راهکارهای عبور از موانع پیش روی فولادسازان
گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: فعالان صنعت فولاد فضای کسب‌و‌کار را در سال پیش رومثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند: در سال 93 موانع و چالش‌های موجود در گرو بهبود مبادلات پولی و نقل و انتقال ارز، ثبات بازار ارز، رفع محدودیت‌های بین‌المللی، تامین منابع مالی بخش تولید، تسهیل قوانین گمرکی و کار و... است.
مدیر‌عامل ذوب‌آهن البرز غرب با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی واحدهای فولادی در سال جاری افزود: هم‌اکنون تورم و رکود از مهم‌ترین چالش‌های موجود است، اما خوشبختانه با تدابیر دولت یازدهم ترمزتورم کشیده شده و امید است که رکود نیز به سمتی سوق داده شود تا بازار فعال شود. امین سعدی تصریح کرد: درصورت تزریق بودجه‌های عمرانی شاهد کاهش رکود و تقویت بازار خواهیم بود.
وی خواستارقطع یارانه‌های نقدی از سوی دولت شد و خاطرنشان کرد: علاوه‌بر آنکه پرداخت یارانه‌های نقدی تورم زا است، عاملی برای اعمال هزینه و فشار مضاعف بر دولت است؛ چراکه کمک دولت در زمینه‌هایی همچون هزینه‌های درمان، دارو و تولید موجب خواهد شد تا یارانه خود به خود از محل‌هایی دیگر جبران شود.
وی در خصوص افزایش نرخ انرژی گفت: قیمت انرژی باید به سوی واقعی شدن سوق داده شود و قیمت‌ها با شیبی ملایم نه به‌صورت ناگهانی با رشد مواجه شود.
قوانین گمرکی تسهیل شود
سعدی قوانین گمرکی را از جمله چالش‌های فولادسازان برشمرد و افزود: قوانین گمرکی باید تسهیل شود به گونه‌ای که تسریع در عملیات ترخیص کالا و قطعات برای صنایع موجب جذب بازار به تولید داخل خواهد شد.
به گفته وی، با مصرف تولیدات داخل، شاهد ایجاد فضای رقابت میان تولید‌کنندگان وافزایش کیفیت خواهیم بود.
مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب همچنین تصریح کرد: با اختصاص تسهیلات و امتیازات مورد نیاز به واحدهای تولیدی، بستر مناسب برای رقابت با فولادسازان سایر کشورها فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دولت باید از ورود کارخانه‌های دست دوم به کشور جلوگیری کند و تسهیلات تنها به واردات صنایع جدید اختصاص یابد تا علاوه‌بر کاهش مصرف انرژی، واحدها با افزایش بازدهی مواجه شوند. سعدی همچنین خواستار عدم وضع یک‌شبه قوانین از سوی مسوولان شد و تاکید کرد: این امر هرج و مرج گرایی و سردرگمی بخش تولید و تجارت را به دنبال خواهد داشت.
ثبات بازار در گرو تداوم تثبیت نرخ ارز
مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب به عملکرد مثبت دولت طی ماه‌های اخیر در بازار ارز کشور اشاره کرد و افزود: در صورت تداوم ثبات ارز در بازار، در مجموع بازار جهت درست را پیدا خواهد کرد. انتظار تولید‌کنندگان از مسوولان ایجاد ثبات در بازار است که این امر مستلزم ثبات نرخ ارزاست.
وی خاطرنشان کرد: مسوولان باید برای تداوم ثبات بازار ارز برنامه میان مدت تدوین کنند و از هرگونه تغییر در آن جلوگیری شود.
سعدی با تاکید بر سوق دادن بازار به سوی تعادل در عرضه و تقاضا و ایجاد فضای رقابتی، گفت: این امر موجب خواهد شد تا تولید‌کنندگان به سمت استاندارد‌سازی محصولات و ایجاد فضای رقابتی با سایر تولید‌کنندگان در سایر کشور‌ها سوق داده شوند.
تسهیلات ارزان به واردات ندهید
در همین حال مدیر عامل اصفهان در با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی واحدهای فولادی گفت: روند واردات و صادرات فولاد و محصولات فولادی به کشور باید از روالی عادی برخوردار شود به گونه‌ای که درصورت آزادی واردات، صادرات نیز آزاد شود و درصورت ممنوعیت، هر دو ممنوع شوند. شهرام دروش افزود: سیستم بانکی کشور با تخصیص وام ارزان قیمت به تجار، تولید‌کنندگان فولاد را با مشکل مواجه می‌کند.
وی با بیان اینکه مصوبه صادرات فولاد و محصولات فولادی تا پایان خرداد ماه سال جاری قابلیت اجرا دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار داخل متعادل است اما با لغو این مصوبه در زمان مقرر قیمت با رشد مواجه خواهد شد، از این رودرصورت همکاری دولت برای عدم مداخله در بازار، بازار فولاد امسال با روند خوبی مواجه خواهد شد. مدیر‌عامل اصفهان در خاطرنشان کرد: دولت برای رقابتی کردن شرایط بازار باید تسهیلات مورد نیاز را به‌طور یکسان در اختیار تمام فعالان صنعت فولاد قرار دهد. وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی با رقابت ایجاد شده، تولید‌کنندگان فولاد با حاشیه سود اندک کار می‌کنند، گفت: براساس شواهد موجود میزان عرضه و تقاضا در سال جاری با افزایش روبه رو خواهد شد از این رو نیازی به واردات فولاد نیست.
کشور از واردات شمش فولاد بی نیاز است
به گفته دروش، براساس آمارهای موجود سال گذشته نیاز کشور به شمش فولاد یک میلیون تن بود، اما با افزایش تولید امسال این نیاز برطرف خواهد شد.
وی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها ی صورت گرفته تا سه سال آینده میزان تولید شمش فولاد در کشور بیش از مصرف خواهد بود.
مدیرعامل اصفهان دُر، در خصوص تاثیر افزایش هزینه‌های انرژی بر صنعت فولاد خاطرنشان کرد: به علت افزایش ظرفیت تولید، افزایش نرخ انرژی برصنعت فولاد کشور تاثیر بسزایی نخواهد داشت.
وی پیش‌بینی کرد: طی سال جاری وضعیت اغلب بخش‌های صنعت به‌ویژه فولاد بهبود خواهد یافت؛ چراکه رکود ایجاد شده طی دو سال اخیر ناشی از تغییر دولت بود.
بر این اساس، به‌رغم افزایش میزان مالیات و حق بیمه وضعیت تولید کشور مثبت ارزیابی می‌شود.
افزایش نرخ انرژی مهم‌ترین چالش تولید‌کنندگان
مدیرعامل فولاد آلیاژی یزد نیز با اشاره به چالش‌های پیش روی فولادسازان در سال جاری، تصریح کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ انرژی از مهم‌ترین چالش‌ها محسوب می‌شود. فرید گلشن افزایش هزینه در حوزه‌های دیگر از جمله نیروی کار را چالش‌های پیش روی فعالان صنعت فولاد برشمرد و خاطرنشان کرد: به‌رغم وعده‌های داده شده نه تنها قوانین کار اصلاح نشده بلکه با افزایش مشکلات نیز مواجه شده ایم.
به گفته این فعال صنعت فولاد کشور، سوال اساسی برای صنعت فولاد در سال جاری این است که آیا درآمدهای دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها در زمینه رفاه و تامین اجتماعی، شامل بخش تولید نیز خواهد شد و اینکه سهم تولید از محل این درآمد چقدر خواهد بود؟
مدیر عامل فولاد آلیاژی یزد درخصوص راهکارهای عبور از چالش‌های پیش روی صنعت فولاد افزود: دولت برای فعالان این صنعت سنگ اندازی
نکند و برای مرتفع شدن مشکلاتش حمایت جدی انجام دهد.
وی با بیان اینکه هم اکنون شرایط رقابتی برای واحدهای فولادی یکسان نیست، گفت: برخی شرکت‌های دولتی علاوه‌بر آنکه از اعتبارات ویژه‌ای برخوردارند، واحدهای خصوصی را نیز دامپینگ می‌کنند. گلشن تاکید کرد: برخی از واحدهای فولادی از مزایای ویژه دولتی برخوردار نیستند که این امر موجب آسیب به تولید‌کنندگانی است که به‌طور مستقل فعالیت می‌کنند.
وی خواستار اختصاص تسهیلات مورد نیاز به تمامی واحدهای فولادی از سوی دولت شد و خاطرنشان کرد: دولت باید بستر مناسب را برای ایجاد رقابت میان فولاد سازان داخلی ایجاد کند.
مدیر عامل فولاد آلیاژی یزد بهبود شرایط بهتر را برای بخش تولید کشور پیش‌بینی کرد و گفت: امید است با کاهش هرچه بیشتر تحریم‌ها، واردات مواد اولیه و قطعات تسهیل شود و صادرات نیز افزایش یابد.