گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: افزایش قاچاق طلا در هند، خروج هشت میلیارد دلار از بازارهای پولی چین، افزایش تقاضای طلا از سوی ژاپن، نشانه‌هایی منفی از نرخ رشد اقتصادی آمریکا و خروج سرمایه‌ها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنار عرضه و تقاضا، از عوامل تاثیرگذار بر بازار طلا در آینده نزدیک هستند.
در همین حال پس از یک صعود ۱۳ دلاری در ابتدای هفته جاری میلادی، طی دو روز گذشته شاهد ریزش بهای اونس در بازارهای بین‌المللی بودیم. عرضه ذخایر طلا از سوی سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از صعود اخیر قیمت‌ها و کاهش خریدهای فیزیکی، علت افت قیمت طلا طی دو روز گذشته اعلام شده است. به همین ترتیب قیمت سکه هم پس از ثبت رقم ۹۴۵ هزار تومان به عنوان بالاترین بها طی سه ماه و نیم گذشته- که روز دوشنبه این هفته به آن رسید- تا روز گذشته به تدریج (کمتر از یک درصد) کاهش داشته است. سکه‌های بازار آتی هم تقریبا با این روند همراه بودند هرچند دو سررسید دور این بازار در پایان معاملات روز سه‌شنبه کمی صعود کردند. روند ابتدای روز گذشته البته چندان پایدار نبود و بازگشت اونس طلا به قیمت‌های پایان روز سه‌شنبه، بهای سکه‌ها را هم به قیمت‌های این روز نزدیک کرد.
به گزارش سایت طلا، هند در سال گذشته ۸۲۵ تن طلا وارد کرده که حدود یک چهارم این رقم (معادل ۲۰۰ تن) از طریق غیررسمی وارد بازار این کشور شده است. این خبر می‌تواند در کنار ناپدید شدن ۵۰۰ تن طلا در چین، سیگنالی مثبت برای طلا به حساب بیاید؛ اما خبر انتشار اوراق قرضه توسط بانک مرکزی چین به‌منظور کنترل میزان اعتبار در سیستم مالی این کشور که سیاستی انقباضی به حساب می‌آید، می‌تواند منجر به کاهش تورم این کشور و همچنین افت میزان تقاضا برای طلا آن‌هم از سوی کشوری که بیشترین میزان خرید و مصرف طلا را دارد شده و تاثیر بسزایی در کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی داشته باشد.
از سوی دیگر بنابر تازه‌ترین گزارش شورای جهانی طلا، کاهش قیمت جهانی طلا و تلاش دولت ژاپن برای افزایش نرخ تورم به ۲ درصد موجب شده تا تقاضای طلا در این کشور طی سال گذشته ۳ برابر شود. هرچند تقاضای طلای ژاپن به عنوان سومین اقتصادی بزرگ جهان در مقایسه با چین دومین اقتصاد بزرگ جهان تقریبا ناچیز است، اما اکنون که قدرت بازارهای آسیایی رو به فزونی است، شاید بتوان اهمیتی بیش از گذشته برای آن متصور شد. ژاپن قصد دارد با خارج کردن اقتصاد این کشور از حالت رکودی نرخ تورم را به بیش از ۲ درصد افزایش دهد. این مساله که سیاستی انبساطی است به افزایش تقاضا برای طلا از سوی این کشور دامن خواهد زد.
اما با محاسبه درصد تغییرات قیمت اونس طلا از دو هفته گذشته تا دیروز و مقایسه آن با تغییرات قیمتی سررسید نزدیک آتی سکه، مشخص می‌شود که در طول این دو هفته بهای جهانی طلا یک بار با یک صعود ۷۴ دلاری (۸/۵ درصدی) به ۱۳۳۱ دلار رسید و پس از آن تا روز گذشته با کاهش ۱۱دلاری (۸/۰- درصد) بهای ۱۳۲۰ دلار - تا بعد از ظهر این روز به وقت تهران - را ثبت کرد. در زمان صعود اونس طلا (۲۸ بهمن)، سررسید اسفند آتی افزایش ۸۰ هزار تومانی معادل ۹ درصد رشد را تجربه کرد و از آن زمان تا روز گذشته هم (روزهایی که اونس طلا نزولی شد) از قیمت این سررسید ۱۲هزار تومان معادل ۲/۱- درصد کاسته شده است. در همین حال سکه در بازار نقدی هم در همین بازه زمانی یک افزایش ۷۵ هزار تومانی (معادل ۶/۸ درصد) و یک ریزش هفت هزار تومانی برابر با ۷/۰- درصد را تجربه کرده است.
روز گذشته آتی سکه از همان آغاز معاملات با ریزش قیمت دادوستد شد که این کاهش به حدود ۱۰ هزار تومان هم رسید. سکه نقدی اما واکنش کمتری به نسبت آتی به ریزش‌های اونس طلا نشان داد. به نظر می‌رسد سکه برای افزایش قیمت به دنبال دلیل خاصی نمی‌گردد اما برای کاهش قیمت کمی مقاومت می‌کند. روز گذشته تمام سکه در بازار نقدی در ساعاتی حتی افزایش بها هم داشت که البته ناچیز بود. اختلاف میان سررسید نزدیک آتی با سکه نقدی در چند روز گذشته قابل توجه بوده و دیروز هم حدود ۱۰ هزار تومان بود، البته این اختلاف در زمان صعود قیمت‌ها بیشتر بود. پیش از یک هفته اخیر که نوسانات اونس طلا آتی سکه را هیجانی کند، به عبارت دیگر در زمان رکود این بازار، همیشه سررسید دور آتی با بهای سکه نقدی برابری می‌کرد، اما روز گذشته تفاوت قیمت این دو ۴۴هزار و ۵۰۰ تومان و اختلاف قیمت دورترین سررسید با نقدی هم بیش از ۱۰۰ هزار تومان بود؛ در حالی که تا دو هفته پیش تفاوت نقدی با سررسید دور آتی به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده بود.
تحرکات اونس طلا طی امروز و فردا علاوه‌بر روشن کردن مسیر برای نوسانات امروز «آتی»، جهت این بازار و بازار نقدی را - زمانی که دلار نوسانات نامحسوسی را تجربه می‌کند - برای روزهای ابتدایی هفته آینده نیز مشخص خواهد کرد.

بازی اونس طلا با سکه