گرایش بازار فلزات پایه به کاهش قیمت‌ها

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: با قرار گرفتن در آخرین روزهای شهریور و در حالی که انتظار می‌رفت بازار فلزات پایه مثل همیشه شاهد ثبات قیمت‌ها باشد، ولی رسیدن اخباری مبنی بر توافق احتمالی طرفین مذاکره‌کننده در موضوعات هسته‌ای باعث شد دیروز قیمت‌ها در بازار با ریزش مواجه شود. به گفته کارشناسان بازار، توافق ایران یا حتی گفت‌وگوی رییس‌جمهور کشورمان در حاشیه نشست سازمان ملل این پتانسیل را دارد که با تاثیر بر قیمت دلار بازار فلزات پایه را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. البته نا‌گفته نماند که همچنان در این روزها سکان بازار فلزات پایه در دست نوسان‌های نرخ ارز است و قیمت جهانی مس نیز نسبت به ۳ ماه گذشته در حدود ۲۰۰ دلار کاهش یافته است. در نتیجه بازار فلزات پایه همچنان با کاهش قیمت و رکود در معاملات به کار خود ادامه می‌دهد.

یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه در مورد رابطه نوسان دلار و تاثیرپذیری سریع قیمت‌ محصولات فلزی از این واحد پولی به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: بی‌رونقی فعلی بازار تنها به دلیل افت نرخ ارز است و هرچه ریزش ارز ادامه داشته باشد، روند کاهشی قیمت در این بازار نیز ادامه خواهد داشت، حتی اگر نرخ فلزات جهانی افزایشی باشد، اما تنها زمانی قیمت‌های جهانی در بازار داخلی تاثیر بیشتری خواهد گذاشت که ارز ثابت بماند.

وی افزود: متاسفانه در این روزها به دلیل شرایط روانی و ذهنیت مردم نسبت به تغییر قیمت‌ها، همواره نوسان قیمت‌ها متاثر از نوسان نرخ ارز با پذیرش بیشتری از سوی مصرف‌کنندگان مواجه می‌شود و مورد عمل قرار می‌گیرد، علاوه بر این انتظارات روانی، رفتار معامله‌گران و فعالان اقتصادی نیز به این ریزش قیمت‌ها دامن می‌زند. این منبع آگاه معتقد است: طی این مدت در بخش داخلی اخباری که از اقدامات و سیاست‌های دولت جدید منتشر می‌شود، بر بازارهای کالایی تاثیر زیادی داشته است، البته بارها مشاهده شده که در برخی زمان‌ها قیمت ارز در بازار روند نزولی داشته و پس از مدتی مجددا به قیمت‌های سابق بازگشته است و در چند روز اخیر هم کاهش قیمت‌ها تحت تاثیر مسائل بیرونی از جمله تحولات سیاسی منطقه قرار گرفته است.

البته زمانی هم که این واحد پولی با رشد نرخ روبه‌رو می‌شود نیز باز هم هیچ کمکی به بهبود رکود بازار نمی‌کند؛ اما به گفته فعالان بازار با توجه به گزارش‌های امیدوارکننده اقتصادی بعید به نظر می‌رسد که نرخ ارز در روزهای آتی نوسان‌های مثبتی را تجربه کند.

به این ترتیب این عوامل باعث می‌شود تا بدون اینکه آثار کاهش نرخ ارز با عرضه کالاهای وارداتی به بازار همراه شده باشد، قیمت‌های موجود خود را با قیمت‌های آینده تطبیق داده و بازار به سرعت کاهش قیمت‌ها را اعمال کند و معامله‌گران سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر فلزات انبار شده از خرید‌های قبلی خود را به فروش برسانند؛ حتی اگر به ضررشان تمام شود. اما این در شرایطی است که بازار در این زمان با کاهش تقاضا و رکود مواجه می‌شود؛ چرا که خریداران نسبت به کاهش واقعی قیمت‌ها و تداوم سیر نزولی آن اطمینان ندارند و منتظر واکنش‌های بعدی قیمت می‌مانند و از سوی دیگر فشار دیگر عوامل کاهنده بازار، شیب کاهش قیمت‌ها را تندتر می‌‌کند.

از سوی دیگر نیز با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی ممکن است که نوسان قیمت‌های جهانی فلزات غیر آهنی ادامه داشته باشد؛ اما بلندمدت نیست؛ چرا که آمارها نشان می‌دهد که موجودی انبارهای جهانی در حال کاهش است؛ با توجه به اینکه تولیدات نیز به شدت کاهش یافته است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اقتصاد جهانی تا حد زیادی دوران رکود و بحران را پشت سر گذاشته و روندی رو به رشد؛ اما همراه با نوسانات مقطعی را پیش رو دارد؛ بنابراین ممکن است قیمت فلزات به تبع آن، نوسانات مقطعی را تجربه کند.

گرایش بازار فلزات پایه به کاهش قیمت‌ها