افزایش 14 درصدی حجم معاملات سلف در سال گذشته

گروه بورس کالا- به گزارش خبرگزاری تسنیم، واحدهای تولیدی کشور در قالب قرارداد سلف در سال ۹۲ حدود ۲۰۲ هزار و ۸۶۳ میلیارد ریال در بورس کالا تامین مالی شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. قابل تامل است که حدود ۴۷ درصد ارزش کل معاملات این بورس از طریق قراردادهای سلف صورت پذیرفته است. در غالب بورس‌های جهانی بیشترین حجم معاملات به‌صورت آتی و سلف صورت می‌گیرد تا جایی‌که بورس شانگهای به عنوان قطب معاملات رسمی در شرق جهان

با عنوان بورس آتی شانگهای SHFE: Shanghai Future Exchange به کار خود ادامه می‌دهد. با فرض وجود بانک‌های قدرتمند و حمایت از خریداران ، این شیوه معامله می‌تواند هم شرکت‌های تولیدی را تامین مالی کند و هم آنها را از فروش کالای خود مطمئن سازد. همیشه قیمت‌های سلف از قیمت‌های نقدی کمتر است که می‌تواند سود مطلوبی را برای فعالان بازار به ارمغان آورد. در بیشتر کشورهای جهان تامین مالی بر عهده بازار بورس است و غالبا بانک‌ها از خریداران حمایت می‌کنند با تسهیل شرایط پرداخت.

طبق آمار و گزارش‌های رسمی بورس کالای ایران، طی سال ۹۲ تامین مالی (حجم معاملات سلف) شرکت‌های فعال در حوزه محصولات صنعتی و معدنی از جمله شرکت‌های تولیدکننده فولاد به حدود ۱۶۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافته که نمایانگر رشد ۱۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۱ است. همچنین در بخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز حدود ۳۸ هزار میلیارد ریال، تامین مالی (حجم معاملات سلف) واحدهای تولیدی این بخش از جمله مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی کشور از طریق قراردادهای سلف صورت گرفته است. سهم بورس کالا در تامین مالی تولیدکنندگان در سال ۹۱ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

براساس تازه‌ترین گزارش رسمی بانک مرکزی، در سال ۹۱، میزان تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی و موسسات اعتباری غیربانکی به بخش صنعت و معدن به رقم

۳/۶۱۹ هزارمیلیارد ریال بالغ شد. بر این اساس، سهم بخش صنعت و معدن از کل تسهیلات پرداختی در سال مزبور ۷/۳۱ درصد بود. براساس سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور در سال ۱۳۹۱ (مصوب دی ماه ۱۳۹۰)، سهم توصیه‌ای بخش صنعت و معدن از تغییر در مانده تسهیلات بانکی معادل ۳۷ درصد تعیین شد.

بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک تخصصی در بخش صنعت و معدن، در سال ۹۱ مبلغ ۲۷/۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به این بخش پرداخت کرد که نسبت به سال قبل ۸/۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که بورس کالای ایران در همین سال حدود ۱۸۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی کرده (حجم معاملات سلف) که حدودا ۶ برابر تامین مالی بانک تخصصی صنعت و معدن بوده است.

به نظر می‌رسد باتوجه به برنامه‌های بورس کالا مبنی بر توسعه ابزارهای مالی جدید چون سلف موازی استاندارد، آتی و اختیار معامله سهم این بورس در تامین مالی تولید و صنعت بالاتر خواهد رفت.