گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: نخستین جلسه مدیران عامل انجمن تولیدکنندگان لوله‌های فولادی و پوشش خطوط انتقال با حضور مدیران عامل و نمایندگان شرکت‌های عضو در محل انجمن برگزار شد و چالش‌های تولید‌کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه ولی‌اله مهابادی، رئیس هیات مدیره انجمن در گزارشی به شرح اقدامات انجام شده و تلاش‌های گسترده جهت استقرار، معرفی و شناساندن پتانسیل کلیه اعضای انجمن در حوزه‌های ساخت لوله‌های قطور فولادی و پوشش خطوط انتقال و انعکاس مشکلات به کارفرمایان و حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری در سطح کشور پرداخت.

این انجمن با حضور در پنجمین کنفرانس لوله‌های خطوط انتقال نفت وگاز ضمن رونمایی از لوگوی انجمن، با در اختیار داشتن غرفه‌ای در این نمایشگاه با حضور مدیران عامل عضو، توانمندی‌های وسیع اعضای انجمن را در بازدید نمایندگان شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت، شرکت خطوط لوله و مخابرات و پیمانکاران پروژه‌های حوزه نفت و گاز، به نمایش گذاشت.مهابادی در این نشست به پیگیری موضوعات مورد درخواست اعضا از طریق معاونت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از جمله درخواست جلوگیری از واردات لوله‌های فولادی و توجه به توان شرکت‌های پوشش کار در کشور پرداخت و اظهار کرد: اعضای این انجمن برای تامین لوله‌های طرح انتقال آب از خلیج فارس به مجتمع گل‌گهر آمادگی دارند.

وی تاکید کرد: این انجمن همچنین خواستار جلوگیری از واردات لوله از خارج از کشور و همراهی رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن در حمایت از صنایع داخلی و لزوم افزایش تعرفه واردات لوله‌های فولادی با توجه به تغییرات نرخ ارز و همچنین اخذ تسهیلات از منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.مهابادی اظهار کرد: انجمن پیگیری‌هایی را از وزارت نفت به‌ویژه برای انعکاس مشکلات اعضا به شرکت ملی گاز، کارگروه حمایت از ساخت داخل شرکت ملی نفت، شرکت بازرگانی شرکت ملی گاز، شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران و شرکت نفت فلات قاره ایران انجام داده و بر حمایت از تولیدکنندگان لوله‌های فولادی در تامین لوله‌های گاز ترکمنستان تاکید دارد. به علاوه اعتراضات اعضا نسبت به موافقت ضمنی و توصیه به خرید لوله از اوکراین و پرداخت وجه آن از محل مطالبات ترکمنستان از طریق شرکت ملی گاز نیز اعلام شده است؛ ضمن آنکه اعتراض به واردات لوله‌های با پوشش به‌رغم توان پوشش کاران لوله در کشور نیز مطرح است.

وی به پیگیری‌ها و طرح مشکلات از طریق کمیسیون‌های انرژی و صنایع و معادن و حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی اشاره و درخواست اعضای هیات مدیره انجمن جهت نشست‌ با کمیسیون‌ها را از برنامه‌های در حال پیگیری انجمن عنوان کرد. وی به اهم مشکلات اعضای انجمن در شرایط موجود پرداخت و گفت: فقدان سفارش و خالی بودن ظرفیت کارخانه‌های لوله‌سازی و پوشش خطوط انتقال و تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی سفارش‌دهندگان، باعث رکود و توقف فعالیت در کارخانجات تولیدی شده است که در این زمینه خواهان تصویر روشنی برای برون رفت این کارخانه‌ها از رکود در بودجه سال ۹۳ به همراه پیش‌بینی اعتبارات لازم جهت اجرای پروژه‌ها از سوی دولت تدبیر وامید هستیم.

وی ادامه داد: عدم پرداخت به‌موقع مطالبات به کارفرمایان، اکثر شرکت‌ها را به بحران و رکود سوق می‌دهد، این در حالی است که آنها بابت دیرکرد پرداخت‌هایشان هیچ‌گونه جریمه‌ای نمی‌پردازند. ازسوی دیگر بدهی‌های سنگین بانکی از مشکلات اساسی بخش تولید است و ضمانت‌نامه‌های بانکی شرکت در مناقصات و سایر ضمانت‌نامه‌ها، توان مالی سازندگان را بسیار محدود می‌سازد و عملا باعث می‌شود در بسیاری از مناقصات نتوانیم شرکت کنیم.

وی افزود: اخذ ضمانت‌نامه‌های متعدد (بابت قرارداد) و ضمانت حسن انجام کار باید با توجه به حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در شرکت‌های بزرگ لوله‌سازی تعیین شود و کارفرما به اخذ چک و سفته بسنده کند تا باعث کاهش هزینه‌های بانکی شود، چراکه باید به سمتی برویم تا با دادن تاییدیه از سوی انجمن نیازی به اخذ ضمانت‌نامه نباشد.

وی اظهار کرد: مناقصه‌هایی وجود دارد که بیش از یک سال و نیم سرگردان مانده و ما نمی‌توانیم در همه مناقصه‌ها شرکت کنیم و ضمانت نامه بدهیم. مهابادی تصریح کرد: پرداخت LC به طرف خارجی به سرعت صورت می‌گیرد، ولی درمورد پرداخت سازندگان داخلی با مشکلات و تاخیر همراه است. به گفته مهابادی انجمن همچنین خواستار حمایت دولت ایران از شرکت‌های ایرانی در کشورهای ثالث است. رئیس هیات مدیره انجمن تاکید کرد: در پروژه‌هایی که به پیمانکاران داخلی واگذار می‌شود، بعضا پیمانکاران (EPCF) در بخش تامین لوله و پوشش، خود را ملزم به خرید از سازندگان داخلی ندانسته و اقدام به واردات لوله همراه با پوشش از خارج می‌کنند که در این رابطه تقاضا داریم کارفرمایان در اسناد مناقصه باتوجه به کیفیت بالای تولیدات لوله‌های فولادی و پوشش تحت استانداردهای بین‌المللی بر تامین لوله‌ها و پوشش از کارخانه‌های داخلی تاکید کنند.

متاسفانه در گذشته نیز مصداق این موضوعات زیاد دیده می‌شود به عنوان نمونه می‌توان به واردات بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر لوله‌های گاز ترش از آلمان جهت پروژه‌های پارس جنوبی در دو سال قبل اشاره کرد که از پرونده‌های مورد اعتراض کلیه اعضای این انجمن بوده و انتظار تکرار آن را نداریم.

وی درخصوص برنامه‌های آتی انجمن گفت: مواردی چون دعوت از کارفرمایان برای بازدید از کارخانه‌ها و امکانات اعضای انجمن، استفاده از توان صندوق توسعه ملی در جهت تقویت بنیه مالی اعضا و

سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه و پیگیری تخصیص منابع کافی ارزی به منظور تامین قطعات مورد نیاز کارخانه‌ها باتوجه به مشکلات تحریم و تامین مواد اولیه موردنیاز، هم افزایی اعضا جهت حضور در بازارهای جهانی کشورهای همسایه مثل عراق، ترکمنستان، پاکستان و هماهنگی با سازندگان و سرمایه‌گذاران برجسته خارجی و جلوگیری از رقابت ناسالم در بازارهای بین المللی، تلاش برای یکسان‌سازی شرایط قراردادهای داخلی و خارجی و کار روی تهیه و تنظیم قراردادهای تیپ برای اعضاء به نحوی که قراردادها یکطرفه به ما دیکته نشود اهم مواردی است که باید مورد بررسی و برنامه‌ریزی انجمن قرار گیرد. وی همچنین افزود: تشکیل کمیته‌های تخصصی در انجمن از جمله کمیته رتبه‌بندی و تشخیص صلاحیت تقاضای عضویت، کمیته مطالعات و توسعه بازار و تامین مالی پروژه‌ها و اعتبارات، کمیته بانک‌ها و هماهنگ‌کننده تشکیل مشارکت و کنسرسیوم‌ها، کمیته برنامه‌ریزی آموزشی و توسعه تکنولوژی جهت رفع مشکلات مشترک کارخانه‌های تولید‌کننده لوله و پوشش لوله‌های فولادی، حمایت موثر از منافع مشترک اعضا، برگزاری یا حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط با اهداف و وظایف انجمن، تهیه و انتشار نشریه انجمن حاوی اخبار و اطلاعات روزمره مرتبط با فعالیت انجمن و اعضای آن و همچنین اخبار مناقصه‌ها و پروژه‌ها از اقدامات آتی انجمن است.