جهان‌سهم- از روز شنبه رهبران چین برای تعیین سیاست‌های کلان اقتصادی این کشور تا سال ۲۰۲۰ گرده هم آمده‌اند و خبرهای مثبت روزهای اخیر از وضعیت بخش خدمات، تولید صنعتی، تورم و بازده صنعتی این کشور به شرکت‌کنندگان در این نشست کمک خواهد کرد، سیاست‌های دقیق‌تری اتخاذ کنند. قیمت مس هفته پیش به رغم رشد قابل‌ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر، کاهش نیافت، زیرا خبرهایی که از وضعیت اقتصادی چین، آمریکا و منطقه یورو یعنی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مس جهان منتشر شده پیش‌بینی‌هایی درباره افزایش تقاضا برای فلز سرخ مطرح کرده است. همچنین میزان ذخیره مس در بورس لندن همچنان در حال کاهش است. در ادامه به محتوای خبرهای یاد شده و نیز پیش‌بینی این هفته خبرگزاری بلومبرگ در‌باره تغییرات قیمت فلز سرخ در هفته جاری اشاره می‌کنیم. دفتر ملی آمار چین در گزارش جدید خود که روز گذشته منتشر شد آورده است، در ماه اکتبر بازده صنعتی این کشور به شکلی غیرمنتظره رشد کرده و نرخ تورم پایین‌تر از نرخ هدف تعیین شده از سوی دولت بوده است. در ماه اکتبر نسبت به اکتبر سال پیش بازده صنعتی ۳/۱۰ درصد رشد کرده است در حالی که در ماه سپتامبر میزان رشد ۲/۱۰ درصد بوده و در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ، کارشناسان رشد ۱۰ درصدی را برای این شاخص پیش‌بینی کرده بودند. نهم ماه نوامبر نیز گزارش‌ها نشان داد صادرات بیش از آنچه تصور می‌شد رشد کرده است. اکنون این باور به‌وجود آمده است که روند رونق اقتصاد چین مستحکم‌تر از گذشته است.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۲/۸ درصد رشد کرده است. این درحالی‌است‌که اقتصاددان‌ها رقم ۲ درصد را برای رشد اقتصادی سه ماهه سوم پیش‌بینی کرده بودند. همچنین وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد در ماه اکتبر کارفرماها در بخش غیرکشاورزی ۲۰۸ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. این رقم نسبت به پیش‌بینی کارشناسان بسیار بالاتر است.

اما بانک مرکزی اروپا نیز در نشست اخیر خود ضمن کاستن از نرخ مرجع بهره اعلام کرد، هر اقدامی برای کمک به رشد اقتصادی منطقه یورو انجام خواهد داد. البته گزارش وزارت کار آمریکا به رشد ارزش دلار منجر شده زیرا احتمال محدود شدن زودهنگام سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا را بالا برده اما رشد ارزش دلار نتوانست قیمت مس را کاهش دهد. خبرهایی که روزهای اخیر از وضعیت اقتصادی چین، آمریکا و منطقه یورو منتشر شده همگی مثبت بوده‌اند.

در نظرسنجی این هفته خبرگزاری بلومبرگ از ۳۲ تحلیلگر بازار فلزات اساسی، ۱۸ نفر پیش‌بینی کردند قیمت فلز سرخ در هفته پیش رو افزایش خواهد یافت، ۷ نفر نظری مخالف گروه اول داشتند و ۷ نفر نیز معتقد بودند، قیمت مس این هفته تغییر محسوسی نخواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است.

پیش‌بینی تغییرات قیمت مس در هفته جاری