گروه بورس کالا - منیره نظامیوند: بازار آتی سکه دیروز در شرایطی بدون تغییر خاصی نسبت به روز سه‌شنبه به کار خود پایان داد که تنها تفاوت معاملات در این دو روز، تغییر در حباب قیمت سکه و اختلاف قیمت سررسیدها بود به طوری‌که حباب سکه که روز سه شنبه افزایش یافته بود و تا ۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود؛ دیروز تا حدود ۱۲ هزار تومان تعدیل شد که این موضوع می‌تواند بر تقاضای سکه در روزهای آتی موثر باشد. با این حال گفته می‌شود حباب قیمتی قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری را از فعالان بازار می‌گیرد، چرا که غیر‌قابل پیش‌بینی‌ترین متغیر بازار است که عملا می‌تواند محاسبات را به کلی به هم بریزد.

در نهایت در بازار دیروز؛ آتی به نوعی به روند کاهش اختلاف سررسیدها و نیز سود آربیتراژی بازار ادامه داد. همچنین در بازار دیروز نزدیک‌ترین سررسید یعنی اردیبهشت، بر خلاف روز ماقبل، بالاتر از قیمت نقدی معامله شد. اختلاف سررسیدهای تیر و شهریور اما همچنان در سطح پایینی نسبت به سررسید اردیبهشت قرار دارد؛ به طوری که سود آربیتراژی آنها به ترتیب تا ۱۱ و ۱۶ درصد افت داشت. دیروز همچنین مجددا اختلاف قیمتی سکه سررسید آبان و شهریور به زیر ۶۰ هزار تومان رسید و سررسید آبان به نسبت سایر سررسیدها با ریزش بیشتری مواجه شد. اما بر خلاف روز سه‌شنبه، تعداد موقعیت‌های باز در سررسید آبان افزایش یافت که نشان‌دهنده جهت‌گیری جدید فعالان بازار در این سررسید است. به گفته یکی از کارشناسان بازار، با توجه به اینکه همچنان خریداران خانگی تمایلی به ورود به بازار ارز و سکه از خود نشان نمی‌دهند؛ لذا پیش‌بینی می‌شود همچنان ظرف روزهای آینده، حباب قیمتی سکه کوچک‌تر شود. همچنین در مورد بازار آتی به نظر می‌رسد با توجه به روند روزهای گذشته، با افت قیمت سکه تنها اختلاف سررسید آبان قابلیت کاهش قیمت را دارد، چرا‌که سایر سررسیدها عملا در سودهای آربیتراژی بیش از حد پایینی قرار دارند. در این بین بررسی‌های تکنیکال بازار نشان می‌دهد دیروز بازار آتی در محدوده قیمت تسویه روز سه شنبه شروع به کار کرده و با گذشت زمان کم کم روند نزولی به خود گرفت. به تحلیل اردوبادی، کارشناس بازار آتی در حال حاضر به نظر می‌رسد که قیمت ۳۳۰۰ تومان برای دلار تبدیل به یک مقاومت شده و رد کردن این محدوده به سمت بالا کمی مشکل است و موید این روند دلار، سخنان مقامات بلندپایه پولی کشور در رابطه با موقتی بودن این محدوده از قیمت‌های دلار است و آنچه از سخنان روزهای اخیر مسوولان می‌توان استنباط کرد این است که دلار باید تعادل خود را در قیمت‌های پایین‌تری نسبت به ارقام کنونی پیدا کند.

به گفته وی سکه نقدی نیز روز سه شنبه بعد از پایان بازار آتی تا یک میلیون و ۲۴ هزار تومان بالا رفت که به نظر می‌رسد این بالا رفتن قیمت بیشتر از جنس اصلاح بوده باشد و بعد از شکستن سطح حمایتی یک میلیون و ۵ هزار تومان بتواند در پله اول تا ۹۹۰ هزار تومان پایین بیاید. از دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت‌های بازار آتی اونس طلا است که به گفته اردوبادی پایان این هفته دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که برآیند این تغییرات در جهت تقویت شاخص دلار و تضعیف اونس باشد، ولی حتی در صورت صعودی بودن اونس نیز با توجه به نزولی بودن روند دلار می‌توان برآیند تاثیر این دو عنصر بر بازار را به نفع آتی سکه انتظار داشت؛ البته این اتفاق در صورتی به وقوع خواهد پیوست که دلار در نرخ‌های فعلی تثبیت نشود و بتواند با توجه به شواهد بنیادی آن نزول خود را آغاز کند.

«آبان» در کانون توجه معامله‌گران