عرضه، پاسخگوی تقاضای شمش نشد

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی در حالی میزبان چند عرضه فولادی قرار گرفت که بار دیگر همان سناریوی هفته پیش پیرامون عرضه شمش فولاد خوزستان تکرار شد. چهارشنبه در جریان آخرین روز از معاملات هفته جاری رینگ فولاد، معادل ۳۰ هزار تن شمش بلوم با نرخ پایه ۱۵۶۰ تومان با امکان افزایش عرضه ۳۰ هزار تن دیگر در صورت تقاضای مازاد، به روی تابلوی معاملات رفت. فولاد خوزستان به‌رغم آنکه با ۵۸ هزار تن تقاضا مواجه شده بود، اما تنها همان عرضه اولیه را به دست خریداران داد، به گونه‌ای که در عمل ۲۸ هزار تن تقاضای مازاد شمش بی‌پاسخ ماند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که میزان ۳۰ هزار تن خریدی هم که در این روز صورت گرفته از سوی یک شرکت خصوصی- که محصولات خود را در بورس کالا هم عرضه می‌کند- برای فروش در بازار با نرخی پایین‌تر از قیمت خرید و نه برای استفاده در خطوط تولیدی خود بوده است و این موضوع در حالی است که دیگر تولیدکننده‌هایی که برای جلوگیری از توقف تولید واحدهای نوردی خود نیازمند این محصول هستند از دریافت شمش بی‌نصیب مانده‌اند.

گفته می‌شود این شرکت نرخی را که از سوی فولاد خوزستان به آن ابلاغ شده بود یعنی ۱۶۳۹ تومان پذیرفته بود، اما دیگر واحدهای تولیدی در شرایطی که قیمت‌ها در بازار به دلیل ریزشی بودن نرخ ارز در مسیر کاهشی است از قبول قیمت در حدود ۱۶۳۰ تا ۱۶۴۰ تومان امتناع کردند. در تماس‌هایی که روز گذشته برخی از کارگزاران فعال در معاملات بورس کالا با خبرنگار دنیای اقتصاد گرفتند پیگیری این موضوع را از مسیر بورس کالا و شرکت عرضه‌کننده شمش خواستار شدند.

در همین رابطه یکی از مسوولان بورس کالا با قبول مسائل مطرح شده از سوی کارگزاران و نارضایتی ایجاد شده برای واحدهای نوردی در خلال هفته‌های اخیر پاسخ داد: بر اساس قوانینی که در این نهاد مالی وجود دارد، بورس کالا صرفا می‌تواند تعهد عرضه شرکت‌های عرضه‌کننده را بررسی کند و ببیند که معاملات به صورت قانونمند در حال پیگیری است یا خیر، که باید گفت بر اساس آنچه که تعهد عرضه و تابلوی معاملات نشان می‌دهد مبادلات صورت گرفته در این روز و در مورد عرضه شمش بلوم به صورت کاملا شفاف و قانونی بوده است.

این مقام آگاه تصریح کرد: البته جلساتی برای بررسی همین موضوع از سوی بورس کالا برگزار می‌شود تا دیگر نه تنها شاهد اعلام نرخ دستوری از سوی برخی عرضه‌کننده‌ها نباشیم، بلکه رونق و تحرک را به معاملات رینگ فولاد همچون سابق بازگردانیم. وی در ارتباط با تولیدکننده‌ای هم که روز گذشته شمش را نه برای استفاده، بلکه برای فروش در بازار خریداری کرده بود، گفت: بر اساس قوانین موجود می‌توان با این شرکت برخورد کرد، به این گونه که آمار تولید کارخانه مربوطه را بررسی کرد و اگر صحت این خبر تایید شد، اقدامات بازدارنده لازم را برای جلوگیری از موارد مشابه انجام داد.

پاسخ فولاد خوزستان چه بود؟

مدیر فروش فولاد خوزستان نیز در پاسخ به ابهامات ایجاد شده برای عرضه‌های شمش بلوم این شرکت گفت: به طور متوسط این کارخانه هر ماه ۱۸۰ هزار تن شمش و نزدیک به ۱۲۰ هزار تن اسلب تولید می‌کند که بر اساس قوانین بورس کالا موظف است ۴۰ درصد از شمش تولیدی خود را در قالب عرضه‌های رقابتی در رینگ فولاد عرضه کند و ۶۰ درصد مابقی را براساس سهمیه‌بندی‌های موجود به چند کارخانه از قبیل ذوب آهن اصفهان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، فولاد اکسین و چند کارخانه دیگر داده و معاملات مربوط به آن را در سیستم معاملات مچینگ ثبت کند. وی ادامه داد: فولاد خوزستان همواره باید تعادل لازم میان عرضه‌های بورسی و خارج از بورس خود را برقرار کند به همین دلیل در برخی از ماه‌ها که تقاضای خرید در رینگ فولاد بالا است به رغم آنکه تعهد عرضه هم صورت گرفته این شرکت قادر به پاسخگویی نیاز خریداران نیست؛ چرا که در این شرایط ناچار است از سهمیه ۶۰ درصد برخی از کارخانه‌ها کم کند که امکان‌پذیر نیست. تجلی‌زاده، مدیر فروش فولاد خوزستان، مساله پیش آمده را در برخی از ماه‌ها به دلیل میزان تناژ تولیدی این شرکت و افزایش تقاضا طبیعی عنوان کرد و گفت: در ماه‌های بعدی تعادل لازم میان عرضه و تقاضا در بورس کالا برقرار خواهد شد.

بازار آهن تحت تاثیر اخبار سیاسی

روز گذشته بورس کالا علاوه بر شمش فولاد شاهد عرضه چند محصول دیگر نیز بود که تا پایان زمان رسمی معاملات سبد میلگردهای عرضه شده از سوی کارخانه فولاد خراسان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران به فروش رسیدند، اما باقی محصولات از جمله نقدی سبد میلگردهای پرشین فولاد آریا و نورد ایوان غرب و همینطور نبشی سایز ۱۲ تولید نورد آریان فولاد و فولاد اصفهان بی‌خریدار ماندند. در این میان بازار آزاد نیز به‌رغم آنکه با نبود متقاضی و خریدار روبه‌رو بود، اما به دنبال اخبار متفاوت و بعضا مثبت سیاسی افت قیمت‌ها را مجددا تجربه کرد.