرامام در هفته جاری و در بورس کالا نیز سبب شده تا بازار با التهاب بیشتری مواجه شود.

به عقیده آگاهان بازار اگر عرضه‌های پتروشیمی بندرامام در هفته جاری لغو شود، احتمال رشد قیمت‌ها باز هم وجود خواهد داشت. در همین حال التهاب در بازار دلار نیز توانسته بازار پتروشیمی را تحت تاثیر قرار داده و اطمینان به رشد قیمت‌ها را بیشتر کند. از این رو بیشتر معامله‌گران در بازار پتروشیمی حاضر به فروش کالاهای خود نیستند و در انتظار افزایش دوباره قیمت‌ها هستند. با این حال بیشتر فعالان بازار معتقدند؛ نرخ‌های موجود در بازار پتروشیمی غیرواقعی است و هیجانات و جو روانی توانسته اکثر کالاها را با رشد قیمت‌ها همراه کند. این در حالی است که به گفته معامله‌گران اکثر محصولات پتروشیمی روز گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند و تنها محصولات پلی‌پروپیلن نسبت به هفته گذشته ثابت مانده و تغییری نکردند.

گفته می‌شود اعلام عرضه‌های گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن در روز یکشنبه سبب شد تا بازار این کالاها با تغییر محسوسی روبه‌رو نشود.