هفته‌ای متاثر از نرخ خوراک گاز
گروه بورس کالا - سحر نمایشی: طی هفته گذشته بازار پتروشیمی در حالی با رشد قیمت‌ها که ناشی از شایعاتی در مورد خوراک گاز بود، دست و پنجه نرم کرد که معاملات این محصولات در بورس کالا با ثبت سقف قیمت برای اکثر کالاها به پایان رسید.
به این ترتیب مبادلات محصولات پتروشیمی طی هفته اخیر در شرایطی انجام شد که حجم تقاضاها نسبت به دو هفته گذشته افزایش یافته بود. در این بین درحالی‌که نرخ برخی محصولات در بازارهای جهانی با روند صعودی مواجه شده بود، به دلیل نامشخص بودن وضعیت نرخ خوراک گاز، قیمت‌ها در بورس کالا و بازار آزاد افزایش زیادی را تجربه نکرد.
به گفته مدیر بخش پتروشیمی کارگزاری توسعه سرمایه دنیا طی هفته گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد محصولات پتروشیمی با تعیین سقف و تسهیم به نسبت معامله شد؛ آن هم با وجود اینکه به دلیل کمبود گاز برخی مجمتع‌های پتروشیمی از عرضه محصولات خود خودداری کردند.
شهاب کاکاوند اظهار کرد: بیشتر تولیدکنندگان به دلیل مشخص نبودن نرخ خوراک گاز محصولات خود را با کمترین حجم ممکن عرضه می‌کنند، در شرایطی که تقاضا در بورس و بازار بیشتر از هفته‌های گذشته بوده است. به طورمثال برخی از محصولات همچون پلی پروپیلن‌های نوید زرشیمی و مارون با میزان عرضه ۲ هزار تن، با تقاضای ۱۲ هزار تنی مواجه شده‌اند.
وی افزود: از طرفی نیز پیش‌بینی رشد پارامترهای تاثیر گذار این نوید را به معامله‌گران می‌داد که با افزیش نرخ خوراک و روند صعودی بازارهای جهانی این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها به زودی با رشد مواجه شوند، به همین دلیل معامله‌گران ترجیح دادند طی این مدت خریدهایشان را انجام دهند. به همین دلیل تقاضا افزایش یافت و رقابت در این رینگ معاملاتی قیمت برخی از محصولات همچون پی‌وی‌سی‌ها را افزایش داد.
این درحالی است که تولید کنندگان همچنان به دنبال افزایش قیمت‌های پایه هستند و هر‌چه بیشتر تلاش می‌کنند با در بسته مواجه می‌شوند؛ چرا که سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در حال حاضر با رشد قیمت‌ها مخالفت می‌کند.
البته بر‌اساس اخبار منتشر شده این احتمال وجود دارد که پس از افزایش قیمت خورا ک گاز، بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی واکنش نشان دهند و تقاضای آزاد‌سازی قیمت‌ها و لغو سقف قیمت‌ها را در بورس داشته باشند. اگرچه نظر دولت هم عدم افزایش قیمت‌ها تا پایان سال است، اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که کمیسیون انرژی و صنایع مجلس برای افزایش خوراک گاز به توافق رسیده‌اند، این در حالی است که رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی نیز با اعلام اینکه حجم صادرات سالانه این اتحادیه معادل ۲۶ میلیارد دلار است، گفت: قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی تا پایان امسال تعیین می‌شود.
به گزارش «ایسنا»، حسن خسروجردی با انتقاد از تنش‌های ایجاد شده پیرامون تعیین قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی گفت: وزارت نفت قول داده است که تا پایان امسال نرخ خوراک این واحد‌ها را مشخص کند. رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه زمانی که واحد‌های پتروشیمی در اختیار دولت بود، نرخ خوراک پایین تعیین می‌شد، گفت: اکنون که واحد‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است، اگر قرار است سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش پیدا کند، نمی‌توان قیمت خوراک را بالا برد. خسروجردی تاکید کرد: قیمت خوراک پتروشیمی که قرار است با تخفیف تعیین شود، باید شامل حال بخش‌های میان‌دستی هم بشود.
به هر ترتیب روز چهارشنبه در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، مجتمع‌های پتروشیمی ارومیه، اروند، آبادان، برزویه، بندرامام، بوعلی سینا، بیستون، پارس، تندگویان، خراسان، رازی، شازند، کارون، کرمانشاه، مارون و شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و فرساشیمی انواع مواد شیمیایی را روی تابلوی عرضه ‌بردند.
از جمله محصولات شیمیایی عرضه شده در این روز می‌توان به ارتوزایلن، استایرن منومر، اسید ترفتالیک، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک، اسید نیتریک، الکیل بنزن خطی، اوره صنعتی، ایزوبوتانول، آب ژاول، آروماتیک سنگین، بنزن، پارازایلین،
تری اتانول آمین، دی اتانول آمین، دی اتیل هگزانول، DEG، سود کاستیک، کریستال ملامین، منومر وینیل استات، گوگرد ، MEG و منو اتانول آمین اشاره کرد که در این میان الکیل بنزن خطی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیائی ایران، ارتوزایلن شرکت پتروشیمی برزویه و دی اتیل هگزانول شرکت پتروشیمی شازند بیشترین تقاضا را در این روز تجربه کردند.
البته این در حالی است که کمترین حجم تقاضا را نیز محصول منو اتانول آمین شرکت پتروشیمی شازند به خود اختصاص داد که با ۳ هزار تن عرضه در این تالار معاملاتی تنها با ۴۰ تن تقاضا مواجه شد.

هفته‌ای متاثر از نرخ خوراک گاز